Statistics:
Visits: 1,561 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Fantana scrisa de Ion Caraion - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Fantana scrisa de Ion Caraion - prima parte |
Ion Caraion (pseudonimul lui Stelian Diaconescu) apartine asa-numitei "generatii a razboiului", din care mai fac parte Geo Dumitrescu, Dimitrie Stelaru sau Constant Tonegaru. Sensibilitatea lor poetica este marcata de traumele celei de-a doua conflagratii mondiale, astfel ca ni se propune o estetica particulara, care asociaza o irepresibila dorinta de autenticitate, demitizanta, desacralizanta, cu tehnica resuscitarii categoriilor antilirice.
Am putea vorbi, prin urmare, de o generatie antimetafizica, inclinata spre formele grimasante, spre ricanare cu basculare in grotesc si parodic. Lumea este perceputa in cheie ludica si, inainte de toate, ironica. Caracterizat deopotriva de scepticism si melancolie, poetul ultragiat al "generatiei razboiului" va excela in modalitatea ironista (G. Du mitrescu), in experimentarea marginalitatii (D. Stelaru), va calatori, dezabuzat, in alte spatii (C. Tonegaru) sau va persista in tuse apasatoare, nevrotice (I. Caraion). Dupa "Panopticum" (1943), "Omul profilat pe cer" (1946), "Cantece negre" (1947) si "Eseu" (1966), volumul 'Dimineata nimanui", din 1967, recomanda un Caraion distantat intrucatva de atmosfera cosmaresca a inceputurilor sale. Cele cinci cicluri ale cartii sunt precedate de poezia "Fantana", izolata si intitulata astfel cu scopul evident de a ni se atrage atentia asupra unei arte poetice. Interpretand un scriitor inzestrat cu o acuta constiinta critica (vezi volumele sale de eseuri "Duelul cu crinii", "Enigmatica noblete", "Palarierul silabelor"), trebuie sa tinem seama de tatonarile lui teoretice despre natura creatiei. Caraion este incredintat ca "...in afara de superficialitate, poezia se poate face, in principiu din orice.
Cu conditia, insa de a crede in sufletul materialului pana la metamorfoze magice" ("Palarierul silabelor"). Ideea centrala in "Fantana" este chiar aceea a metamorfozelor succesive, derutante, generate de neobositul, inventivul daimon al creatiei. Recunoastem in imagistica textului traseul suprarealist al asocierilor insolite, cu tendinta spre un arbitrar provocator si spre jocurile de cuvinte. Capacitatea de concretizare a universului secund care este creatia tradeaza inconfundabila fibra argheziana: 'Din gradina cu fructe si pasari aleg adjectivele/ din adjective scot fluturi/ din fluturi - culori/ din culori, pasiuni care se cocoata pe calusei de lemn/ din caluseii de lemn ies retorii si dansatoarele/ din dansatoare coboara substantivele in saci, in cani, in propozitiuni, care c-o obsesie, care c-o abstractie, care c-un pepene/ pepenii cad pe jos".
Am putea vorbi, prin urmare, de o generatie antimetafizica, inclinata spre formele grimasante, spre ricanare cu basculare in grotesc si parodic. Lumea este perceputa in cheie ludica si, inainte de toate, ironica. Caracterizat deopotriva de scepticism si melancolie, poetul ultragiat al "generatiei razboiului" va excela in modalitatea ironista (G. Du mitrescu), in experimentarea marginalitatii (D. Stelaru), va calatori, dezabuzat, in alte spatii (C. Tonegaru) sau va persista in tuse apasatoare, nevrotice (I. Caraion). Dupa "Panopticum" (1943), "Omul profilat pe cer" (1946), "Cantece negre" (1947) si "Eseu" (1966), volumul 'Dimineata nimanui", din 1967, recomanda un Caraion distantat intrucatva de atmosfera cosmaresca a inceputurilor sale. Cele cinci cicluri ale cartii sunt precedate de poezia "Fantana", izolata si intitulata astfel cu scopul evident de a ni se atrage atentia asupra unei arte poetice. Interpretand un scriitor inzestrat cu o acuta constiinta critica (vezi volumele sale de eseuri "Duelul cu crinii", "Enigmatica noblete", "Palarierul silabelor"), trebuie sa tinem seama de tatonarile lui teoretice despre natura creatiei. Caraion este incredintat ca "...in afara de superficialitate, poezia se poate face, in principiu din orice.
Cu conditia, insa de a crede in sufletul materialului pana la metamorfoze magice" ("Palarierul silabelor"). Ideea centrala in "Fantana" este chiar aceea a metamorfozelor succesive, derutante, generate de neobositul, inventivul daimon al creatiei. Recunoastem in imagistica textului traseul suprarealist al asocierilor insolite, cu tendinta spre un arbitrar provocator si spre jocurile de cuvinte. Capacitatea de concretizare a universului secund care este creatia tradeaza inconfundabila fibra argheziana: 'Din gradina cu fructe si pasari aleg adjectivele/ din adjective scot fluturi/ din fluturi - culori/ din culori, pasiuni care se cocoata pe calusei de lemn/ din caluseii de lemn ies retorii si dansatoarele/ din dansatoare coboara substantivele in saci, in cani, in propozitiuni, care c-o obsesie, care c-o abstractie, care c-un pepene/ pepenii cad pe jos".
Tag-uri: fantana, ion caraion, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :