Statistics:
Visits: 2,303 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Domnisoara Nastasia de George Mihail Zamfirescu - prima parte
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Domnisoara Nastasia de George Mihail Zamfirescu - prima parte |
Vremelnic regizor si ctitor vremelnic de companii teatrale ("Masca", 'Treisprezece si unu" s.a), G. M. ZAMFIRESCU (1898-1939) s-a impus precumpanitor, in scurta sa viata, ca dramaturg si romancier al mahalalei bucurestene, prin Domnisoara Nastasia, Idolul si Ion Anapoda - in teatru, Madona cu trandafiri. Maidanul cu dragoste, Bariera, Sfanta mare nerusinare, Cantecul de tinelor - in proza: piesele Sam, Adonis, G. R. 8 se ilustreaza in domeniul "teatrului de idei" iar Cuminecatura apartine teatrului istoric.
Domnisoara Nastasia - creatie exponentiala a dramaturgului - a fost reprezentata pentru prima data in 1927. Daca, in general, critica literara a remarcat influenta literaturii ruse (a lui Gorki, Dostoievski si Andreev) asupra dramaturgului roman, trebuie spus, astazi, ca aceasta "com edie amara" apartine, funciar, orizonturilor sensibilitatii romanesti, chiar daca este vizibil si un fond de sensibilitate universala in acelasi timp, alaturi de sarja caragialeasca asupra mahalalei si adesea impotriva ei, s-a inaltat, in aceasta piesa, un continut de viata si de umanitate romaneasca precumpanitor. "O intreaga treapta sociala - scria Iosif Nadejde - distanteaza pe Jupan Dumitrache al lui Caragiale de Vulpasin al d-lui G. M. Zamfirescu, intre care deosebirile sunt esentiale.
Dar exista si o hotarata deosebire de atitudine intre cei doi scriitori. Ochi prin excelenta satiric, Caragiale se opreste numai la elemente comice de contrast pe care le infatiseaza eroii sai surprinsi intr-un moment de tranzitie, pe cand tanarul autor al Domnisoarei Nastasia isi cerceteaza mediul in uisasi existenta lui... Sub gestul de afxirenta ridicola si sub vocabularta comic - care nu-l intereseaza decat din punctul de vedere al fidelitatii redarii, d-l Zamfirescu cerceteaza viata insasi a periferiei, cu gandurile, sentimentele si patimile care o framanta".
Ferindu-se sa aduca pe scena lumea mahalalei numai pentru pitorescul ei, George Mihail Zamfirescu ne ofera o viziune complexa si integrala a acestei lumi, o dubla viziune, in acelasi timp dinauntru in afara si din afara inauntru, cu gravitate si pasiune; pe de o parte, viata mizera si banala de toate zilele, de alta visul, nazuinta spre bine si frumos, spre fericire. Asa dar, cum remarca si critica vremii, pe de o parte realism brutal, pe de alta idealism impins pana la conventional.
La o urmarire grabita a piesei, multe elemente si momente din desfasurarea ei par conventionale: "filozofia carciumii" etalata de Ion Sorcova (Ion Durere) in fraze care depasesc puterile de exprimare aforistica a oricarui om de la mahala; puritatea lui Luca Lacrima, poate prea candid in mediul care l-a creat; cerebralitatea Nastasiei si subtilitatea planului ei de razbunare; insusi amestecul bizar de brutalitate aproape bestiala cu o sensibilitate paroxistica din comportarile lui Vulpasin si ale altor personaje. Dincolo de aceste aparente, trebuie sa constatam ca tocmai romantismul, exaltarea lirica, temeritatea cu care autorul a rascolit scenic problemele sufletului zguduie si retine publicul cititor sau spectator al acestei "comedii amare".
In comparatie cu multe dintre piesele care ilustreaza lumea mahalalei, aici patimile sunt mai violente si izbucnesc in forme mai brutele si mai tragice, dar aceasta se explica prin marea apropiere dintre omul periferiei si omul naturii, asa cum l-au cunoscut anticii. Domnisoara Nastasia isi urmareste razbunarea cu furia si violenta unei Electre, pasiunea ei pustiitoare ia forme tragice. Toate manifestarile din piesa care pot sa para inspirate din alte literaturi (s-a spus, intre altele, ca tabloul din carciuma pare intercalat de-a dreptul din Gorki) sunt motivate de virtutile omului de teatru care a biruit reminiscentele literare, cu o logica de nezdruncinat, creandu-ne o stare de profunda comuniune sufleteasca, de contact spiritual direct cu patimile si durerile eroilor.
Domnisoara Nastasia - creatie exponentiala a dramaturgului - a fost reprezentata pentru prima data in 1927. Daca, in general, critica literara a remarcat influenta literaturii ruse (a lui Gorki, Dostoievski si Andreev) asupra dramaturgului roman, trebuie spus, astazi, ca aceasta "com edie amara" apartine, funciar, orizonturilor sensibilitatii romanesti, chiar daca este vizibil si un fond de sensibilitate universala in acelasi timp, alaturi de sarja caragialeasca asupra mahalalei si adesea impotriva ei, s-a inaltat, in aceasta piesa, un continut de viata si de umanitate romaneasca precumpanitor. "O intreaga treapta sociala - scria Iosif Nadejde - distanteaza pe Jupan Dumitrache al lui Caragiale de Vulpasin al d-lui G. M. Zamfirescu, intre care deosebirile sunt esentiale.
Dar exista si o hotarata deosebire de atitudine intre cei doi scriitori. Ochi prin excelenta satiric, Caragiale se opreste numai la elemente comice de contrast pe care le infatiseaza eroii sai surprinsi intr-un moment de tranzitie, pe cand tanarul autor al Domnisoarei Nastasia isi cerceteaza mediul in uisasi existenta lui... Sub gestul de afxirenta ridicola si sub vocabularta comic - care nu-l intereseaza decat din punctul de vedere al fidelitatii redarii, d-l Zamfirescu cerceteaza viata insasi a periferiei, cu gandurile, sentimentele si patimile care o framanta".
Ferindu-se sa aduca pe scena lumea mahalalei numai pentru pitorescul ei, George Mihail Zamfirescu ne ofera o viziune complexa si integrala a acestei lumi, o dubla viziune, in acelasi timp dinauntru in afara si din afara inauntru, cu gravitate si pasiune; pe de o parte, viata mizera si banala de toate zilele, de alta visul, nazuinta spre bine si frumos, spre fericire. Asa dar, cum remarca si critica vremii, pe de o parte realism brutal, pe de alta idealism impins pana la conventional.
La o urmarire grabita a piesei, multe elemente si momente din desfasurarea ei par conventionale: "filozofia carciumii" etalata de Ion Sorcova (Ion Durere) in fraze care depasesc puterile de exprimare aforistica a oricarui om de la mahala; puritatea lui Luca Lacrima, poate prea candid in mediul care l-a creat; cerebralitatea Nastasiei si subtilitatea planului ei de razbunare; insusi amestecul bizar de brutalitate aproape bestiala cu o sensibilitate paroxistica din comportarile lui Vulpasin si ale altor personaje. Dincolo de aceste aparente, trebuie sa constatam ca tocmai romantismul, exaltarea lirica, temeritatea cu care autorul a rascolit scenic problemele sufletului zguduie si retine publicul cititor sau spectator al acestei "comedii amare".
In comparatie cu multe dintre piesele care ilustreaza lumea mahalalei, aici patimile sunt mai violente si izbucnesc in forme mai brutele si mai tragice, dar aceasta se explica prin marea apropiere dintre omul periferiei si omul naturii, asa cum l-au cunoscut anticii. Domnisoara Nastasia isi urmareste razbunarea cu furia si violenta unei Electre, pasiunea ei pustiitoare ia forme tragice. Toate manifestarile din piesa care pot sa para inspirate din alte literaturi (s-a spus, intre altele, ca tabloul din carciuma pare intercalat de-a dreptul din Gorki) sunt motivate de virtutile omului de teatru care a biruit reminiscentele literare, cu o logica de nezdruncinat, creandu-ne o stare de profunda comuniune sufleteasca, de contact spiritual direct cu patimile si durerile eroilor.
Tag-uri: domnisoara nastasia, george mihail zamfirescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 09 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :