Statistics:
Visits: 6,387 Votes: 9 Fame Riser |
Fame Rank
6.8
Fame Riser
|
|||||||||||
Iarna de Vasile Alecsandri - demonstratie ca este un pastel
Q: | Intreaba despre Iarna de Vasile Alecsandri - demonstratie ca este un pastel |
Vasile Alecsandri este unul dintre marii scriitori ai literaturii romane din secolul al XIX-lea. A scris poezie, proza, teatru si a cules creatii populare romanesti. A fost profund preocupat de toate evenimentele culturale si politice ale epocii sale, care au devenit surse de inspiratie pentru poet.
Cea mai importanta dimensiune a operei sale este poezia, Alecsandri fiind cunoscut ca un parinte al pastelului , izvorat din iubirea si admiratia sa fata de natura.
Pastelul este o creatie lirica, in care este evocat un tablou de natura fata de care eul liric isi exprima sentimentele in mod direct, apeland la descriere.
in aceasta definitie se incadreaza poezia "Iarna" a lui Alecsandri. Aceasta este un pastel, deoarece, prin intermediul versurilor, autorul isi exprima in mod direct sen timentele, incantarea in fata cadrului natural surprins in anotimpul precizat in titlu.
Din punct de vedere structural, poezia contine patru catrene, prin care sunt descrise doua tablouri, inegale ca intindere.
Primul tablou infatiseaza iarna in plan cosmic: "din vazduh", "fulgii zbor, plutesc in aer", "Soarele rotund si palid se prevede printre nori."
Celalalt tablou prezinta iarna in plan terestru: "Tot e alb pe camp, pe dealuri", "Se vad satele pierdute sub clabucii albi de fum". Asistam la modul in care, coborand din inalturi, iarna s-a instalat peste tot ce misca.
in prima strofa, spatiul nu poate fi delimitat cu precizie, elementele cosmice imbinandu-se cu cele terestre. Ele sunt redate in special prin imagini vizuale cum ar fi: "iarna cerne norii de zapada", "fulgii zbor, plutesc in aer". Aceste imagini sunt realizate prin intremediul unor figuri de stil: epitete – "lungi troiene", "cumplita iarna", " fluturi albi"; personificari – iarna cerne"; comparatii – "ca un roi de fluturi albi".
Primul vers al strofei a doua modifica perspectiva din care este prezentat anotimpul iarna. Repetitia "ziua ninge, noaptea ninge, dimineata ninge iara" sugereaza faptul ca iarna si-a intrat deplin in drepturi; ca pare fara limite, speranta naturii de a reveni la viata fiind abolita. Poetul compara soarele, astrul care sugereaza viata si caldura, cu "un vis de tinerete printre anii trecatori", ceea ce accentueaza cele spuse mai sus. Desi dorit, el nu reuseste sa invinga suprematia iernii.
Elementele din primele doua strofe plaseaza descrierea intr-un plan al inaltului. incepand cu strofa a treia tabloul iernii se intregeste, schitandu-se planul terestru.
Daca in strofa a treia peisajul este static: "si pe-ntinderea pustie, fara urme, fara drum" – in ultima strofa apar primele semne de viata: "Iat-o sanie usoara care trece peste vai… / in vazduh voios rasuna clinchete de zurgalai"; aceasta din urma constituind si o senzatie auditiva.
O caracteristica importanta a pastelului este prezenta in text a epitetelor cromatice: "fluturi albi", "umeri dalbi", " zale argintie", "fantasme albe". Observam ca albul specific iernii, domina tabloul. El este sugerat nu doar de epitetele cromatice, ci si de repetara vocalei "a" in toate strofele poeziei.
Cu o deosebita maiestrie, Alecsandri personifica aici fenomenele naturii, le confera o imagine nemaipomenita. Ninsoarea, cea care, in primele trei strofe, imparateste peste natura isi pierde, in ultima strofa forta, iar obtimismul si bucuria si iau locul.
Din punct de vedere al versificatiei, poezia are o rima imperecheata, un ritm trohaic si o masura de 15-16 silabe pe vers. Descrierea tabloului este extraordinar realizata, parca de mana unui pictor profesionist.
Sensibilitatea cu care Alecsandri a realizat acest pastel il determina pe cititor sa se transpuna intr-o lume mirifica, plina de farmec, dar si de miraculos.
Cea mai importanta dimensiune a operei sale este poezia, Alecsandri fiind cunoscut ca un parinte al pastelului , izvorat din iubirea si admiratia sa fata de natura.
Pastelul este o creatie lirica, in care este evocat un tablou de natura fata de care eul liric isi exprima sentimentele in mod direct, apeland la descriere.
in aceasta definitie se incadreaza poezia "Iarna" a lui Alecsandri. Aceasta este un pastel, deoarece, prin intermediul versurilor, autorul isi exprima in mod direct sen timentele, incantarea in fata cadrului natural surprins in anotimpul precizat in titlu.
Din punct de vedere structural, poezia contine patru catrene, prin care sunt descrise doua tablouri, inegale ca intindere.
Primul tablou infatiseaza iarna in plan cosmic: "din vazduh", "fulgii zbor, plutesc in aer", "Soarele rotund si palid se prevede printre nori."
Celalalt tablou prezinta iarna in plan terestru: "Tot e alb pe camp, pe dealuri", "Se vad satele pierdute sub clabucii albi de fum". Asistam la modul in care, coborand din inalturi, iarna s-a instalat peste tot ce misca.
in prima strofa, spatiul nu poate fi delimitat cu precizie, elementele cosmice imbinandu-se cu cele terestre. Ele sunt redate in special prin imagini vizuale cum ar fi: "iarna cerne norii de zapada", "fulgii zbor, plutesc in aer". Aceste imagini sunt realizate prin intremediul unor figuri de stil: epitete – "lungi troiene", "cumplita iarna", " fluturi albi"; personificari – iarna cerne"; comparatii – "ca un roi de fluturi albi".
Primul vers al strofei a doua modifica perspectiva din care este prezentat anotimpul iarna. Repetitia "ziua ninge, noaptea ninge, dimineata ninge iara" sugereaza faptul ca iarna si-a intrat deplin in drepturi; ca pare fara limite, speranta naturii de a reveni la viata fiind abolita. Poetul compara soarele, astrul care sugereaza viata si caldura, cu "un vis de tinerete printre anii trecatori", ceea ce accentueaza cele spuse mai sus. Desi dorit, el nu reuseste sa invinga suprematia iernii.
Elementele din primele doua strofe plaseaza descrierea intr-un plan al inaltului. incepand cu strofa a treia tabloul iernii se intregeste, schitandu-se planul terestru.
Daca in strofa a treia peisajul este static: "si pe-ntinderea pustie, fara urme, fara drum" – in ultima strofa apar primele semne de viata: "Iat-o sanie usoara care trece peste vai… / in vazduh voios rasuna clinchete de zurgalai"; aceasta din urma constituind si o senzatie auditiva.
O caracteristica importanta a pastelului este prezenta in text a epitetelor cromatice: "fluturi albi", "umeri dalbi", " zale argintie", "fantasme albe". Observam ca albul specific iernii, domina tabloul. El este sugerat nu doar de epitetele cromatice, ci si de repetara vocalei "a" in toate strofele poeziei.
Cu o deosebita maiestrie, Alecsandri personifica aici fenomenele naturii, le confera o imagine nemaipomenita. Ninsoarea, cea care, in primele trei strofe, imparateste peste natura isi pierde, in ultima strofa forta, iar obtimismul si bucuria si iau locul.
Din punct de vedere al versificatiei, poezia are o rima imperecheata, un ritm trohaic si o masura de 15-16 silabe pe vers. Descrierea tabloului este extraordinar realizata, parca de mana unui pictor profesionist.
Sensibilitatea cu care Alecsandri a realizat acest pastel il determina pe cititor sa se transpuna intr-o lume mirifica, plina de farmec, dar si de miraculos.
Tag-uri: vasile alecsandri, poezie, demonstratie, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 21 December '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :