Statistics:
Visits: 3,762 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
2
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Harap-Alb din opera Povestea lui Harap-Alb scrisa de Ion Creanga-a treia parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Harap-Alb din opera Povestea lui Harap-Alb scrisa de Ion Creanga-a treia parte |
Evenimentele ce vor urma - calatoria pana la imparatul Verde, dobandirea salatilor din Gradina Ursului, a pieii cu nestemate din Padurea Cerbului, aducerea fetei imparatului Ros (cu cele sase incercari) - sunt episoadele unui scenariu de initiere, in cursul caruia Harap-Alb „se prinde la minte", adica isi dobandeste fortele spirituale. Prin urmare, celelalte personaje care se alatura craisorului (Regina furnicilor, Craiasa albinelor, Ochila, Gerila, Flamanzila, Setila, Pasari-Lati-Lungila) trebuie interpretate ca „personificari ale trasaturilor morale si spirituale ale eroului" (Andrei Oisteanu). De acestea se va sluji Harap-Alb in lupta impotriva raului. Dar pentru ca realizarea protagonistului sa fie totala, el trebuie sa primeasca din nou botezul mortii si al invierii.
In final, Spanul, ca un sacerdot, ii zboara acestuia „capul dintr-o singura lovitura de palos", iar farmazoana rosie il readuce la viata, unificand elementele pana atunci divizate. Harap-Alb poate fi incoronat.
Dupa cum s-a putut observa, portretul eroului reiese mai ales din faptele, vorbele si reactiile acestuia. Din textul lui Creanga nu lipseste insa nici caracterizarea directa. Explicatiile celorlalte personaje cu privire la Harap-Alb sunt transcrise fie prin stilul direct („- Fii incredintat ca nu eu, ci puterea milosteniei si inima ta cea buna te ajuta, Harap-Alb, zise Sfanta Duminica.."), fie prin cel indirect liber (fetele imparatului Verde gasesc „ca Harap-Alb, sluga lui, are o infatisare mult mai placuta si samana a fi mult mai omenos" decat Spanul). Cat despre narator, acesta se raporteaza de fiecare data ironic la personajul sau, chiar daca o face direct ("Fiul craiului, boboc in felul sau la trebi de aieste...") sau numai prin formele aluziv-ironice („-Asa este, maicuta, raspunse Harap-Alb, cufundat in ganduri si galban la fata, de parca-i luase panza de pe obraz"). Toate acestea concura la realizarea unui personaj ce depaseste, prin complexitate, tipologia stricta a basmului.
In final, Spanul, ca un sacerdot, ii zboara acestuia „capul dintr-o singura lovitura de palos", iar farmazoana rosie il readuce la viata, unificand elementele pana atunci divizate. Harap-Alb poate fi incoronat.
Dupa cum s-a putut observa, portretul eroului reiese mai ales din faptele, vorbele si reactiile acestuia. Din textul lui Creanga nu lipseste insa nici caracterizarea directa. Explicatiile celorlalte personaje cu privire la Harap-Alb sunt transcrise fie prin stilul direct („- Fii incredintat ca nu eu, ci puterea milosteniei si inima ta cea buna te ajuta, Harap-Alb, zise Sfanta Duminica.."), fie prin cel indirect liber (fetele imparatului Verde gasesc „ca Harap-Alb, sluga lui, are o infatisare mult mai placuta si samana a fi mult mai omenos" decat Spanul). Cat despre narator, acesta se raporteaza de fiecare data ironic la personajul sau, chiar daca o face direct ("Fiul craiului, boboc in felul sau la trebi de aieste...") sau numai prin formele aluziv-ironice („-Asa este, maicuta, raspunse Harap-Alb, cufundat in ganduri si galban la fata, de parca-i luase panza de pe obraz"). Toate acestea concura la realizarea unui personaj ce depaseste, prin complexitate, tipologia stricta a basmului.
Tag-uri: caracterizare, poveste, basm |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 16 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :