Statistics:
Visits: 2,972 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
1
Fame Riser
|
|||||||||||
Etapele creatiei in opera lui Lucian Blaga - prima parte
Q: | Intreaba despre Etapele creatiei in opera lui Lucian Blaga - prima parte |
In ansamblu, critica a identificat trei etape in creatia poetica a lui Blaga. Prima este a debutului cu volumul Poemele luminii (1919), urmat imediat de Pasii profetului si drama Zamolxe. Mister pagan, ambele aparute in anul 1921. In aceasta faza a poeticii blagiene, misterul are un sens prin excelenta ontic si vitalist, revendicandu-se de la un principiu de imanenta si convergenta cu realul. “Poemele luminii†sunt poeme ale vietii si ale freneziei descatusate.
Nu misterul divin, transcendent, il preocupa acum pe poet, ci misterul uman, intensificand pana la epuizare trairile eului - “obosit de prea mult sufletâ€. Am putea spune, intr-o prima aproximare: cata vitalitate, atata fervoare spirituala si aspiratie la puritatea ideala a elementelor, in poezia de incepu t a lui Lucian Blaga.
Nu marturisea candva tanarul Emil Cioran ca cel mai mult iubeste la Blaga, in poeme, contactul sau viu cu lucrurile moarte? De fapt, particularitatea de pregnanta distinctie a “poemelor luminii†este tocmai aceasta vitalizare a misterului, ca o regenerare insa din propria epuizare. Eul insusi participa la acest ritual al dezmarginirii cu partea sa de increat.
Complet liber si neinhibat de transcendenta, se manifesta, ia randu-i, ca o stihie cosmica, suprapersonala, in gesturi largi, insufletit de “avanturi nemaipomeniteâ€. Inspirate mai mult de Dionysos decat de Crist, poemele, adevarate “proze extatice†(cum le va defini poetul in Hronicul si cantecul varstelor), aduc in prim-plan frenezia realului, odata cu bucuria imnica a atasamentului dintre corp si spirit, dintre om si divinitate. Aparent, poetul nu se arata interesat acum de dimensiunile ceresti ale omului. Dar e cuprins de elanuri titanice, in stare sa cucereasca si cerul si pamantul, sa stapaneasca timpul si spatiul, adica tot ce limiteaza existenta noastra; ba chiar si prezenta lui Dumnezeu in noi, ca in atat de cunoscutele poeme Vreau sa joc! si Dati-mi un trup voi muntilor. Fireste, jocul apollinic - dionisiac al dezmarginirii fiintei, care-l contine launtric si pe Dumnezeu (“O, vreau sa joc, cum niciodata n-am jucat I Sa nu se simta Dumnezeu I in mine I un rob in temnita- incatusatâ€) nu epuizeaza substanta poemelor. Transpare, mai ales in versurile citate, misterul lui homo ludens, bucuria abisala a creatorului, in atingere cu misterul lui Deus ludens.
Nu misterul divin, transcendent, il preocupa acum pe poet, ci misterul uman, intensificand pana la epuizare trairile eului - “obosit de prea mult sufletâ€. Am putea spune, intr-o prima aproximare: cata vitalitate, atata fervoare spirituala si aspiratie la puritatea ideala a elementelor, in poezia de incepu t a lui Lucian Blaga.
Nu marturisea candva tanarul Emil Cioran ca cel mai mult iubeste la Blaga, in poeme, contactul sau viu cu lucrurile moarte? De fapt, particularitatea de pregnanta distinctie a “poemelor luminii†este tocmai aceasta vitalizare a misterului, ca o regenerare insa din propria epuizare. Eul insusi participa la acest ritual al dezmarginirii cu partea sa de increat.
Complet liber si neinhibat de transcendenta, se manifesta, ia randu-i, ca o stihie cosmica, suprapersonala, in gesturi largi, insufletit de “avanturi nemaipomeniteâ€. Inspirate mai mult de Dionysos decat de Crist, poemele, adevarate “proze extatice†(cum le va defini poetul in Hronicul si cantecul varstelor), aduc in prim-plan frenezia realului, odata cu bucuria imnica a atasamentului dintre corp si spirit, dintre om si divinitate. Aparent, poetul nu se arata interesat acum de dimensiunile ceresti ale omului. Dar e cuprins de elanuri titanice, in stare sa cucereasca si cerul si pamantul, sa stapaneasca timpul si spatiul, adica tot ce limiteaza existenta noastra; ba chiar si prezenta lui Dumnezeu in noi, ca in atat de cunoscutele poeme Vreau sa joc! si Dati-mi un trup voi muntilor. Fireste, jocul apollinic - dionisiac al dezmarginirii fiintei, care-l contine launtric si pe Dumnezeu (“O, vreau sa joc, cum niciodata n-am jucat I Sa nu se simta Dumnezeu I in mine I un rob in temnita- incatusatâ€) nu epuizeaza substanta poemelor. Transpare, mai ales in versurile citate, misterul lui homo ludens, bucuria abisala a creatorului, in atingere cu misterul lui Deus ludens.
Tag-uri: opera, lucian blaga, creatie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 07 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :