Statistics:
Visits: 2,144 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Dramaturgia in perioada interbelica
Q: | Intreaba despre Dramaturgia in perioada interbelica |
Dacă poezia şi proza au cunoscut o mare înflorire în această perioadă, dramaturgia s-a bucurat de o mare cantitate de piese de teatru, de multe companii de teatru, nu însă şi de o creaţie valoroasă, cu excepţia, poate, a operei Iui Camil Petrescu şi a lui Lucian Blaga.
Tudor Muşatescu (1903-l971) are o operă întinsă, dar puţin rezistentă timpului. A scris Focurile de pe comori, Panţarola, Profesorul de franceză, Amorurile unui copil pribeag etc, dar azi se mai joacă doar Titanic Vals (1922) şi ...Eseu (1923). Prima piesă din ultimele două, Titanic Vals, este o comedie în buna tradiţie a lui I. L. Caragiale. Intriga piesei şi caracterul personajelor se derulează într-o campanie electorală sub imb oldul arivismului social şi politic. Umorul popular întâlnit în piesele de teatru îl regăsim şi în maximele lui Muşatescu.
Victor Ion Popa (1895-l946) scrie Ciuta, Muşcata din fereastră, Take, Ianke şi Cadâr, precum şi alte piese, în care se identifică nonconformismul şi sentimentalismul bonom moldovenesc. Ciuta, melodramă, descoperă un suflet feminin în pragul adolescenţei romantice. Muşcata din fereastră ne introduce în lumea intelectualilor satelor cu tabieturile lor moldoveneşti. Take, Ianke şi Cadâr este capodopera dramaturgului, o comedie sentimentală unde eroii sunt oameni din târgurile de provincie moldovene, cu micile lor preocupări şi îndeletniciri.
G. M. Zamfirescu (1898-l939), pe lângă romanele Madona cu trandafiri, Maidanul cu dragoste, Sfânta mare neruşinare, este şi autorul pieselor de teatru Domnişoara Nastasia, Idolul şi Ion Anapoda. Prima este o dramă dintr-o lume complet necunoscută, până atunci, în literatura română - lumea de la periferia oraşelor, cu psihologia specifică, a mahalalelor pline cu beţivi şi bătăuşi, criminali, hoţi, din care Nastasia încearcă să se salveze cu demnitate.
Al. Kiriţescu (1888-l961) compune, printre altele, două trilogii dramatice: "trilogia burgheză", Marcel & Marcel sau Anişoara şi ispita, Florentina şi Gaiţele şi "trilogia Renaşterii" Borgia, Nunta din Perugia, Michelangelo. A rezistat timpului doar comedia Gaiţele. Piesa nu are pro-priu-zis o intrigă, însă prezenţa "gaiţelor" clevetitoare şi certăreţe, avare şi dispreţuitoare, pune în evidenţă specialitatea autorului de a provoca cearta comică din nimic.
G. Ciprian (1883-l968) scrie, printre altele, două piese de teatru care s-au impus: Omul cu mârţoaga şi Capul de răţoi. Om de teatru, actor, îşi ia subiectul piesei Omul cu mârţoaga din realitatea imediată: un sufleur din teatru era împătimit de cursele de cai, mijloc de a ieşi din lumea anonimă în care trăia. Parabola încărcată de simboluri se derulează în piesă - teatru de idei - cu conflicte şi personaje tranşante, violente. Capul de răţoi este o farsă burlescă.
Mihail Sebastian (1907-l945) este aşezat de critica literară ă dramaturgilor în imediata apropiere a lui Camil Petrescu pentru piesele de teatru Jocul de-a vacanţa, Steaua fără nume, Ultima oră şi Insula. Când e vorba de teatru, M. Sebastian cere crearea "mirajului", a "iluziei", prin artificiu. Iată aceste idei transpuse în Jocul de-a vacanţa. Eroii se joacă "de-a fericirea", "de-a uitarea" şi autorul prezintă comportamentul lor în asemenea situaţii.
Evaziunea din realitatea cotidiană oferă o atmosferă, fie ea artificială, şi dă alte dimensiuni vieţii. In Steaua fără nume "mirajul" apare între două lumi total deosebite: o femeie frumoasă din lumea bună, Mona, se întâlneşte întâmplător cu profesorul Miroiu, visător în preocupările lui savante de astronom anonim. Ca orice vis, el rămâne frumos. Teatrul lui Mihail Sebastian introduce lirismul şi poezia în dramaturgia modernă.
Lucian Blaga compune un teatru de mituri în cadrul expresionismului: Zamolxe se referă la un "mister păgân", Tulburarea apelor aduce în discuţie un conflict religios, Daria, Fapta, învierea se referă la viaţa citadină contemporană poetului, Meşterul Manole, inspirat din balada populară, dezbate tema creaţiei în spiritul filosofiei bla-giene - simbolul sacrificiului suprem pentru edificarea operei - Cruciada copiilor confruntă teme şi idei religioase, Avram Iancu şi Anton Pann ne introduc în istorie, în mister, în legendă.
Camil Petrescu (1894-l957) scrie poezie, proză (nuvele, romane) şi teatru: Jocul ielelor, poem închinat romanticului modern, Suflete tari, unde drama intelectualului, într-o anume societate, se accentuează până la înfrângere ca si în Mioara, Act veneţian, Danton sau în lucrări în proză, In Mitică Popescu se încearcă o reabilitare a personajului ca-ragialian. In fond, Camil Petrescu a militat în opera sa pentru teatrul modern angajat şi nu aşa cum era văzut, "un joc de artificii". In această perioadă au mai scris piese de teatru T. Arghezi, L. Rebreanu, G. Călinescu, fără să poată fi incluşi printre dramaturgi cu lucrările lor.
Tudor Muşatescu (1903-l971) are o operă întinsă, dar puţin rezistentă timpului. A scris Focurile de pe comori, Panţarola, Profesorul de franceză, Amorurile unui copil pribeag etc, dar azi se mai joacă doar Titanic Vals (1922) şi ...Eseu (1923). Prima piesă din ultimele două, Titanic Vals, este o comedie în buna tradiţie a lui I. L. Caragiale. Intriga piesei şi caracterul personajelor se derulează într-o campanie electorală sub imb oldul arivismului social şi politic. Umorul popular întâlnit în piesele de teatru îl regăsim şi în maximele lui Muşatescu.
Victor Ion Popa (1895-l946) scrie Ciuta, Muşcata din fereastră, Take, Ianke şi Cadâr, precum şi alte piese, în care se identifică nonconformismul şi sentimentalismul bonom moldovenesc. Ciuta, melodramă, descoperă un suflet feminin în pragul adolescenţei romantice. Muşcata din fereastră ne introduce în lumea intelectualilor satelor cu tabieturile lor moldoveneşti. Take, Ianke şi Cadâr este capodopera dramaturgului, o comedie sentimentală unde eroii sunt oameni din târgurile de provincie moldovene, cu micile lor preocupări şi îndeletniciri.
G. M. Zamfirescu (1898-l939), pe lângă romanele Madona cu trandafiri, Maidanul cu dragoste, Sfânta mare neruşinare, este şi autorul pieselor de teatru Domnişoara Nastasia, Idolul şi Ion Anapoda. Prima este o dramă dintr-o lume complet necunoscută, până atunci, în literatura română - lumea de la periferia oraşelor, cu psihologia specifică, a mahalalelor pline cu beţivi şi bătăuşi, criminali, hoţi, din care Nastasia încearcă să se salveze cu demnitate.
Al. Kiriţescu (1888-l961) compune, printre altele, două trilogii dramatice: "trilogia burgheză", Marcel & Marcel sau Anişoara şi ispita, Florentina şi Gaiţele şi "trilogia Renaşterii" Borgia, Nunta din Perugia, Michelangelo. A rezistat timpului doar comedia Gaiţele. Piesa nu are pro-priu-zis o intrigă, însă prezenţa "gaiţelor" clevetitoare şi certăreţe, avare şi dispreţuitoare, pune în evidenţă specialitatea autorului de a provoca cearta comică din nimic.
G. Ciprian (1883-l968) scrie, printre altele, două piese de teatru care s-au impus: Omul cu mârţoaga şi Capul de răţoi. Om de teatru, actor, îşi ia subiectul piesei Omul cu mârţoaga din realitatea imediată: un sufleur din teatru era împătimit de cursele de cai, mijloc de a ieşi din lumea anonimă în care trăia. Parabola încărcată de simboluri se derulează în piesă - teatru de idei - cu conflicte şi personaje tranşante, violente. Capul de răţoi este o farsă burlescă.
Mihail Sebastian (1907-l945) este aşezat de critica literară ă dramaturgilor în imediata apropiere a lui Camil Petrescu pentru piesele de teatru Jocul de-a vacanţa, Steaua fără nume, Ultima oră şi Insula. Când e vorba de teatru, M. Sebastian cere crearea "mirajului", a "iluziei", prin artificiu. Iată aceste idei transpuse în Jocul de-a vacanţa. Eroii se joacă "de-a fericirea", "de-a uitarea" şi autorul prezintă comportamentul lor în asemenea situaţii.
Evaziunea din realitatea cotidiană oferă o atmosferă, fie ea artificială, şi dă alte dimensiuni vieţii. In Steaua fără nume "mirajul" apare între două lumi total deosebite: o femeie frumoasă din lumea bună, Mona, se întâlneşte întâmplător cu profesorul Miroiu, visător în preocupările lui savante de astronom anonim. Ca orice vis, el rămâne frumos. Teatrul lui Mihail Sebastian introduce lirismul şi poezia în dramaturgia modernă.
Lucian Blaga compune un teatru de mituri în cadrul expresionismului: Zamolxe se referă la un "mister păgân", Tulburarea apelor aduce în discuţie un conflict religios, Daria, Fapta, învierea se referă la viaţa citadină contemporană poetului, Meşterul Manole, inspirat din balada populară, dezbate tema creaţiei în spiritul filosofiei bla-giene - simbolul sacrificiului suprem pentru edificarea operei - Cruciada copiilor confruntă teme şi idei religioase, Avram Iancu şi Anton Pann ne introduc în istorie, în mister, în legendă.
Camil Petrescu (1894-l957) scrie poezie, proză (nuvele, romane) şi teatru: Jocul ielelor, poem închinat romanticului modern, Suflete tari, unde drama intelectualului, într-o anume societate, se accentuează până la înfrângere ca si în Mioara, Act veneţian, Danton sau în lucrări în proză, In Mitică Popescu se încearcă o reabilitare a personajului ca-ragialian. In fond, Camil Petrescu a militat în opera sa pentru teatrul modern angajat şi nu aşa cum era văzut, "un joc de artificii". In această perioadă au mai scris piese de teatru T. Arghezi, L. Rebreanu, G. Călinescu, fără să poată fi incluşi printre dramaturgi cu lucrările lor.
Tag-uri: dramaturgie, perioada interbelica, literatura |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 25 February '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :