Statistics:
Visits: 2,661 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Zburatorul scrisa de Ion Radulescu Heliade- a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Zburatorul scrisa de Ion Radulescu Heliade- a doua parte |
Tacerea mamei, care ramane pe ganduri, asa dupa cum o atesta ultimul vers al acestei strofe de tranzitie spre partea a doua ( ...Si ma-sa sta pe ganduri"), sugereaza neputinta ei de a-si ajuta fata, indica prezenta Zburatorului drept cauza a chinurilor acesteia, presupunere accentuata de strofa a cincea, cae invoca potrivit credintelor populare si traditiei, folosirea unor practici magice:
"Oar ce sa fie asta? intreaba pe bunica
Osti vrun leac ea doara., o fi vrun Zburator,
Or aide l-alde baba Comana or Sorica
Or du-te la mos popa, or mergi la vrajitor".
Repetitia acestei strofe "rotunjeste", din punct de vedere compozitional, monologul Floriei si accentueaza lirismul tanguitor, melopeic al baladei.
II. Unicitatea compozitionala a baladei este data de circumstantele aparitiei Zburato rului: locul este mediul rustic, romantic prin excelenta si timpul - noaptea, cand acesta se furiseaza in somnul si in visele tinerelor fete, inspirandu-le sentimentul iubirii, circumstante servind astfel interpretarii mitului din partea a treia a poeziei si realizarii unui pastel al satului in timpul serii si al noptii.
Cele doua momente in care este zugravit satul se disting prin imaginile artistice si prin structura frazei. Astfel, satul in amurg este plin de viata ilustrata artistic prin imagini realizate prin verbe de miscare si prin imagini auditive, sugerate prin aliteratii: "A puturilor cumpeni tipand parca chema": "vitele muginde" (epitet gerunzial prin care il anticipeaza pe Eminescu): "In gemete de muma viteii lor striga; Vibra al serei aer de tauri grea murmura"; ...a laptelui fantana/ incepe sa s-auza ca soapta in sususr,/ Cand ugerul se lasa sub fecioreasca mana" - imagine delicata specifica pastoralei.
O data cu tabloul irnnoptarii, se produc mutatii in sfera imaginilor, in sensul ca, in concordanta cu linistea noptii, dispar imaginile de miscare si auditive si se accentueaza cele vizuale: "incep a luci stele"; "Si focuri in tot satul incep a se vedea"; ...rasare-acum si luna/ Si cobe, cateodata tot cade cate-o stea", imagine ce ne aminteste de o alta credinta populara, potrivit careia fiecare om isi are steaua lui pe bolta cereasca, iar caderea acesteia semnifica moartea, asa cum se desprinde si din testamentul liric al ciobanului din Miorita "Iar la cea maicuta/ Sa nu-i spui, draguta/ Ca la nunta mea/ A cazut o stea".
Mijloacele artistice predominante sunt
a) repetitia "incep a luci stele, rand una cate una"; 'Tacere pretutindeni"; "tacerea este totul", care alaturi de alta repetitie: "E o noapte nalta nalta", realizeaza si o gradatie ascendenta a tabloului innoptarii;
b) personificarea noptii, zugravita metaforic: "Vesmantul sau cel negru, de stele semanat/ Destins cuprinde lumea": "Nici frunze nu se misca nici vantul nu suspina/ Si apele dorm duse si morile au stat";
c) metonimia "Si latratorii numai s-aud necontenit", imagine auditiva care nu tulbura linistea noptii, ci o accentueaza anticipandu-l astfel pe Cosbuc: "Iar cariu-n grinda/ S-aude-acum razand" (Pastel); "Doar vreun caine-n somn mai latra/ Ragusit" (Noapte de vara).
"Oar ce sa fie asta? intreaba pe bunica
Osti vrun leac ea doara., o fi vrun Zburator,
Or aide l-alde baba Comana or Sorica
Or du-te la mos popa, or mergi la vrajitor".
Repetitia acestei strofe "rotunjeste", din punct de vedere compozitional, monologul Floriei si accentueaza lirismul tanguitor, melopeic al baladei.
II. Unicitatea compozitionala a baladei este data de circumstantele aparitiei Zburato rului: locul este mediul rustic, romantic prin excelenta si timpul - noaptea, cand acesta se furiseaza in somnul si in visele tinerelor fete, inspirandu-le sentimentul iubirii, circumstante servind astfel interpretarii mitului din partea a treia a poeziei si realizarii unui pastel al satului in timpul serii si al noptii.
Cele doua momente in care este zugravit satul se disting prin imaginile artistice si prin structura frazei. Astfel, satul in amurg este plin de viata ilustrata artistic prin imagini realizate prin verbe de miscare si prin imagini auditive, sugerate prin aliteratii: "A puturilor cumpeni tipand parca chema": "vitele muginde" (epitet gerunzial prin care il anticipeaza pe Eminescu): "In gemete de muma viteii lor striga; Vibra al serei aer de tauri grea murmura"; ...a laptelui fantana/ incepe sa s-auza ca soapta in sususr,/ Cand ugerul se lasa sub fecioreasca mana" - imagine delicata specifica pastoralei.
O data cu tabloul irnnoptarii, se produc mutatii in sfera imaginilor, in sensul ca, in concordanta cu linistea noptii, dispar imaginile de miscare si auditive si se accentueaza cele vizuale: "incep a luci stele"; "Si focuri in tot satul incep a se vedea"; ...rasare-acum si luna/ Si cobe, cateodata tot cade cate-o stea", imagine ce ne aminteste de o alta credinta populara, potrivit careia fiecare om isi are steaua lui pe bolta cereasca, iar caderea acesteia semnifica moartea, asa cum se desprinde si din testamentul liric al ciobanului din Miorita "Iar la cea maicuta/ Sa nu-i spui, draguta/ Ca la nunta mea/ A cazut o stea".
Mijloacele artistice predominante sunt
a) repetitia "incep a luci stele, rand una cate una"; 'Tacere pretutindeni"; "tacerea este totul", care alaturi de alta repetitie: "E o noapte nalta nalta", realizeaza si o gradatie ascendenta a tabloului innoptarii;
b) personificarea noptii, zugravita metaforic: "Vesmantul sau cel negru, de stele semanat/ Destins cuprinde lumea": "Nici frunze nu se misca nici vantul nu suspina/ Si apele dorm duse si morile au stat";
c) metonimia "Si latratorii numai s-aud necontenit", imagine auditiva care nu tulbura linistea noptii, ci o accentueaza anticipandu-l astfel pe Cosbuc: "Iar cariu-n grinda/ S-aude-acum razand" (Pastel); "Doar vreun caine-n somn mai latra/ Ragusit" (Noapte de vara).
Tag-uri: zburatorul, ion radulescu heliade, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :