Statistics:
Visits: 1,206 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Moscheea Suleymanie : 1550 - 1557
Q: | Intreaba despre Moscheea Suleymanie : 1550 - 1557 |
"Ti-am cladit, o stapane, o moschee care va dainui pe fata pamantului pana in ziua Judecatii de Apoi"
Cuvinte adresate de Sinan, arhitectul Moscheii, lui Soliman I
Moscheea Suleymanye, este una dintre cele mai mari moschei proiectate vreodata. A fost construita de in timpul domniei lui Soliman I Magnificul (1520-1566). Lunga lui domnile a marcat apogeul civilizatiei otomane.El a cucerit noi teritorii, iar acasa a inceput sa dezvolte orasul Istambul (fostul Constantiopol, cucerit de otomani in 1453) devenit capitala Imperiului Otoman.
Cascada de cupole si minarete a moscheii Suleymanye domina orizontul oasului Istambul, moscheea fiind asezata pe cea de-a treia inaltime a orasului.Contrcutia ei a fost inceputa in anul 1550, de Sinan, arhitectul imperial, acest edificiu putand f con siderat pe buna dreptate cea mai mare realizare a sa. Spatiul ales este cel de-al treilea din cele 7 dealuri ale Istambulului, dominand mica stramtoare numita Cornul de Aur.
Modelul moscheii l-a repreentat Hagia Sofia, insa Soliman si-a imprimat aprenta personala in piatra, folosind un plan geometric simplu: un cerc inscris intr-un patrat. Din cupola cenusie rasar cupole mai mici ce atenueaza trecerea de la curbele generoase ale cupolei la verticalitatea peretilor. Cupolele moscheii se ridica deasupra unui sir de arcade, care formeaza o colodanda de jur-imprejurul curtii patrulatere.Arcadele sunt sustinute de 24 de coloane, care au fost luate de contructorii lui Sinan de la cladirile ruinate din Istambul si din imprejurimi. Senzatia de presiune a cupolei este contrabalansata de cele patru minarete, suple ca niste creione ascutite ale caror varfuri ascutite par sa strapunga cerul. Un perete de piatra punctat cu grilaje de fier, inconjoara curtea si cimitirul regal. O alee duce la treptele de piatra ale intrarii pricipale. O perdea grea, captusita, intre doua coloane in serpentina-o marmura de culoare verde inchis- separa interiorul de exterio, spatiul sacru de cel profan. Perdeaua este decorata cu o inscriptie aurita incadrata intr-un dreptunghi. In peretele din dreapta intrari (in interiorul “holului purificatorâ€) se afla un loc special, unde crediciosii indeplinesc ritualul purificarii, spalandu-si picioarele, mainile si fata, inainte de a intra in moschee/spatiul sacru.
Curtea care ofera umbra si liniste,devine o prelungire a salii de rugaciune atunci cand moscheea este prea plina de credinciosi. De aceea, latura invecinata moscheii are doua, mihrab-uri (nise care indica orientarea catre Mecca), pentru ca musulmanii, cand se roaga sa fie cu fata spre orasul Sfant. Senzatia de spatiu primitor este mai mare decat ntr-o catedrala, unde pronaosul, naosul, transeptele, corul, coriferul, capelele compartimenteaza spatiul in diviziuni formale. De sus atarna sute de lantiri de metal care sustin candelabrele, ce atarna deasupra capului ca niste infuorescente luminoase.
In trecut Suleymanye, era mai mult decat un simplu loc de rugaciune, caci in afara zidurilor ansamblului, Sinan a construit un complex de cladiri numit Kulliye. Acesta adapostea patru madrasahs, o scoala unde muezinii invatau Coranul,un spital pentru handicapatiii fizic sau mintal, o bucatarie unde se pregatea mancare pentru saraci si o casa de oaspeti unde se primeau vizitatororii importanti.
Suleymanye era un mic univers in cadrul orasului Istambul, un loc sfant care se ingrijea si de educatia tinerilor si de nevoile cotidiene ale oamenilor simpli.
Complexul inculde si un cimitir. Aici se remarca doua mausolee: cel al lui Soliman si cel al reginei sale, Haseki Hurrem, care in occident este cunoscuta sub numele Roxellana(rusoaica).
Dintre toate cladirile complexului cea mai putin ostentativa, si cea mai putin vizitata este mormantul lui Sinan, aflat in afara ansamblului pricipal in curtea de nord-vest, cu fata spre Cornul de Aur. Acest mormant modest, din marmura, are un glijaj prin care se poate vedea sarcofagul de marmura si piatra de mormant cu turban deasupra.
Suleymanye reprezinta un spatiu sacru important ca reper turistic in Istambul, foarte vizitat, in care timpul s-a oprit in epoca lui Soliman…
sursa imaginii : crestinortodox.ro
Cuvinte adresate de Sinan, arhitectul Moscheii, lui Soliman I
Moscheea Suleymanye, este una dintre cele mai mari moschei proiectate vreodata. A fost construita de in timpul domniei lui Soliman I Magnificul (1520-1566). Lunga lui domnile a marcat apogeul civilizatiei otomane.El a cucerit noi teritorii, iar acasa a inceput sa dezvolte orasul Istambul (fostul Constantiopol, cucerit de otomani in 1453) devenit capitala Imperiului Otoman.
Cascada de cupole si minarete a moscheii Suleymanye domina orizontul oasului Istambul, moscheea fiind asezata pe cea de-a treia inaltime a orasului.Contrcutia ei a fost inceputa in anul 1550, de Sinan, arhitectul imperial, acest edificiu putand f con siderat pe buna dreptate cea mai mare realizare a sa. Spatiul ales este cel de-al treilea din cele 7 dealuri ale Istambulului, dominand mica stramtoare numita Cornul de Aur.
Modelul moscheii l-a repreentat Hagia Sofia, insa Soliman si-a imprimat aprenta personala in piatra, folosind un plan geometric simplu: un cerc inscris intr-un patrat. Din cupola cenusie rasar cupole mai mici ce atenueaza trecerea de la curbele generoase ale cupolei la verticalitatea peretilor. Cupolele moscheii se ridica deasupra unui sir de arcade, care formeaza o colodanda de jur-imprejurul curtii patrulatere.Arcadele sunt sustinute de 24 de coloane, care au fost luate de contructorii lui Sinan de la cladirile ruinate din Istambul si din imprejurimi. Senzatia de presiune a cupolei este contrabalansata de cele patru minarete, suple ca niste creione ascutite ale caror varfuri ascutite par sa strapunga cerul. Un perete de piatra punctat cu grilaje de fier, inconjoara curtea si cimitirul regal. O alee duce la treptele de piatra ale intrarii pricipale. O perdea grea, captusita, intre doua coloane in serpentina-o marmura de culoare verde inchis- separa interiorul de exterio, spatiul sacru de cel profan. Perdeaua este decorata cu o inscriptie aurita incadrata intr-un dreptunghi. In peretele din dreapta intrari (in interiorul “holului purificatorâ€) se afla un loc special, unde crediciosii indeplinesc ritualul purificarii, spalandu-si picioarele, mainile si fata, inainte de a intra in moschee/spatiul sacru.
Curtea care ofera umbra si liniste,devine o prelungire a salii de rugaciune atunci cand moscheea este prea plina de credinciosi. De aceea, latura invecinata moscheii are doua, mihrab-uri (nise care indica orientarea catre Mecca), pentru ca musulmanii, cand se roaga sa fie cu fata spre orasul Sfant. Senzatia de spatiu primitor este mai mare decat ntr-o catedrala, unde pronaosul, naosul, transeptele, corul, coriferul, capelele compartimenteaza spatiul in diviziuni formale. De sus atarna sute de lantiri de metal care sustin candelabrele, ce atarna deasupra capului ca niste infuorescente luminoase.
In trecut Suleymanye, era mai mult decat un simplu loc de rugaciune, caci in afara zidurilor ansamblului, Sinan a construit un complex de cladiri numit Kulliye. Acesta adapostea patru madrasahs, o scoala unde muezinii invatau Coranul,un spital pentru handicapatiii fizic sau mintal, o bucatarie unde se pregatea mancare pentru saraci si o casa de oaspeti unde se primeau vizitatororii importanti.
Suleymanye era un mic univers in cadrul orasului Istambul, un loc sfant care se ingrijea si de educatia tinerilor si de nevoile cotidiene ale oamenilor simpli.
Complexul inculde si un cimitir. Aici se remarca doua mausolee: cel al lui Soliman si cel al reginei sale, Haseki Hurrem, care in occident este cunoscuta sub numele Roxellana(rusoaica).
Dintre toate cladirile complexului cea mai putin ostentativa, si cea mai putin vizitata este mormantul lui Sinan, aflat in afara ansamblului pricipal in curtea de nord-vest, cu fata spre Cornul de Aur. Acest mormant modest, din marmura, are un glijaj prin care se poate vedea sarcofagul de marmura si piatra de mormant cu turban deasupra.
Suleymanye reprezinta un spatiu sacru important ca reper turistic in Istambul, foarte vizitat, in care timpul s-a oprit in epoca lui Soliman…
sursa imaginii : crestinortodox.ro
- Care au fost factorii si etapele romanizarii Daciei (8310 visits)
- Zeita Atena (7428 visits)
- Spartanii si modelul lor de educatie (5904 visits)
- Legenda regelui Arthur (5397 visits)
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor (5222 visits)
- Politica externa a lui Vlad Tepes (5134 visits)
- Personalitatile culturale ale perioadei interbelice (4812 visits)
- Cauzele revolutiei de la 1848-1849 (4710 visits)
- Tutankhamon, cel mai celebru faraon egiptean (4604 visits)
- Politica interna a lui Stefan cel Mare (4501 visits)
- Politica interna a lui Vlad Tepes (4460 visits)
- Ghilgames (4381 visits)
- Zeul Hermes (4375 visits)
- Familia in perioada medievala (4314 visits)
- Importanta Revolutiei Franceze (4054 visits)
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Anahita
- Castigarea independentei Tarii Romanesti de catre Mihai Viteazul
- Problema nationala in Transilvania si Banatul aflate sub stapanire straina
- Problema nationala in Bucovina, Dobrogea si Basarabia aflate sub stapanire straina
- Activitatea " monstruoasei coalitii " si declinul domniei lui Cuza
- Rolul istoric al lui Alexandru loan Cuza
- Raporturile dintre Atena, Persia si Sparta in perioada posterioara pacii lui Antalcidas
- Marea Piramida, apogeul arhitecturii ehiptene
- Emanciparea Moldovei lui Stefan cel Mare de sub suzeranitatea Poloniei
- O caracterizare generala a secolului al XVI-lea
- Care era situatia internationala inainte de izbucnirea rascoalei conduse de Gheorghe Doja
- Mestesugurile si comertul intern in lumea romaneasca in secolele XIV si XV
- Razboaiele ruso-austro-turce pe teritoriul Tarilor Romane si consecintele lor
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus-partea 2
- Razboiul impotriva samnitilor purtat de romanii condusi de generalul Dentatus
- Sistemul tetarhic antic de conducere
- Constantinopol, capitala lui Constantin cel Mare
Categorie: Istorie si Civilizatie - ( Istorie si Civilizatie - Archiva)
Data Adaugarii: 10 March '08
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :