Statistics:
Visits: 1,031 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Doua ore de pace de Radu Popescu - partea a treia
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Doua ore de pace de Radu Popescu - partea a treia |
Comentariul operei Doua ore de pace de Radu Popescu - partea a treia
Doua ore de pace este, la nivel de fabula o drama istorica existentiala si politica. Personajele se definesc fata de o situatie-limita sunt prefigurate ca niste psihologii adanc individualizate: dupa zile si nopti de lupta de veghe, de incordare, se petrece o eliberare nervoasa o avalansa de gesturi, de atitudini si de reactii necontrolate, explosive, cu momente de paroxism dar si de mare incarcatura dramatica. Este excelenta de-a dreptul, scena intoarcerii lui Constantin, crezut mort, in tabara romaneasca El e intampinat, aici, cu o bucurie simpla nedisimulata sincera si de bun simt taranesc, de soldati; e imbratisat barbateste de tatal sau; si, in sfarsit, mama, aceea care a fost greu lovita de vestea mortii lui, aduca ndu-si aminte ca a fugit de acasa, 3 palmuieste (un gest pe cat de firesc, pe atat de neobisnuit, tensionand imbratisarile ce urmeaza cu o mare incarcatura afectiva).
Confruntarea dintre Cahir si Andrei nu se reduce la disputa dintre doi oameni cu vederi politice diferite, ci cunoaste dimensiunea unui conflict violent, decisiv in ceea ce priveste actele celorlalte personaje, intre idealul de libertate nationala al unei tari si vointa de oprimare a unui imperiu. Atitudinea Crinei (de a pune pe primul plan intelegerea necesitatii jertfei si nu sentimentele materne), sacrificiul lui Constantin sau eroismul soldatilor nu sunt momente de sine, ci se integreaza nucleului dramatic, constituind pentru Andrei o permanenta resursa morala. Este limpede, pe de alta parte, ca arogantul si aparent sigurul de el Cahir, joaca ultima carte, speriat pana la spaima aproape sadic in agonia sa.
Prin uciderea lui Ali, cand are constiinta propriei neputinte, Cahir incearca sa se elibereze de teama sau poate de o tiranica clipa de luciditate. Actul sau disperat, in orice caz, este un preludiu al apropiatei infrangeri.
Dramaturgul confera luptei pentru independenta nationala o perspectiva mitica o proiecteaza in constiinte ca pe un simbol al permanentei dacice: "Tara miscatoare si neasezata - zice Andrei, citind din Simion Dascalul - e vremea strainii sa nu-ti mai miste fruntariule!" Astfel, depasind istoricul si situarea cronologica a subiectului, printr-o problematica umana cu atribut de universalitate, prin personaje ce descind din arhetipuri, dar si prin dezbateri politice ce stau sub semnul unor imperative de puternica actualitate. Doua ore de pace se infatiseaza ca o tragedie moderna iluminata de la un capat la altul de un patriotism emotionant.
Doua ore de pace este, la nivel de fabula o drama istorica existentiala si politica. Personajele se definesc fata de o situatie-limita sunt prefigurate ca niste psihologii adanc individualizate: dupa zile si nopti de lupta de veghe, de incordare, se petrece o eliberare nervoasa o avalansa de gesturi, de atitudini si de reactii necontrolate, explosive, cu momente de paroxism dar si de mare incarcatura dramatica. Este excelenta de-a dreptul, scena intoarcerii lui Constantin, crezut mort, in tabara romaneasca El e intampinat, aici, cu o bucurie simpla nedisimulata sincera si de bun simt taranesc, de soldati; e imbratisat barbateste de tatal sau; si, in sfarsit, mama, aceea care a fost greu lovita de vestea mortii lui, aduca ndu-si aminte ca a fugit de acasa, 3 palmuieste (un gest pe cat de firesc, pe atat de neobisnuit, tensionand imbratisarile ce urmeaza cu o mare incarcatura afectiva).
Confruntarea dintre Cahir si Andrei nu se reduce la disputa dintre doi oameni cu vederi politice diferite, ci cunoaste dimensiunea unui conflict violent, decisiv in ceea ce priveste actele celorlalte personaje, intre idealul de libertate nationala al unei tari si vointa de oprimare a unui imperiu. Atitudinea Crinei (de a pune pe primul plan intelegerea necesitatii jertfei si nu sentimentele materne), sacrificiul lui Constantin sau eroismul soldatilor nu sunt momente de sine, ci se integreaza nucleului dramatic, constituind pentru Andrei o permanenta resursa morala. Este limpede, pe de alta parte, ca arogantul si aparent sigurul de el Cahir, joaca ultima carte, speriat pana la spaima aproape sadic in agonia sa.
Prin uciderea lui Ali, cand are constiinta propriei neputinte, Cahir incearca sa se elibereze de teama sau poate de o tiranica clipa de luciditate. Actul sau disperat, in orice caz, este un preludiu al apropiatei infrangeri.
Dramaturgul confera luptei pentru independenta nationala o perspectiva mitica o proiecteaza in constiinte ca pe un simbol al permanentei dacice: "Tara miscatoare si neasezata - zice Andrei, citind din Simion Dascalul - e vremea strainii sa nu-ti mai miste fruntariule!" Astfel, depasind istoricul si situarea cronologica a subiectului, printr-o problematica umana cu atribut de universalitate, prin personaje ce descind din arhetipuri, dar si prin dezbateri politice ce stau sub semnul unor imperative de puternica actualitate. Doua ore de pace se infatiseaza ca o tragedie moderna iluminata de la un capat la altul de un patriotism emotionant.
Tag-uri: doua ore de pace, radu popescu, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 09 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :