Statistics:
Visits: 3,733 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
2
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Harap-Alb din opera Povestea lui Harap-Alb scrisa de Ion Creanga-a treia parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Harap-Alb din opera Povestea lui Harap-Alb scrisa de Ion Creanga-a treia parte |
Evenimentele ce vor urma - calatoria pana la imparatul Verde, dobandirea salatilor din Gradina Ursului, a pieii cu nestemate din Padurea Cerbului, aducerea fetei imparatului Ros (cu cele sase incercari) - sunt episoadele unui scenariu de initiere, in cursul caruia Harap-Alb „se prinde la minte", adica isi dobandeste fortele spirituale. Prin urmare, celelalte personaje care se alatura craisorului (Regina furnicilor, Craiasa albinelor, Ochila, Gerila, Flamanzila, Setila, Pasari-Lati-Lungila) trebuie interpretate ca „personificari ale trasaturilor morale si spirituale ale eroului" (Andrei Oisteanu). De acestea se va sluji Harap-Alb in lupta impotriva raului. Dar pentru ca realizarea protagonistului sa fie totala, el trebuie sa primeasca din nou botezul mortii si al invierii.
I n final, Spanul, ca un sacerdot, ii zboara acestuia „capul dintr-o singura lovitura de palos", iar farmazoana rosie il readuce la viata, unificand elementele pana atunci divizate. Harap-Alb poate fi incoronat.
Dupa cum s-a putut observa, portretul eroului reiese mai ales din faptele, vorbele si reactiile acestuia. Din textul lui Creanga nu lipseste insa nici caracterizarea directa. Explicatiile celorlalte personaje cu privire la Harap-Alb sunt transcrise fie prin stilul direct („- Fii incredintat ca nu eu, ci puterea milosteniei si inima ta cea buna te ajuta, Harap-Alb, zise Sfanta Duminica.."), fie prin cel indirect liber (fetele imparatului Verde gasesc „ca Harap-Alb, sluga lui, are o infatisare mult mai placuta si samana a fi mult mai omenos" decat Spanul). Cat despre narator, acesta se raporteaza de fiecare data ironic la personajul sau, chiar daca o face direct ("Fiul craiului, boboc in felul sau la trebi de aieste...") sau numai prin formele aluziv-ironice („-Asa este, maicuta, raspunse Harap-Alb, cufundat in ganduri si galban la fata, de parca-i luase panza de pe obraz"). Toate acestea concura la realizarea unui personaj ce depaseste, prin complexitate, tipologia stricta a basmului.
I n final, Spanul, ca un sacerdot, ii zboara acestuia „capul dintr-o singura lovitura de palos", iar farmazoana rosie il readuce la viata, unificand elementele pana atunci divizate. Harap-Alb poate fi incoronat.
Dupa cum s-a putut observa, portretul eroului reiese mai ales din faptele, vorbele si reactiile acestuia. Din textul lui Creanga nu lipseste insa nici caracterizarea directa. Explicatiile celorlalte personaje cu privire la Harap-Alb sunt transcrise fie prin stilul direct („- Fii incredintat ca nu eu, ci puterea milosteniei si inima ta cea buna te ajuta, Harap-Alb, zise Sfanta Duminica.."), fie prin cel indirect liber (fetele imparatului Verde gasesc „ca Harap-Alb, sluga lui, are o infatisare mult mai placuta si samana a fi mult mai omenos" decat Spanul). Cat despre narator, acesta se raporteaza de fiecare data ironic la personajul sau, chiar daca o face direct ("Fiul craiului, boboc in felul sau la trebi de aieste...") sau numai prin formele aluziv-ironice („-Asa este, maicuta, raspunse Harap-Alb, cufundat in ganduri si galban la fata, de parca-i luase panza de pe obraz"). Toate acestea concura la realizarea unui personaj ce depaseste, prin complexitate, tipologia stricta a basmului.
Tag-uri: caracterizare, poveste, basm |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 16 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :