Statistics:
Visits: 4,613 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Iarna - Rezumat
Q: | Intreaba despre Iarna - Rezumat |
Vasile Alecsandri este creatorul pastelului in limba romana si unul dintrte reprezentantii sai de seama. El a infatisat prin pastelurile sale diferite peisaje intre care tinutul Mircestilor, fenomene ale naturii sau munci agricole.
In stransa legatura cu aspectele infatisate, poetul si-a exprimat direct propriile sentimente, realizand numeroase imagini artistice cu ajutorul figurilor de stil. Prima nota caracteristica pastelului, descrierea unui aspect din natura, se intalneste si in poezia "Iarna", deoarece poetul zugraveste o imagine de ansamblu a naturii coplesite de ravagiile iernii, peisajul fiind insufletit, in final, de aparitia soarelui. El are in vedere toate fenomenele specifice unui anotimp: zapada abundenta, frigul ("flori de gheata" si permanenta ninsorii in t imp si spatiu caci ninge continuu ("Ziua ninge, noaptea ninge, dimineata ninge iara!"), iar intinderile s-au imbracat in haina alba a iernii ("cu o zale argintie se imbraca mandra tara"). Peisajul pustiu (" Pe-ntinderea pustie fara umbre fara drum/ Se vad salele pierduce sub clabucii albi de fum)" se insufleteste odata cu aparitia soarelui care "straluceste si desmiarda oceanul de ninsoare".
Ca in orice pastel in stransa legatura cu aceste aspecte deschise, poetul exprima direct propriile sentimente. Astfel, la inceput, el pare uimit, infiorat in fata spectacolului maret, fantastic, dar ciudat al iernii. Apoi, cand ninge in permanenta si iarna devine atot puternica in timp si spatiu, isi fac loc sentimentele de neliniste, de teama, care se transforma mai tarziu intr-o puternica stare de incordare intr-o senzatie de halucinatie, izvorate din neputintade a se impotrivi ravagiilor iernii. Registrul afectiv se schmba insa odata cu aparitia saoarelui, cand sunt exprimate bucuria, satisfactia, dragostea de viata care inlocuiesc incordarea si teama de pana acum. Aceste sentimente zugravesc si prezenta eului liric, iar natura personificata pare a-i relua starile sufletesti.
Fiind un pastel, deci, implicit, o descriere literara si in poezia "Iarna" sunt prezente imaginile artistice intre care predomina cele vizuale. Peste tot este prezentata culoarea alba in toate nuantele ei, de la cenusiul fumului care iese in ''clabuci albi'' pana la albul stralucitor al soarelui si al ''oceanului de ninsoare'', unde argintiul pur se imbina cu auriul estompat. Asa se si explica faptul ca figura de stil cel mai des folosita in descrierea peisajului este epitetul cromatic: ''fluturi albi'', ''umeri dalbi'', ''zale argintie'', ''clabuci albi'' etc., caruia i se adauga comparatiile ''ca un roi de fluturi albi'', si ''ca fantasme albe'', sporindu-se astfel senzatia de potop hibernal halucinant
In finalul poeziei apare si o imagine auditiva (clinchetul zurgalailor),de o rara delicatete, care vine sa rupa monotonia vizualului, al albului care domina. Aceasta imagine este realizata prin intermediul epitetului personificator ''voios'', antepus verbului determinat (''voios rasuna''). Datorita acestor imagini predominant vizuale, poezia apare ca o veritabila pictura, iar prin dimensiunile peisajului descris si prin alegorizarea iernii, ea devine ca un adevarat tablou in versuri.
Dupa cum se observa din cele aratate anterior, prin caracterul ei descriptiv, prin exprimarea directa a sentimentelor si prin realizarea unor impresionante imagini artistice, poezia "Iarna" are toate notele definitorii ale unui pastel, ilustrand in mod stralucitor aceasta specie literara. Lui i se alatura insa si alte pasteluri din creatie lui Vasile Alecsandri, la fel de realizate artistic, in care poetul isi dezvaluie admirabila bogatie sufleteasca.
In stransa legatura cu aspectele infatisate, poetul si-a exprimat direct propriile sentimente, realizand numeroase imagini artistice cu ajutorul figurilor de stil. Prima nota caracteristica pastelului, descrierea unui aspect din natura, se intalneste si in poezia "Iarna", deoarece poetul zugraveste o imagine de ansamblu a naturii coplesite de ravagiile iernii, peisajul fiind insufletit, in final, de aparitia soarelui. El are in vedere toate fenomenele specifice unui anotimp: zapada abundenta, frigul ("flori de gheata" si permanenta ninsorii in t imp si spatiu caci ninge continuu ("Ziua ninge, noaptea ninge, dimineata ninge iara!"), iar intinderile s-au imbracat in haina alba a iernii ("cu o zale argintie se imbraca mandra tara"). Peisajul pustiu (" Pe-ntinderea pustie fara umbre fara drum/ Se vad salele pierduce sub clabucii albi de fum)" se insufleteste odata cu aparitia soarelui care "straluceste si desmiarda oceanul de ninsoare".
Ca in orice pastel in stransa legatura cu aceste aspecte deschise, poetul exprima direct propriile sentimente. Astfel, la inceput, el pare uimit, infiorat in fata spectacolului maret, fantastic, dar ciudat al iernii. Apoi, cand ninge in permanenta si iarna devine atot puternica in timp si spatiu, isi fac loc sentimentele de neliniste, de teama, care se transforma mai tarziu intr-o puternica stare de incordare intr-o senzatie de halucinatie, izvorate din neputintade a se impotrivi ravagiilor iernii. Registrul afectiv se schmba insa odata cu aparitia saoarelui, cand sunt exprimate bucuria, satisfactia, dragostea de viata care inlocuiesc incordarea si teama de pana acum. Aceste sentimente zugravesc si prezenta eului liric, iar natura personificata pare a-i relua starile sufletesti.
Fiind un pastel, deci, implicit, o descriere literara si in poezia "Iarna" sunt prezente imaginile artistice intre care predomina cele vizuale. Peste tot este prezentata culoarea alba in toate nuantele ei, de la cenusiul fumului care iese in ''clabuci albi'' pana la albul stralucitor al soarelui si al ''oceanului de ninsoare'', unde argintiul pur se imbina cu auriul estompat. Asa se si explica faptul ca figura de stil cel mai des folosita in descrierea peisajului este epitetul cromatic: ''fluturi albi'', ''umeri dalbi'', ''zale argintie'', ''clabuci albi'' etc., caruia i se adauga comparatiile ''ca un roi de fluturi albi'', si ''ca fantasme albe'', sporindu-se astfel senzatia de potop hibernal halucinant
In finalul poeziei apare si o imagine auditiva (clinchetul zurgalailor),de o rara delicatete, care vine sa rupa monotonia vizualului, al albului care domina. Aceasta imagine este realizata prin intermediul epitetului personificator ''voios'', antepus verbului determinat (''voios rasuna''). Datorita acestor imagini predominant vizuale, poezia apare ca o veritabila pictura, iar prin dimensiunile peisajului descris si prin alegorizarea iernii, ea devine ca un adevarat tablou in versuri.
Dupa cum se observa din cele aratate anterior, prin caracterul ei descriptiv, prin exprimarea directa a sentimentelor si prin realizarea unor impresionante imagini artistice, poezia "Iarna" are toate notele definitorii ale unui pastel, ilustrand in mod stralucitor aceasta specie literara. Lui i se alatura insa si alte pasteluri din creatie lui Vasile Alecsandri, la fel de realizate artistic, in care poetul isi dezvaluie admirabila bogatie sufleteasca.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 19 February '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :