Statistics:
Visits: 1,333 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Ce inseamna Sincronism
Q: | Intreaba despre Ce inseamna Sincronism |
Este o teorie modernă, apărută în perioada interbelică şi susţinut de Eugen Lovinescu, în Istoria Literaturii Române contemporane şi în Istoria civilizaţiei româneşti, conform căreia cultura şi civilizaţia, inclusiv literatura, se propagă prin imitaţie, de la superior la inferior.
De aici, necesitatea ca literatura română să părăsească tradiţionalismul sămănătorist şi gândirist şi să se înscrie în modernitate, cultivând inspiraţia citadină şi preluând cele mai noi forme promovate de literatura europeană, într-un mod adecvat tendinţei de sincronizare a literaturii naţionale cu evoluţia societăţii, adică de îndepărtare a spiritului rural de la baza ei şi de înaintare spre forme evoluate, urbane.
Paralel cu acestea, criticul susţine că imitaţia nu exclude originalitatea şi creativitatea, manifestate pe principiul diferenţierii creatoare şi naţionale.
Teoria sincronismului a fost îmbrăţişată de cei mai de seamă creatori români interbelici, contribuind prin operele lor la modernizarea literaturii naţionale, prin ridicarea ei la parametrii şi calităţile literaturii universale.
Astfel, Camil Petrescu scrie romane urbane, psihologice, confesive, la persoana I, cu structură modernă (Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, Patul lui Procust); Hortensia Papadat-Bengescu promovează romanul citadin, cu o prezenţă preponderent feminină, din înalta societate, dar şi cu stratificări sociale (Concert din muzică de Bach); Cezar Petrescu încearcă o Comedie Umană, de pe malul Dâmboviţei, printr-un proiect balzacian Calea Victoriei, realizat doar parţial. George Călinescu, deşi neîncadrat în mişcarea modernistă lovinesciană, găseşte o cale aparte de sincronism european, prin forma balzaciană a Enigmei Otiliei.
În poezie, îi amintim pe Ion Barbu, prin simbolismul matematic, încifrat din Joc secund; pe Tudor Arghezi, cu o nouă sintaxă a frazei poetice şi cu încercarea de reabilitare a cuvintelor vulgare în Cuvinte potrivite; pe Lucian Blaga, cu un europenism metaforic, filosofic şi simbolist, în Poemele luminii.
Elementele simboliste vor persista, în continuare, la Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Ana Blandiana, Ileana Mălăncioiu, Mircea Cărtărescu şi alţi poeţi contemporani.
De aici, necesitatea ca literatura română să părăsească tradiţionalismul sămănătorist şi gândirist şi să se înscrie în modernitate, cultivând inspiraţia citadină şi preluând cele mai noi forme promovate de literatura europeană, într-un mod adecvat tendinţei de sincronizare a literaturii naţionale cu evoluţia societăţii, adică de îndepărtare a spiritului rural de la baza ei şi de înaintare spre forme evoluate, urbane.
Paralel cu acestea, criticul susţine că imitaţia nu exclude originalitatea şi creativitatea, manifestate pe principiul diferenţierii creatoare şi naţionale.
Teoria sincronismului a fost îmbrăţişată de cei mai de seamă creatori români interbelici, contribuind prin operele lor la modernizarea literaturii naţionale, prin ridicarea ei la parametrii şi calităţile literaturii universale.
Astfel, Camil Petrescu scrie romane urbane, psihologice, confesive, la persoana I, cu structură modernă (Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război, Patul lui Procust); Hortensia Papadat-Bengescu promovează romanul citadin, cu o prezenţă preponderent feminină, din înalta societate, dar şi cu stratificări sociale (Concert din muzică de Bach); Cezar Petrescu încearcă o Comedie Umană, de pe malul Dâmboviţei, printr-un proiect balzacian Calea Victoriei, realizat doar parţial. George Călinescu, deşi neîncadrat în mişcarea modernistă lovinesciană, găseşte o cale aparte de sincronism european, prin forma balzaciană a Enigmei Otiliei.
În poezie, îi amintim pe Ion Barbu, prin simbolismul matematic, încifrat din Joc secund; pe Tudor Arghezi, cu o nouă sintaxă a frazei poetice şi cu încercarea de reabilitare a cuvintelor vulgare în Cuvinte potrivite; pe Lucian Blaga, cu un europenism metaforic, filosofic şi simbolist, în Poemele luminii.
Elementele simboliste vor persista, în continuare, la Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Ana Blandiana, Ileana Mălăncioiu, Mircea Cărtărescu şi alţi poeţi contemporani.
Tag-uri: literatura |
- Baltagul - rezumat pe capitole (71338 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - demmonstratie-opera lirica (27402 visits)
- Caracterizarea comisului Ionita (24518 visits)
- Comentariu - Fantana dintre plopi (23303 visits)
- Caracterizarea lui Lefter Popescu din Doua loturi de I.L.Caragiale (19400 visits)
- Oda (in metru antic) - comentariu (17660 visits)
- Comentariu - Dorinta de Mihai Eminescu (16444 visits)
- Dorinta de Mihai Eminescu - comentariu literar (14276 visits)
- Viziunea despre lume reflectata intr-un basm cult studiat - Eseu (13127 visits)
- Comentariu - Testament (12418 visits)
- Psalm - Tudor Arghezi - comentariu literar (12026 visits)
- Comentariu - Cuvant de Tudor Arghezi (11345 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu (11134 visits)
- Hanul Ancutei - comentariu (10679 visits)
- Marii cronicari ai secolului al XVII-lea si inceputul secolului al XVIII-lea
- Eseu despre Dimitrie Cantemir
- Referat despre Scoala Ardeleana
- Vasile Alecsandri- Pasteluri
- Nicolae Filimon Ciocoii vechi si noi
- Junimea si "Convorbirile Literare"
- Revedere
- Patul lui Procust de Camil Petrescu
- Mihai Eminescu - Prezentare generala
- Sara pe Deal de Mihai Eminescu
- Oda in metrul antic de Mihai Eminescu
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu
- Luceafarul de Mihai Eminescu
- Prelungiri ale Clasicismului si Romantismului - George Cosbuc, Intrducere in arta Poetica
- Dreptatea Leului de Grigore Alexandrescu - Incadrarea in epoca. Definitia Fabulei
- Satira Duhului meu de Grigore Alexandrescu
- Umbra lui Mircea la Cozia de Grigore Alexandrescu
Categorie: Comentarii - ( Comentarii - Archiva)
Data Adaugarii: 09 November '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :