Statistics:
Visits: 2,322 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Domnisoara Nastasia de George Mihail Zamfirescu - partea a doua
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Domnisoara Nastasia de George Mihail Zamfirescu - partea a doua |
Peisajul acestei mahalale sordide este violent colorat de oameni framantati de patimi devoratoare si de aspiratii cutremuratoare. Nastasia uraste Mahalaua Veseliei, cu tot cortegiul de intamplari, umilinte si vexatiuni care i-au agresat dar n-au putut sa-i intineze fiinta ea aspira la o preschimbare a vietii sale, o data cu visata revenire in lumea ei de alta data de pe Popa Nan, alaturi de logodnicul ei, tanarul lucrator Luca, un simbol de puritate si adevar intr-o lume calauzita de interese meschine.
Reactia directa de impotrivire a eroinei fata de mediul in care traieste se manifesta, cel mai direct, in atitudinea fata de Vulpasin, in care vede doar o abjectie a malialalei: inca din copilarie il apara neincetat pe Luca de acest derbedeu, iar din momentul in care constata ca Vulpasin , care terorizeaza intreaga mahala o divinizeaza si o urmareste cu supunere oarba, il jigneste si-l dispretuieste cu neostenita fermitate. Sila pe care o incearca in fata acestui fante de mahala este, rostita, invariabil, prin cuvintele aspre ""Vulpasin este un caine!" ", nevoind si neputand sa creada ca acest detractat si ucigas de suflete este, el insusi, o victima, ca pastreaza, el insusi, o incarcatura de umanitate, sperand sa se salveze prin dragoste, sa-si poata schimba viata alaturi de Nastasia Cand Nastasia il palmuieste si-i arunca in fata intreaga ei ura, Vulpasin isi ucide rivalul. Banuind cine este autorul acestei ticalosii, Nastasia proiecteaza o razbunare nestramutata, cumplita, la fel ca Anca din "Napasta" lui Caragiale, urmand indemnurile unei vendete abil proiectata: ""Dinte pentru dinte si napasta pentru napasta!". Ea isi ascunde simtamintele reale, accepta casatoria cu Vulpasin si, in seara nuntii, isi pune capat zilelor prin spanzuratoare. Finalul piesei este zguduitor: in fata cadavrului fiintei dragi, singura lui nadejde de izbavire sufleteasca, Vulpasin isi iese din minti, lovit napraznic in strafundul aspiratiei sale spre o farama de lumina dintr-o existenta larvara de smoala: "Fratilor! imi umbla soarecii prin teasta!"
Pana la un punct, similitudinile de atmosfera si caractere cu lumea lui Caragiale sunt transparente. Insasi romantiozitatea eroilor este un punct comun: ca si eroinele lui I. L. Caragiale, Nastasia si Paraschiva ingana melodii sfasietoare, iar stilul declaratiilor de dragoste (mai ales modul in care Vulpasin sau Ionel "trateaza oral" cu Paraschiva sau cu Niculina) apartine eroilor lui Caragiale. George Mihail Zamfirescu impune, insa pe scena o mahala zugravita in culori tipatoare si contrastante, in care se imbina trivialitatea cu ardenta pasionala brutalitatea cu manifestarile unei ambiante umane de un fel deosebit, cuceritoare chiar. Vulpasin este o bruta cu suflet de copil in mai toate aparitiile lui: ii place sa cante si sa i se cante (pentru a-si dezvalui sau alina sufletul); inainte de a-l ucide pe Luca el il imbratiseaza ca pentru o despartire; dezlantuirile sale tragice sunt sincere si, mai totdeauna cauta solidaritatea in nefericire. Destainuirile sunt fruste, directe, de o anumita violenta dar si pline de adevar.
Reactia directa de impotrivire a eroinei fata de mediul in care traieste se manifesta, cel mai direct, in atitudinea fata de Vulpasin, in care vede doar o abjectie a malialalei: inca din copilarie il apara neincetat pe Luca de acest derbedeu, iar din momentul in care constata ca Vulpasin , care terorizeaza intreaga mahala o divinizeaza si o urmareste cu supunere oarba, il jigneste si-l dispretuieste cu neostenita fermitate. Sila pe care o incearca in fata acestui fante de mahala este, rostita, invariabil, prin cuvintele aspre ""Vulpasin este un caine!" ", nevoind si neputand sa creada ca acest detractat si ucigas de suflete este, el insusi, o victima, ca pastreaza, el insusi, o incarcatura de umanitate, sperand sa se salveze prin dragoste, sa-si poata schimba viata alaturi de Nastasia Cand Nastasia il palmuieste si-i arunca in fata intreaga ei ura, Vulpasin isi ucide rivalul. Banuind cine este autorul acestei ticalosii, Nastasia proiecteaza o razbunare nestramutata, cumplita, la fel ca Anca din "Napasta" lui Caragiale, urmand indemnurile unei vendete abil proiectata: ""Dinte pentru dinte si napasta pentru napasta!". Ea isi ascunde simtamintele reale, accepta casatoria cu Vulpasin si, in seara nuntii, isi pune capat zilelor prin spanzuratoare. Finalul piesei este zguduitor: in fata cadavrului fiintei dragi, singura lui nadejde de izbavire sufleteasca, Vulpasin isi iese din minti, lovit napraznic in strafundul aspiratiei sale spre o farama de lumina dintr-o existenta larvara de smoala: "Fratilor! imi umbla soarecii prin teasta!"
Pana la un punct, similitudinile de atmosfera si caractere cu lumea lui Caragiale sunt transparente. Insasi romantiozitatea eroilor este un punct comun: ca si eroinele lui I. L. Caragiale, Nastasia si Paraschiva ingana melodii sfasietoare, iar stilul declaratiilor de dragoste (mai ales modul in care Vulpasin sau Ionel "trateaza oral" cu Paraschiva sau cu Niculina) apartine eroilor lui Caragiale. George Mihail Zamfirescu impune, insa pe scena o mahala zugravita in culori tipatoare si contrastante, in care se imbina trivialitatea cu ardenta pasionala brutalitatea cu manifestarile unei ambiante umane de un fel deosebit, cuceritoare chiar. Vulpasin este o bruta cu suflet de copil in mai toate aparitiile lui: ii place sa cante si sa i se cante (pentru a-si dezvalui sau alina sufletul); inainte de a-l ucide pe Luca el il imbratiseaza ca pentru o despartire; dezlantuirile sale tragice sunt sincere si, mai totdeauna cauta solidaritatea in nefericire. Destainuirile sunt fruste, directe, de o anumita violenta dar si pline de adevar.
Tag-uri: domnisoara nastasia, george mihail zamfirescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 09 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :