Statistics:
Visits: 1,070 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Despre Lucian Blaga si opera sa - a cincea parte
Q: | Intreaba despre Despre Lucian Blaga si opera sa - a cincea parte |
In opozitie cu alti teoreticieni, Blaga nu vede in poetica expresionista doar o “exagerare a naturaluluiâ€. Aceasta ar avea drept consecinta intelegerea artei moderne ca simpla “abatere de la naturaâ€, iar, stilistic, ar legitima reductia schematica la caricatural. Or, tocmai acest aspect il respinge cu hotarare poetul: caricaturalului - desi e exagerare a individualului - ii lipseste tocmai raportul viu, tensionat cu absolutul, cu ilimitatul. In expresionism, valoarea suprema o constituie absolutul, caricaturalul fiind lipsit de orice vibratie metafizica. De unde, nazuinta spre un stil care exalta constant accentele si tendintele supraindividuale: dorinta de pierdere in anonimat, regresiunea spre originar, transcendentul, apocalipticul, gustul stihialului si, in gene
Adevarul e ca pentru Blaga expresionismul nu reprezinta doar un curent literar, ci o veritabila “nazuinta formativaâ€, extinsa la intreaga creatie umana. E vorba de o tendinta mult mai veche si mai larga, doar resuscitata in vremurile noi. Nazuinta catre absolut caracterizeaza nu numai expresionismul modern, ci si arta hieratica egipteana sau arta simbolica a inzilor, alaturi de incremenirea rituala a iconografiei bizantine sau de exaltarea gotica. Toate acestea sunt forme de trairi ale absolutului, de cufundare in “anonimat†si transcendsre a individualului.
Foarte aproape de acest deziderat se afla si creatia folclorica. De aceea, Blaga nu ezita sa afirme ca el vine catre expresionism si din directia unui “traditionalism metafizic autohtonâ€, cum singur il defineste. Spiritul sau destul de armonios si echilibrat, in expresie, nu pare a se manifesta insa atat de ofensiv ca la Friedrich Nietzsche sau la expresionistii germani din anii razboiului. Blaga are mai ales oroare de caricatural si grotesc, cum spuneam.
Demonul sau creator e funciar euforic si extatic. Cu toata transfigurarea mito-poetica impinsa pana la esentializarea extrema sau, poate, tocmai de aceea, imaginea existentei si a lumii ramane, in poezia lui Blaga, de un cosmicism intact, niciodata diminuat ontologic.
Aceasta unitate cosmica a totului include natura, oamenii, elementele, chiar si divinitatea, asa nediferentiata cum o descoperim in unele poeme din primele volume. Omul insusi face parte indiscernabila din cosmos, in timp ce cosmosul patrunde si el adanc in interioritatea fiintei noastre sufletesti: “Omulsuperior citeste in constiinta sa si, prin aceasta, in randuiala cosmica. Universul intreg ii spune: nu te speria, nu esti singur, eu sunt tuâ€.
Ca toti marii creatori, Lucian Blaga urca mereu la surse, in contact cu ilimitatul sufletesc si cel cosmic: surse ale vietii, dar si ale mitului arhaic. Trebuie salvat ultimul rest divin din om, si pentru asta poetul stie sa asculte inca soapta mitului.
ral, prevalarea unui vizionarism poetic opus oricarui sentimentalism vag si decadent. Rand pe rand, la Blaga, atitudinea lirica e modelata de stari si aspiratii supraindividuale ale eului, precum dionisiacul (in Poemele luminii) sau panismul (in Pasii profetului). In poemele de maturitate, incepand cu volumul In marea trecere, poetul se inspira indeosebi din eshatologia expresionista.
Adevarul e ca pentru Blaga expresionismul nu reprezinta doar un curent literar, ci o veritabila “nazuinta formativaâ€, extinsa la intreaga creatie umana. E vorba de o tendinta mult mai veche si mai larga, doar resuscitata in vremurile noi. Nazuinta catre absolut caracterizeaza nu numai expresionismul modern, ci si arta hieratica egipteana sau arta simbolica a inzilor, alaturi de incremenirea rituala a iconografiei bizantine sau de exaltarea gotica. Toate acestea sunt forme de trairi ale absolutului, de cufundare in “anonimat†si transcendsre a individualului.
Foarte aproape de acest deziderat se afla si creatia folclorica. De aceea, Blaga nu ezita sa afirme ca el vine catre expresionism si din directia unui “traditionalism metafizic autohtonâ€, cum singur il defineste. Spiritul sau destul de armonios si echilibrat, in expresie, nu pare a se manifesta insa atat de ofensiv ca la Friedrich Nietzsche sau la expresionistii germani din anii razboiului. Blaga are mai ales oroare de caricatural si grotesc, cum spuneam.
Demonul sau creator e funciar euforic si extatic. Cu toata transfigurarea mito-poetica impinsa pana la esentializarea extrema sau, poate, tocmai de aceea, imaginea existentei si a lumii ramane, in poezia lui Blaga, de un cosmicism intact, niciodata diminuat ontologic.
Aceasta unitate cosmica a totului include natura, oamenii, elementele, chiar si divinitatea, asa nediferentiata cum o descoperim in unele poeme din primele volume. Omul insusi face parte indiscernabila din cosmos, in timp ce cosmosul patrunde si el adanc in interioritatea fiintei noastre sufletesti: “Omulsuperior citeste in constiinta sa si, prin aceasta, in randuiala cosmica. Universul intreg ii spune: nu te speria, nu esti singur, eu sunt tuâ€.
Ca toti marii creatori, Lucian Blaga urca mereu la surse, in contact cu ilimitatul sufletesc si cel cosmic: surse ale vietii, dar si ale mitului arhaic. Trebuie salvat ultimul rest divin din om, si pentru asta poetul stie sa asculte inca soapta mitului.
Tag-uri: lucian blaga, opera, teatru, filosofie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 07 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :