FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,075
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Comentariul poeziei Fantana scrisa de Ion Caraion - a doua parte

Tag-uri Populare


comentariu   poezie   referat   istorie   antichitate   personalitati   roman   mihai eminescu   opera   camil petrescu   caracterizare   lucian blaga   mihail sadoveanu   enigma otiliei   george calinescu   literatura   o scrisoare pierduta   nuvela   rezumat   marin preda   ion luca caragiale   tudor arghezi   ioan slavici   liviu rebreanu   balada   pamant   ape   continent   geografie   poet   morometii   investigatie   omor   crima   otrava   personaj  

All Tags

Famous Forum

 

Comentariul poeziei Fantana scrisa de Ion Caraion - a doua parte

 Q:   Intreaba despre Comentariul poeziei Fantana scrisa de Ion Caraion - a doua parte       
Comentariul poeziei Fantana scrisa de Ion Caraion - a doua parte Aparent, avem de-a face cu un perpetuum mobile, cu o miscare in care cuvantul circula transgreseaza lumile, pornind din gradina adamica plina cu "fructe si pasari". Plecat din Paradis, adjectivul ajunge sa configureze a alta realitate, suficienta siesi, din moment ce este animata si ea de "pasiuni care se cocoata" si nu se arata scutita de "obsesii" sau "abstractii". Simbolul caruselului fixeaza doua instantanee, ale elocventei si gratiei, "retorii si dansatoarele", dintre care poetul alege, desigur, dinamismul, spre a-si mobiliza incontinuare, procesul metamorfozelor.

Forta de expansiune a Logosului, odata eliberata, devine brusc impresionanta, covarsitoare: "si tot amurgul dintr-o data, dintr-o data/ se face verbe, adverbe, proverbe/ ca o flota pe mare." Teribila proliferare logocent rica, al carei impact este moderat de impulsul ironic, va trebui sa se confrunte, insa, cu problematica autenticitatii. Pentru un reprezentant al "generatiei razboiului", dar si pentru un postbelic, in general, discursul de orice tip este suspectat de falsitate si gaunosenie, caci in afara unui miraj specific, nu aduce vreo atenuare in vertijul absurd al vietii.

Puternicul adjectiv, venerat alta data ca un cadou al muzelor, ajunge, prin omniprezenta, sa sufoce faptele reale, sa le mistifice, trasand o istorie paralela cu zbaterea umana, o istorie retorica, deformanta. Flota invocata de poet anterior apare "plina de sculptori, de palarii si de civilizatii/ din care mortii scot adjective/ din care viii scot adjective/ din care adjectivele scot o gradina cu fructe si pasari de aluminum/ si asta ma mahneste, Horatiu." Aventura cuvantului se incheie intr-un punct pe un cerc vicios: adjectivele, dupa un parcurs glorios prin timp si spatiu, au ajuns sa-si recreeze conditia originara vizand Edenul de unde au plecat, cu o dorinta cosmica, supraumana, descrisa de Mircea Eliade in "Mitul eternei reintoarceri".

Pierderea inocentei primordiale nu permite refacerea gestului intemeietor decat in sens artificial. Adjectivele, corupte de uz, substitute ale realitatii, refac "gradina" unde s-au nascut, minus o coordonata esentiala: autenticitatea Dupa un periplu prin marile teatre ale civilizatiilor, Logosul nu mai poate genera decat forme artificiale, "fructe si pasari de aluminium". Simetria textului se impune - "gradina" din primul vers, supusa interventiei umane, profane, care tinde sa metamorfozeze totul, este regasita in penultimul, purtand stigmatul nenatural al tehnologiei. Este vorba aici de constiinta moderna a eului clivat, disputat intre natura si artificialitatea spre care il indeamna instinctul sau de Homo faber.


Tag-uri: fantana, ion caraion, comentariu



Categorie: Referate  - ( Referate - Archiva)

Data Adaugarii: 10 December '10


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :