Statistics:
Visits: 3,285 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
1
Fame Riser
|
|||||||||||
Harap-Alb - basm cult
Q: | Intreaba despre Harap-Alb - basm cult |
Basmul este o specie literara a geniului epic. Opera narativa in proza (si mai rar, in versuri) de intindere mica sau mijlocie, in care realitatea este transfigurata in fabulos iar personajele poarta valori simbolice, basmul isi are originea in creatia populara.
In literatura universala, cei mai cunoscuti autori de basme sunt : fratii Iacob si Wilhelm Grimm, Hans Chr. Andersen, Charles Perrault si altii.
L a noi, autori ca : Mihai Eminescu, I. Slavici, I. L. Caragiale sau Delavrancea au scris si basme ; alaturi de acestia, poate fi mentionat si Ion Creanga, cu observatia ca poovestile sale sunt ‘bucati rupte din viata poporului moldovenesc’ (G. Ibraileanu).
‘Povestea lui Harap-Alb’, de Ion Creanga, este primul basm cult din literatura romana, publicat in ‘Convorbiri literare’ in anul 1877.
Basmul cult este o specie narativa ampla, supusa unor actiuni conventionale care infatiseaza parcurgerea drumului maturizarii de catre erou. Personajele indeplinesc, prin raportare la erou, o serie de functii (antagonistul, ajutoare, donatorii), ca in basmul popular, dar sunt individualizate prin atributele exterioare si prin limbaj.
Spre deosebire de basmul popular, unde predomina naratiunea, basmul cult presupune imbinarea naratiunii cu dialogul si cu descrierea. Naratiunea este dramatizata prin dialog. Dialogul are dubla functie : sustine evolutia actiunii si caracterizarea personajelor. Prezenta dialogului sustine realizarea scenica a secventelor narative, ‘spectatori’ ai maturizarii feciorului de crai fiind atat celelalte personaje, cat si cititorii.
Tema basmului este triumful binelui asupra raului. Motivele narative specifice sunt : superioritatea mezinului, calatoria, supunerea prin viclesug, muncile, demascarea raufacatorului (Spanul), pedeapsa, calatoria.
Actiunea se desfasoara linear, succesiunea episoadelor este redatata prin inlantuire. Fuziunea dintre real si fabulous se realizeaza inca din incipit. Timpul si spatial sunt vagi, nedeterminate. Reperele spatial sugereaza dificutlatea aventurii eroului, care trebuie sa ajunga de la un capat la celalalt al lumii (in plan symbolic de la imaturitatea, la maturitate).
In basm sunt prezente formule tipice.Formula initiala‘Amu cica era odata’ si formula finala ‘Si a tinut veselia ani intregi, si acum mai tine inca; cine se duce acolo be si mananca. Iar pe la noi, cine are bani bea si mananca, iara cine nu, se uita si rabda’ sunt conventii care marcheaza intrarea si iesirea din fabulos.
Fomulele mediene ‘Si merg ei o zi, si merg doua, si merg patruzeci si noua’, ‘si mai merge el cat mai merge’, ‘Dumnezeu sa ne tie, ca cuvantul din povceste, inainte nu-l mai este’ realizeaza trecerea de la o secventa narativa la alta si intretin suspansul si curiozitatea cititorului.
In literatura universala, cei mai cunoscuti autori de basme sunt : fratii Iacob si Wilhelm Grimm, Hans Chr. Andersen, Charles Perrault si altii.
L a noi, autori ca : Mihai Eminescu, I. Slavici, I. L. Caragiale sau Delavrancea au scris si basme ; alaturi de acestia, poate fi mentionat si Ion Creanga, cu observatia ca poovestile sale sunt ‘bucati rupte din viata poporului moldovenesc’ (G. Ibraileanu).
‘Povestea lui Harap-Alb’, de Ion Creanga, este primul basm cult din literatura romana, publicat in ‘Convorbiri literare’ in anul 1877.
Basmul cult este o specie narativa ampla, supusa unor actiuni conventionale care infatiseaza parcurgerea drumului maturizarii de catre erou. Personajele indeplinesc, prin raportare la erou, o serie de functii (antagonistul, ajutoare, donatorii), ca in basmul popular, dar sunt individualizate prin atributele exterioare si prin limbaj.
Spre deosebire de basmul popular, unde predomina naratiunea, basmul cult presupune imbinarea naratiunii cu dialogul si cu descrierea. Naratiunea este dramatizata prin dialog. Dialogul are dubla functie : sustine evolutia actiunii si caracterizarea personajelor. Prezenta dialogului sustine realizarea scenica a secventelor narative, ‘spectatori’ ai maturizarii feciorului de crai fiind atat celelalte personaje, cat si cititorii.
Tema basmului este triumful binelui asupra raului. Motivele narative specifice sunt : superioritatea mezinului, calatoria, supunerea prin viclesug, muncile, demascarea raufacatorului (Spanul), pedeapsa, calatoria.
Actiunea se desfasoara linear, succesiunea episoadelor este redatata prin inlantuire. Fuziunea dintre real si fabulous se realizeaza inca din incipit. Timpul si spatial sunt vagi, nedeterminate. Reperele spatial sugereaza dificutlatea aventurii eroului, care trebuie sa ajunga de la un capat la celalalt al lumii (in plan symbolic de la imaturitatea, la maturitate).
In basm sunt prezente formule tipice.Formula initiala‘Amu cica era odata’ si formula finala ‘Si a tinut veselia ani intregi, si acum mai tine inca; cine se duce acolo be si mananca. Iar pe la noi, cine are bani bea si mananca, iara cine nu, se uita si rabda’ sunt conventii care marcheaza intrarea si iesirea din fabulos.
Fomulele mediene ‘Si merg ei o zi, si merg doua, si merg patruzeci si noua’, ‘si mai merge el cat mai merge’, ‘Dumnezeu sa ne tie, ca cuvantul din povceste, inainte nu-l mai este’ realizeaza trecerea de la o secventa narativa la alta si intretin suspansul si curiozitatea cititorului.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :