Statistics:
Visits: 5,301 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
6.3
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajelor basmului cult "Harap-Alb"
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajelor basmului cult "Harap-Alb" |
In ‘Harap-Alb’, Ion Creanga porneste de la modelul popular, reactualizeaza teme de circulatie universala, dar le organizeaza conform propriei viziuni, intr-un text narativ mai complex decat al basmelor populare. Caracaterul de bildungsroman al basmului presupune parcurgerea unui traseu al devenirii spirituale (concretizat intrecerea probelor) si modificarea statutului sociual al protagonistului.
Personajele (oameni, dar si fiinte himerice cu comportament omenesc) sunt purtatoare ale unor valori simbolice : binele si raul in diversele lor ipostaze. Invingatoare sunt fortele binelui.
Harap-Alb nu are puteri supranaturale si nici insusiri exceptionale (vitejie, darzenie, istetime) dar dobandeste prin trecerea probelor o serie de calitati psiho-morale (mila, bunatatea, genero zitatea, prietenia, respectarea juramantului, curajul) necesare unui imparat, in viziunea autorului.
Sensul didactic al basmului este exprimat de Sfanta Duminica : ‘Cand vei ajunge si tu mare si tare, ii cauta sa judeci lucrurile de-a fir a par si vei crede celor asupriti si necajiti, pentru ca sti acum ce e necazul’.
Numele personajului reflecta conditia duala : rob, sluga (Harap) de origine nobila (Alb) iar sugestia cromatica al-negru, traversarea unei stari intermediael (initierea) intre starea de inocenta (negru) si ‘invierea’ spirituala a celui ce va deveni imparat (alb).
Schimbarea numelui reprezinta inceputul initierii spirituale, unde va fi condus de span. ‘Rautatea’ spanului il va pune in situatii dificile, al caror traversare implica demonstarea unor calitati moral necesara atunci cand va fi ‘mare si tare’.
Spanul nu este doar o intruchipare a raului, ci are si rolul initiatorului, este ‘un reu necesar’. De aceea calul nazdravan nu-l ucide inainte ca initierea eroului sa se fi incheiat. Nu doar naratorul, ci si personajele par a avea cunostinta de scenariul initiatic pe care trebuie sa-l traverseze protagonistul.
Eroul este sprijinit de ajutoare si donatori : fiinte cu insusiri supranaturale(Sfanta Duminica) animale fabuloase (calul nazdraval, craiasa furnicilor si a albinelor), fapturi himerice (cei cinci tovarasi) sau obiecte miraculoase (aripile craieselor, smicele de mar, apa vie apa moarta).
Specific basmului cult este modul in care persoinajele se individualizeaza prin limbaj.
Ca orice basm,’Harap-Alb’ pune in evidenta idealul de dreptate de adevar si de cinste.
Caracterul (personajul) lui Harap-Alb este in acelasi timp o pilda pentru toti tinerii neinitiati ; caci, in fond, Ion Creanga a plecat de la un simbol si a creat un tip-tipul adolescentului.
Personajele (oameni, dar si fiinte himerice cu comportament omenesc) sunt purtatoare ale unor valori simbolice : binele si raul in diversele lor ipostaze. Invingatoare sunt fortele binelui.
Harap-Alb nu are puteri supranaturale si nici insusiri exceptionale (vitejie, darzenie, istetime) dar dobandeste prin trecerea probelor o serie de calitati psiho-morale (mila, bunatatea, genero zitatea, prietenia, respectarea juramantului, curajul) necesare unui imparat, in viziunea autorului.
Sensul didactic al basmului este exprimat de Sfanta Duminica : ‘Cand vei ajunge si tu mare si tare, ii cauta sa judeci lucrurile de-a fir a par si vei crede celor asupriti si necajiti, pentru ca sti acum ce e necazul’.
Numele personajului reflecta conditia duala : rob, sluga (Harap) de origine nobila (Alb) iar sugestia cromatica al-negru, traversarea unei stari intermediael (initierea) intre starea de inocenta (negru) si ‘invierea’ spirituala a celui ce va deveni imparat (alb).
Schimbarea numelui reprezinta inceputul initierii spirituale, unde va fi condus de span. ‘Rautatea’ spanului il va pune in situatii dificile, al caror traversare implica demonstarea unor calitati moral necesara atunci cand va fi ‘mare si tare’.
Spanul nu este doar o intruchipare a raului, ci are si rolul initiatorului, este ‘un reu necesar’. De aceea calul nazdravan nu-l ucide inainte ca initierea eroului sa se fi incheiat. Nu doar naratorul, ci si personajele par a avea cunostinta de scenariul initiatic pe care trebuie sa-l traverseze protagonistul.
Eroul este sprijinit de ajutoare si donatori : fiinte cu insusiri supranaturale(Sfanta Duminica) animale fabuloase (calul nazdraval, craiasa furnicilor si a albinelor), fapturi himerice (cei cinci tovarasi) sau obiecte miraculoase (aripile craieselor, smicele de mar, apa vie apa moarta).
Specific basmului cult este modul in care persoinajele se individualizeaza prin limbaj.
Ca orice basm,’Harap-Alb’ pune in evidenta idealul de dreptate de adevar si de cinste.
Caracterul (personajul) lui Harap-Alb este in acelasi timp o pilda pentru toti tinerii neinitiati ; caci, in fond, Ion Creanga a plecat de la un simbol si a creat un tip-tipul adolescentului.
Tag-uri: basm, harap-alb, ion creanga |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :