Statistics:
Visits: 1,866 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Etapele creatiei in opera lui Lucian Blaga - a cincea parte
Q: | Intreaba despre Etapele creatiei in opera lui Lucian Blaga - a cincea parte |
Dar, daca este adevarat ca esenta poeziei ramane necunoscuta poeziei insesi, atunci ea isi trage forta tocmai din capacitatea inepuizabila de a produce mister. Blaga nu este aplecat numai asupra tainelor lumii, ci si asupra marii taine a Eului autorevelat in propriul limbaj si discurs poetic. De la un poem la altul si de la un volum la altul, discursul acesta creste organic si capata valente inedite misterioase. Se apropie, oricat de iluzoriu, de propriul mister al Poeziei, rupt din marele mister al lumii sau adaugat la marele mister al lumii.
Inspirata de formula teatrului expresionist modern, dramaturgia lui Lucian Blaga a fost de la bun inceput receptata ca apartinand teatrului poetic de idei. Prima piesa, Zamolxe. Mister pagan, e mai degraba un poem dramatic, con-stituit din seria d e reprezentari extatice, cu o mare forta de sugestie scenica si pantomimica. E o “piesa a vestiriiâ€, in cel mai curat spirit expresionist. Eroul pare un alt Zarathustra, profetul unei credinte noi, infatisata ca o contopire a indivizilor cu fortele cosmice elementare. Noua religie invinge insa numai prin sacrificarea lui Zamolxe, amintind de mitul crestin al mortii lui Iisus. Lucian Blaga e adeptul unui “teatru nou de simplificare extrema, de viziune, de idei si de gesturi extaticeâ€.
In piesele sale dramatismul psihologic e substituit de un dramatism spiritual de largi vibratii metafizice. Conflictul se muta pe plan cosmic, iar personajele sunt personaje-idei, intrupand forte elementare, stihii ale firii. Numai Fapta, cu varianta ulterioara Ivanca, si Daria pot fi considerate simple incercari de inspiratie psihanalitica, explorand subconstientul “in forma actualizata a miscarii dramaticeâ€. In rest, piesele lui Blaga respecta formula expresionista consacrata.
O nota distincta o constituie expresionismul de nuanta clasica filtrat prin izvorul folcloric (E. Todoran, Lucian Blaga. Mit. Poezie. Mit poetic), in piese ca Mesterul Manole, Anton Pann, Avram Iancu sau Cruciada copiilor (dupa I. Nego-itescu, cea mai buna piesa a lui Blaga, comparata cu Annonce faite a Marie de Paul Claudel). Ca o caracteristica generala, Blaga prezinta cu precadere in dramele sale “simboluri in actiuneâ€, cu personaje stilizate pana la depersonalizare, proiectate direct in mit, ca in teatrul de mistere. In felul acesta, teatrul lui Blaga este prin natura lui un teatru al extazului. Adeseori, elementul dramatic principal il constituie tacerea, prin care “se accentueaza misterul si se subliniaza gravitatea textului†(O. Sulutiu).
Pe buna dreptate, dramaturgia lui Blaga poate fi considerata o substructura a discursului poetic. Fara a nega teatralitatea teatrului lui Blaga, poeticul tine de insasi substanta acestor piese, expresia devenind un element al continutului. Poeticul intensifica, astfel, drama, iar cuvantul, in replicile personajelor, capata o dubla functie: una fonica si alta de iluminare, cum observa Al. Paleologu. Acelasi critic nu ezita sa-i recunoasca lui Blaga, in teatru, “geniul tragicâ€, asa cum lui Caragiale ii recunoaste “geniul comicâ€.
Inspirata de formula teatrului expresionist modern, dramaturgia lui Lucian Blaga a fost de la bun inceput receptata ca apartinand teatrului poetic de idei. Prima piesa, Zamolxe. Mister pagan, e mai degraba un poem dramatic, con-stituit din seria d e reprezentari extatice, cu o mare forta de sugestie scenica si pantomimica. E o “piesa a vestiriiâ€, in cel mai curat spirit expresionist. Eroul pare un alt Zarathustra, profetul unei credinte noi, infatisata ca o contopire a indivizilor cu fortele cosmice elementare. Noua religie invinge insa numai prin sacrificarea lui Zamolxe, amintind de mitul crestin al mortii lui Iisus. Lucian Blaga e adeptul unui “teatru nou de simplificare extrema, de viziune, de idei si de gesturi extaticeâ€.
In piesele sale dramatismul psihologic e substituit de un dramatism spiritual de largi vibratii metafizice. Conflictul se muta pe plan cosmic, iar personajele sunt personaje-idei, intrupand forte elementare, stihii ale firii. Numai Fapta, cu varianta ulterioara Ivanca, si Daria pot fi considerate simple incercari de inspiratie psihanalitica, explorand subconstientul “in forma actualizata a miscarii dramaticeâ€. In rest, piesele lui Blaga respecta formula expresionista consacrata.
O nota distincta o constituie expresionismul de nuanta clasica filtrat prin izvorul folcloric (E. Todoran, Lucian Blaga. Mit. Poezie. Mit poetic), in piese ca Mesterul Manole, Anton Pann, Avram Iancu sau Cruciada copiilor (dupa I. Nego-itescu, cea mai buna piesa a lui Blaga, comparata cu Annonce faite a Marie de Paul Claudel). Ca o caracteristica generala, Blaga prezinta cu precadere in dramele sale “simboluri in actiuneâ€, cu personaje stilizate pana la depersonalizare, proiectate direct in mit, ca in teatrul de mistere. In felul acesta, teatrul lui Blaga este prin natura lui un teatru al extazului. Adeseori, elementul dramatic principal il constituie tacerea, prin care “se accentueaza misterul si se subliniaza gravitatea textului†(O. Sulutiu).
Pe buna dreptate, dramaturgia lui Blaga poate fi considerata o substructura a discursului poetic. Fara a nega teatralitatea teatrului lui Blaga, poeticul tine de insasi substanta acestor piese, expresia devenind un element al continutului. Poeticul intensifica, astfel, drama, iar cuvantul, in replicile personajelor, capata o dubla functie: una fonica si alta de iluminare, cum observa Al. Paleologu. Acelasi critic nu ezita sa-i recunoasca lui Blaga, in teatru, “geniul tragicâ€, asa cum lui Caragiale ii recunoaste “geniul comicâ€.
Tag-uri: opera, lucian blaga, creatie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 07 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :