Statistics:
Visits: 12,140 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
2
Fame Riser
|
|||||||||||
Structura operei Povestea lui Harap-Alb, motivele narative
Q: | Intreaba despre Structura operei Povestea lui Harap-Alb, motivele narative |
Definita drept sinteza a basmului românesc, "Povestea lui Harap-Alb" respecta - pâna la un punct - schema basmului popular: confruntarea dintre principiul raului si cel al binelui, victoria celui din urma, existenta unui mezin care i se substituie lui Fat-Frumos, drumul intru initiere al acestuia, nunta - ca final fericit.
Privita insa mai atent "Povestea lui Harap-Alb" releva si o seama de deosebiri care-i confera unicitatea:
• intinderea mare a textului care este alcatuit dintr-un lant de "micro-nuvele" curgând una din cealalta;
• amestecul neobisnuit de real si fabulos, intr-o naratiune in care ar fi trebuit sa predomine cel de-al doilea;
• existenta unor elemente mitico-simbolice (care trimit la mari mituri universale);
• metafora drumului?
La u n prim nivel de lectura, textul releva mai multe motive narative:
a) Motivul cautarii norocului.
imparatul Verde, ajuns la batrânete fara a avea descendenti in linie masculina, ii scrie fratelui sau Craiul, cerându-i pe unul dintre cei trei feciori, ca urmas la tron. Si cum primii doi fii se dovedesc a fi lipsiti de barbatie, mezinul este tentat sa incerce si el.
Sfatuit de Sfânta Duminica sa revigoreze timpul fast al tineretii Craiului, el isi alege calul (supunându-l la proba jaratecului) si le reda armelor tatalui sau vechile virtuti, indepartând rugina (care le adusese degradarea).
Odata incheiate aceste preparative, fiul craiului este "botezat" intru soare si luna, prin cele trei zboruri cosmice ale calului; numai dupa acest ritual, el va fi capabil sa depaseasca proba curajului (la care si-a supus Craiul feciorii) si sa porneasca in lume spre a-si cauta norocul.
b) Motivul pactului cu diavolul este sugerat inca inainte de plecarea la drum, Craiul sfatuindu-si mezinul sa se fereasca de omul ros si "mai ales de cel spân". Cele trei intâlniri cu Spânul se vor petrece in padurea labirint, tânarul fiind momit, tot de atâtea ori, sa si-l ia ca sluga pe acest viclean. Speriat de greutatile drumului si "boboc" in astfel de lucruri, mezinul Craiului este atras in fântâna malefica in care se va incheia pactul cu diavolul. Tot acum, Spânul isi dezvaluie identitatea, strigându-si, spre adâncuri, numele esential: "Chima raului pe malul pâraului!".
c) Motivul depasirii probelor initiatice are cea mai lunga desfasurare epica (de la sosirea lui Harap-Alb la curtea imparatului Verde si pâna la sfârsitul actiunii). Este un fragment unitar, cu toate ca fiecare proba constituie o "micro-nuvela" care poate fi analizata separat; "Unitatea epica a scrierii rezida in inefabila fuziune dintre partitura realist-stranie, de o parte, si partitura miraculos-fabuloasa, de alta parte" (N. Ciobanu).
Având un caracter ezoteric (prin folosirea numarului trei), probele sunt necesare pentru ca Harap-Alb sa dobândeasca rolul de erou civilizator: salatile (luate din Gradina Ursului) si pielea Cerbului "solomonit" vor constitui, la modul simbolic, implinirea celor trei regnuri ale lumii (vegetal, animal si mineral), realizând astfel intregul. Ultima proba (aducerea fetei imparatului Ros) va instaura in aceasta lume reintregita, pacea (prin uciderea diavolului) si armonia (prin savârsirea nuntii).
Privita insa mai atent "Povestea lui Harap-Alb" releva si o seama de deosebiri care-i confera unicitatea:
• intinderea mare a textului care este alcatuit dintr-un lant de "micro-nuvele" curgând una din cealalta;
• amestecul neobisnuit de real si fabulos, intr-o naratiune in care ar fi trebuit sa predomine cel de-al doilea;
• existenta unor elemente mitico-simbolice (care trimit la mari mituri universale);
• metafora drumului?
La u n prim nivel de lectura, textul releva mai multe motive narative:
a) Motivul cautarii norocului.
imparatul Verde, ajuns la batrânete fara a avea descendenti in linie masculina, ii scrie fratelui sau Craiul, cerându-i pe unul dintre cei trei feciori, ca urmas la tron. Si cum primii doi fii se dovedesc a fi lipsiti de barbatie, mezinul este tentat sa incerce si el.
Sfatuit de Sfânta Duminica sa revigoreze timpul fast al tineretii Craiului, el isi alege calul (supunându-l la proba jaratecului) si le reda armelor tatalui sau vechile virtuti, indepartând rugina (care le adusese degradarea).
Odata incheiate aceste preparative, fiul craiului este "botezat" intru soare si luna, prin cele trei zboruri cosmice ale calului; numai dupa acest ritual, el va fi capabil sa depaseasca proba curajului (la care si-a supus Craiul feciorii) si sa porneasca in lume spre a-si cauta norocul.
b) Motivul pactului cu diavolul este sugerat inca inainte de plecarea la drum, Craiul sfatuindu-si mezinul sa se fereasca de omul ros si "mai ales de cel spân". Cele trei intâlniri cu Spânul se vor petrece in padurea labirint, tânarul fiind momit, tot de atâtea ori, sa si-l ia ca sluga pe acest viclean. Speriat de greutatile drumului si "boboc" in astfel de lucruri, mezinul Craiului este atras in fântâna malefica in care se va incheia pactul cu diavolul. Tot acum, Spânul isi dezvaluie identitatea, strigându-si, spre adâncuri, numele esential: "Chima raului pe malul pâraului!".
c) Motivul depasirii probelor initiatice are cea mai lunga desfasurare epica (de la sosirea lui Harap-Alb la curtea imparatului Verde si pâna la sfârsitul actiunii). Este un fragment unitar, cu toate ca fiecare proba constituie o "micro-nuvela" care poate fi analizata separat; "Unitatea epica a scrierii rezida in inefabila fuziune dintre partitura realist-stranie, de o parte, si partitura miraculos-fabuloasa, de alta parte" (N. Ciobanu).
Având un caracter ezoteric (prin folosirea numarului trei), probele sunt necesare pentru ca Harap-Alb sa dobândeasca rolul de erou civilizator: salatile (luate din Gradina Ursului) si pielea Cerbului "solomonit" vor constitui, la modul simbolic, implinirea celor trei regnuri ale lumii (vegetal, animal si mineral), realizând astfel intregul. Ultima proba (aducerea fetei imparatului Ros) va instaura in aceasta lume reintregita, pacea (prin uciderea diavolului) si armonia (prin savârsirea nuntii).
Tag-uri: povestea lui harap-alb, motive narative, structura |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :