Statistics:
Visits: 1,726 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Iarna - pastel
Q: | Intreaba despre Iarna - pastel |
Pastelul este o opera lirica descrptiva in versuri in care sunt infatisate un tablou din natura, o priveliste, un fenomen al naturii, aspecte din viata plantelor sau a animalelor.
Poezia ‘Iarna’ poarta ca titlu un subsantiv comun simplu, folosit la numarul singular, articulat enclitic, care constituie chiar denumirea anotimpului descris, pe care poetul il priveste cu o anume spaima dar si cu admiratie.
Ca si alte pasteluri ale lui Alecsandri, pastelul ‘Iarna’ este alcatuit din doua parti : o descriere a unui spatiu vast in care ninsoarea acopera totul (primele trei strofe) si inseninarea tabloului si aparitia, in final, a elementului insufletit (ultima strofa).
Aceasta structura ar putea sugera, ca, dincolo de asprimea naturii hibernale, viata isi continua ne obosita ei curgere.
Fiind un pastel, in poezia ‘Iarna’ se descrie acest anotimp in toata plinatatea manifestarilor sale.
Descrierea iernii se realizeaza ca tablou schimbator, din care poetul selecteaza o diversitate de privelisti: goanna pe cer a norilor, caderea fulgilor de zapada, ninsoarea care potopeste lumea, intinderile inecate in alb, aparitia soarelui, clinchetul voios al clopoteilor.
Descrierea naturii ofera imaginea unor spatii nesfarsite, apartinand atat cosmicului cat si teluricului.
In prima strofa (planul cosmic) poetul inregistreaza semnele iernii care vine din intensitatea inaltimilor ceresti, parca de pretutindeni.
Strofele a doua si a treia sunt subordinate planurilor telluric si cosmic (legate prin potopul de ninsoare, ca intr-un sfarsit de lume : ziua ninge, noaptea ninge, dimineata ninge iara).
Invadat de albul zapezii, sufletul omului traieste spaima golului ca si cand s-ar fi intors in prelume. Spatiul cunoscut devine ‘intinderea pustie ], oceanul de ninsoare, imens si desert’.
In cele trei strofe mentionate, tabloul se constituie la limita dintre iluzie si realitate : soarele este ‘palid, fulgii se aseamana cu fluturii, plopii par a fi fantome, satele sunt ‘pierdute sub un val de fum’.
Strofa a patra constituie o intoarcere in realitate, soarele straluceste iar sania care ‘trece peste vai’ imprastie in jur voiosul sunet al clopoteilor.
Ca in orice pastel, sunt utilizate si aici numeroase procedee artistice. Dintre acestea ar putea fi selectate: repetitia, comparatia, epitetul, metafora.
Efectul repetitiei’ziua ninge, noaptea ninge, dimineata ninge iara’ consta in sugerarea ideii de ninsoare uriasa, asemeni unui nou potop biblic. Curgerea ei anuleaza pana si timpul, unifomrizandu-l.
Comparatia ‘soarele rotund si palid se prevede printre nori/ Ca un vis de tinerete printre anii trecatori’ este o constructive in care un termen concret (soarele) este comparat cu unul abstract (visul). Al doilea termen mai sugereaza trecerea anilor si a vietii (idee veche in literatura, prezenta inca din odele poetului latin horatiu). N interiorul acestei compratii exista si doua epitete (dotund si palid) dintre care, ultimul ar putea intari sugestia de suferinta cosmica. ‘Visul de tinerete’ insumeaza mai multe sensuri : un vis poate fi frumos, chiar minunat dar trece repede, rmanand doar o iluzie : primavara vietii trece, batranetea este ‘iarna’ pustie.
M etafora ‘oceanul de ninsoare’ contribuie la accentuarea impresiei de gol imens. Ninsoarea de sfarsit de lume transforma peisajul cunoscut in spatiu acvatic pustiu si necunoscut, ca un ocean arctic.
Poezia ‘Iarna’ poarta ca titlu un subsantiv comun simplu, folosit la numarul singular, articulat enclitic, care constituie chiar denumirea anotimpului descris, pe care poetul il priveste cu o anume spaima dar si cu admiratie.
Ca si alte pasteluri ale lui Alecsandri, pastelul ‘Iarna’ este alcatuit din doua parti : o descriere a unui spatiu vast in care ninsoarea acopera totul (primele trei strofe) si inseninarea tabloului si aparitia, in final, a elementului insufletit (ultima strofa).
Aceasta structura ar putea sugera, ca, dincolo de asprimea naturii hibernale, viata isi continua ne obosita ei curgere.
Fiind un pastel, in poezia ‘Iarna’ se descrie acest anotimp in toata plinatatea manifestarilor sale.
Descrierea iernii se realizeaza ca tablou schimbator, din care poetul selecteaza o diversitate de privelisti: goanna pe cer a norilor, caderea fulgilor de zapada, ninsoarea care potopeste lumea, intinderile inecate in alb, aparitia soarelui, clinchetul voios al clopoteilor.
Descrierea naturii ofera imaginea unor spatii nesfarsite, apartinand atat cosmicului cat si teluricului.
In prima strofa (planul cosmic) poetul inregistreaza semnele iernii care vine din intensitatea inaltimilor ceresti, parca de pretutindeni.
Strofele a doua si a treia sunt subordinate planurilor telluric si cosmic (legate prin potopul de ninsoare, ca intr-un sfarsit de lume : ziua ninge, noaptea ninge, dimineata ninge iara).
Invadat de albul zapezii, sufletul omului traieste spaima golului ca si cand s-ar fi intors in prelume. Spatiul cunoscut devine ‘intinderea pustie ], oceanul de ninsoare, imens si desert’.
In cele trei strofe mentionate, tabloul se constituie la limita dintre iluzie si realitate : soarele este ‘palid, fulgii se aseamana cu fluturii, plopii par a fi fantome, satele sunt ‘pierdute sub un val de fum’.
Strofa a patra constituie o intoarcere in realitate, soarele straluceste iar sania care ‘trece peste vai’ imprastie in jur voiosul sunet al clopoteilor.
Ca in orice pastel, sunt utilizate si aici numeroase procedee artistice. Dintre acestea ar putea fi selectate: repetitia, comparatia, epitetul, metafora.
Efectul repetitiei’ziua ninge, noaptea ninge, dimineata ninge iara’ consta in sugerarea ideii de ninsoare uriasa, asemeni unui nou potop biblic. Curgerea ei anuleaza pana si timpul, unifomrizandu-l.
Comparatia ‘soarele rotund si palid se prevede printre nori/ Ca un vis de tinerete printre anii trecatori’ este o constructive in care un termen concret (soarele) este comparat cu unul abstract (visul). Al doilea termen mai sugereaza trecerea anilor si a vietii (idee veche in literatura, prezenta inca din odele poetului latin horatiu). N interiorul acestei compratii exista si doua epitete (dotund si palid) dintre care, ultimul ar putea intari sugestia de suferinta cosmica. ‘Visul de tinerete’ insumeaza mai multe sensuri : un vis poate fi frumos, chiar minunat dar trece repede, rmanand doar o iluzie : primavara vietii trece, batranetea este ‘iarna’ pustie.
M etafora ‘oceanul de ninsoare’ contribuie la accentuarea impresiei de gol imens. Ninsoarea de sfarsit de lume transforma peisajul cunoscut in spatiu acvatic pustiu si necunoscut, ca un ocean arctic.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :