Statistics:
Visits: 2,413 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariu - Revedere de Mihai Eminescu
Q: | Intreaba despre Comentariu - Revedere de Mihai Eminescu |
Poezia a fost publicata in Convorbiri literare in 1879. Este un model de prelucrare a unei creatii populare de investire a materialului folcloric cu sensuri filozofice. Pornind de la o creatie populara, Mihai Eminescu a realizat o elegie filozofica pe tema perisabilitatii conditiei umane in raport cu vesnicia naturii.
Poezia este superioara modelului folcloric prin viziune folclorica, tehnica versificatiei si sensibilitate romantica. Impresioneaza in poezie imaginea omului cutremurat de spectacolul universului vesnic si de caracterul trecator al vietii sale. Discursul liric este realizat sub forma dialogata corespunzand celor doua planuri opuse ale poeziei: planul codrului si planul poetului.
Planul poetului
Planul poetului, al omului este mai concis si predominant interog ativ. Formulele de adresare, interogatiile exprima bucuria revederii, dar si constatarea contrastului dintre propria infatisare si fizionomia neschimbata a naturii. Versurile sugereaza trecerea ireversibila a timpului si experientele, incercarile prin care a trecut poetul:
Codrule, codrutule
Ce mai faci, dragutule
Ca de cand nu ne-am vazut
Multa vreme au trecut
si de cand ne-am departat
Multa lume am imblat
Codrule cu rauri line
Vreme trece, vreme vine
Tu din tanar precum esti
Tot mereu intineresti.
Planul codrului
Planul codrului este personificat, mai extins si predominant afirmativ. Raspunsul codrului cuprinde o succesiune de constatari depsre ceea ce ramane vesnic in natura: rotatia anotimpurilor si statornicia elementelor naturii:
Iar eu fac, ce fac de mult
Iarna viscolu-l ascult
Crengile-mi rupandu-le,
Apele-astupandu-le
Troienind cararile
si gonind cantarile;
si mai fac, ce fac de mult,
Vara doina mi-o ascult,
Pe cararea spre izvor
Ce le-am dat-o tuturor,
implandu-si cofeile
Mi-o canta femeile.
Planul naturii sugereaza vesnicia prin elemente ca marea, raurile, codrul, soarele, izvoarele. Raspunsul codrului cuprinde o viziune filozofica asupra lumii punand in opozitie fragilitatea vietii omenesti cu eternitatea naturii:
Numai omu-i schimbator
Pe pamant ratacitor,
Iar noi locului ne tinem,
Cum am fost, asa ramanem:
Marea si cu raurile,
Lumea cu pustiurile,
Luna si cu soarele,
Codrul cu izvoarele
De origine populara sunt:
• motivul codrului
• dialogul cu natura
• personificarea codrului
• familiaritatea stilului
• structura versificatiei: ritmul trohaic, rima imperecheata, masura de 7/8 silabe
• diminutivele
De origine culta sunt:
• accentuarea ideii de perisabilitate a omului si de vesnicie a naturii
• sentimentul de melancolie, de tristete
• amplificarea cosmica a opozitiei om-natura
• viziunea romantica asupra vietii
Mihai Eminescu a pornit de la o doina populara, dar contaminand materialul cu viziunea sa filozofica si sensibilitatea sa romantica, a creat o elegie filozofica pe tema caracterului trecator al vietii omenesti. Poezia a dobandit astfel un substrat filozofic, care nu mai este de origine populara.
Poezia este superioara modelului folcloric prin viziune folclorica, tehnica versificatiei si sensibilitate romantica. Impresioneaza in poezie imaginea omului cutremurat de spectacolul universului vesnic si de caracterul trecator al vietii sale. Discursul liric este realizat sub forma dialogata corespunzand celor doua planuri opuse ale poeziei: planul codrului si planul poetului.
Planul poetului
Planul poetului, al omului este mai concis si predominant interog ativ. Formulele de adresare, interogatiile exprima bucuria revederii, dar si constatarea contrastului dintre propria infatisare si fizionomia neschimbata a naturii. Versurile sugereaza trecerea ireversibila a timpului si experientele, incercarile prin care a trecut poetul:
Codrule, codrutule
Ce mai faci, dragutule
Ca de cand nu ne-am vazut
Multa vreme au trecut
si de cand ne-am departat
Multa lume am imblat
Codrule cu rauri line
Vreme trece, vreme vine
Tu din tanar precum esti
Tot mereu intineresti.
Planul codrului
Planul codrului este personificat, mai extins si predominant afirmativ. Raspunsul codrului cuprinde o succesiune de constatari depsre ceea ce ramane vesnic in natura: rotatia anotimpurilor si statornicia elementelor naturii:
Iar eu fac, ce fac de mult
Iarna viscolu-l ascult
Crengile-mi rupandu-le,
Apele-astupandu-le
Troienind cararile
si gonind cantarile;
si mai fac, ce fac de mult,
Vara doina mi-o ascult,
Pe cararea spre izvor
Ce le-am dat-o tuturor,
implandu-si cofeile
Mi-o canta femeile.
Planul naturii sugereaza vesnicia prin elemente ca marea, raurile, codrul, soarele, izvoarele. Raspunsul codrului cuprinde o viziune filozofica asupra lumii punand in opozitie fragilitatea vietii omenesti cu eternitatea naturii:
Numai omu-i schimbator
Pe pamant ratacitor,
Iar noi locului ne tinem,
Cum am fost, asa ramanem:
Marea si cu raurile,
Lumea cu pustiurile,
Luna si cu soarele,
Codrul cu izvoarele
De origine populara sunt:
• motivul codrului
• dialogul cu natura
• personificarea codrului
• familiaritatea stilului
• structura versificatiei: ritmul trohaic, rima imperecheata, masura de 7/8 silabe
• diminutivele
De origine culta sunt:
• accentuarea ideii de perisabilitate a omului si de vesnicie a naturii
• sentimentul de melancolie, de tristete
• amplificarea cosmica a opozitiei om-natura
• viziunea romantica asupra vietii
Mihai Eminescu a pornit de la o doina populara, dar contaminand materialul cu viziunea sa filozofica si sensibilitatea sa romantica, a creat o elegie filozofica pe tema caracterului trecator al vietii omenesti. Poezia a dobandit astfel un substrat filozofic, care nu mai este de origine populara.
Tag-uri: comentariu, mihai eminescu, poezie, filozofie, romantism |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 28 November '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :