Statistics:
Visits: 2,967 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
10
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Harap-Alb din opera Povestea lui Harap-Alb scrisa de Ion Creanga-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Harap-Alb din opera Povestea lui Harap-Alb scrisa de Ion Creanga-prima parte |
Personaj principal, dinamic, titular, protagonist, eponim, simbolic.
Modalitati de caracterizare:
- mijloace directe: portretul facut de narator si de alte personaje; naratorul se raporteaza de fiecare data ironic la personajul sau;
- mijloace indirecte: caracterizarea prin propriile actiuni; prin mediile pe care le strabate personajul; prin nume; prin monologul interior.
Protagonistul este un erou solar angajat intr-un scenariu initiatic. El este chemat sa treaca de la starea de nedefinit la desavarsire, prin parcurgerea unui itinerariu formativ.
Considerata, cel mai adesea, un „veritabil Bildungsroman fantastic al epicii noastre" (George Munteanu), Povestea lui Harap-Alb urmareste destinul unui fecior de crai printr-un lung proces al devenirii spirituale. Desi a fos t asociat cu Don Quijote (Al, Piru), Siva (Vasile Lovinescu), Hamlet (Valeriu Cristea), desi s-a vazut in el un „erou fermecator", o „varietate local-etnografica de Prince charmant" (Cornel Regman) sau, dimpotriva, un „simplu om", lipsit de „merite personale" (Aurel Rau), protagonistul basmului lui Creanga ramane totusi o figura singulara, o remarcabila creatie a marelui povestitor.
Ca avem de-a face cu un personaj uman banuim inca de la inceput, cand ne este descrisa reactia lui in urma umilintelor la care fusesera supusi fratii mai mari: "Fiul craiului cel mai mic, facandu-se atunci ros cum ii gotca, iese afara in gradina si incepe a plange in inima sa, lovit fiind in adancul sufletului de apasatoarele cuvinte ale parintelui sau". Tot acum aflam ca, asemeni oricarui om, feciorul de crai este, in acelasi timp, milostiv si bun, dar si iute la manie (se cam repede la cersetoarea din gradina si, "manios ii mai trage un frau" in cap calului rapciugos). De asemenea, el poate fi atat neascultator (nesocoteste indemnul patern), cat si supus (nu iese din cuvantul Spanului), atat fricos si ezitant in fata provocarilor (Sfanta Duminica il vede "mai fricos decat o femeie", chiar "o curca plouata"), cat si viteaz si prudent (episodul uciderii cerbului). De aceea comentatorii au socotit ca protagonistul se afla cumva la antipodul fetilor-frumosi, prin felul sau de a fi prea uman. El a fost vazut uneori ca un „personaj-pretext", ca un „intermediu uman pentru implicarea in fabula a vointelor magice" (Aurel Rau).
Modalitati de caracterizare:
- mijloace directe: portretul facut de narator si de alte personaje; naratorul se raporteaza de fiecare data ironic la personajul sau;
- mijloace indirecte: caracterizarea prin propriile actiuni; prin mediile pe care le strabate personajul; prin nume; prin monologul interior.
Protagonistul este un erou solar angajat intr-un scenariu initiatic. El este chemat sa treaca de la starea de nedefinit la desavarsire, prin parcurgerea unui itinerariu formativ.
Considerata, cel mai adesea, un „veritabil Bildungsroman fantastic al epicii noastre" (George Munteanu), Povestea lui Harap-Alb urmareste destinul unui fecior de crai printr-un lung proces al devenirii spirituale. Desi a fos t asociat cu Don Quijote (Al, Piru), Siva (Vasile Lovinescu), Hamlet (Valeriu Cristea), desi s-a vazut in el un „erou fermecator", o „varietate local-etnografica de Prince charmant" (Cornel Regman) sau, dimpotriva, un „simplu om", lipsit de „merite personale" (Aurel Rau), protagonistul basmului lui Creanga ramane totusi o figura singulara, o remarcabila creatie a marelui povestitor.
Ca avem de-a face cu un personaj uman banuim inca de la inceput, cand ne este descrisa reactia lui in urma umilintelor la care fusesera supusi fratii mai mari: "Fiul craiului cel mai mic, facandu-se atunci ros cum ii gotca, iese afara in gradina si incepe a plange in inima sa, lovit fiind in adancul sufletului de apasatoarele cuvinte ale parintelui sau". Tot acum aflam ca, asemeni oricarui om, feciorul de crai este, in acelasi timp, milostiv si bun, dar si iute la manie (se cam repede la cersetoarea din gradina si, "manios ii mai trage un frau" in cap calului rapciugos). De asemenea, el poate fi atat neascultator (nesocoteste indemnul patern), cat si supus (nu iese din cuvantul Spanului), atat fricos si ezitant in fata provocarilor (Sfanta Duminica il vede "mai fricos decat o femeie", chiar "o curca plouata"), cat si viteaz si prudent (episodul uciderii cerbului). De aceea comentatorii au socotit ca protagonistul se afla cumva la antipodul fetilor-frumosi, prin felul sau de a fi prea uman. El a fost vazut uneori ca un „personaj-pretext", ca un „intermediu uman pentru implicarea in fabula a vointelor magice" (Aurel Rau).
Tag-uri: caracterizare, poveste, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 16 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :