Statistics:
Visits: 1,302 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Vitoria Lipan- caracterizare
Q: | Intreaba despre Vitoria Lipan- caracterizare |
Pe langa continut si multitudinea semnificatiilor sale, ‘‘Baltagul’’ ramane o scriere memorabila si prin personajele sale, intre care un rol aparte il ocupa Vitoria Lipan. Intre numeroasele personaje ale operei, se impune puternic figura Vitoriei Lipan astfel incat romanul poate fi socotit cartea acestei eroine devenite un tip reprezentativ, dar care se individualizeaza printr-o serie de trasaturi distincte.
Vitoria Lipan cucereste si prin frumusetea si farmecul ei fizic, caci la cei aproape patruzeci de ani, ochii ei caprui rasfrangeau lumina castanie a parului, dar privirea ei era dusa departe, semn al gandurilor in care era adancita si o copleseau. Femeia ‘‘nu mai era tanara dar avea o frumusete neobisnuita in privire. Ochii ei luceau ca intr-o us oara ceata in dorul genelor lungi si rasfirate in carligase’’.
Infatisarea ei fizica ilustreaza ingrijorarea femeii pentru tacera sotului si prefigureaza zbuciumul sufletesc ce o va stapani si o va macina pana cand ii va descoperi si pedepsi pe ucigasii lui Nechifor Lipan. Femeie aspra, Vitoria este si o priceputa si o harnica gospodina, avand pe mana o gospodarie cu multe acareturi pe care o conduce cu strasnic brat, mai ales ca sotul este adeseori plecat. Astfel, ea stie pe de rost ce produse mai are de vanzare se tocmeste cu iscusinta de negustor cu cei care vin sa cumpere sau merge ea insasi si vinde la campie produse.
Ordonata, meticuloasa, cu un deosebit simt practic, inainte de plecare pe drumurile cautarii lui Lipan, oranduieste cu exactitate si o abilitate de invidiat incat niciunul dintre amannunte nu-i scapa. Intreprinzatoare si prevazatoare, duce peste noapte banii la preot pentru a nu fi pradata. Constienta de pericolele care ii pandesc pe drum ii face lui Gheorghita un baltag pe care il sfinteste la preot, iar pentru sine ia pusca pe care sa o foloseasca in caz de nevoie.
Vitoria este o femeie credincioasa si respecta obiceiurile stramosesti. Inainte de plecare se sfatuieste cu preotul, merge la manastirea Bistrita unde se roaga la icoana Sfintei Ana, posteste doisprezece vineri, se spovedeste, se impartaseste sau duce daruri Bisericii. In drumul sau intalneste o cumetrie si o nunta unde respecta traditia asa cum indeplineste toate cele crestinesti pentru inmormantarea si pomenirea lui Nechifor Lipan.
Totodata, femeia este si superstitioasa, ea crede in vise, in semne si in descantece si in vraji si de aceea nu uita sa treaca pe la baba Maranda, vrajitoarea satului pentru a afla despre ei. Visul in care Lipan este intors trecand peste o apa neagra si cantecul cocosului slobozit o singura data si cu ciocul intors o obsedeaza si ii dau certitudinea ca barbatul ei nu se mai intoarce deoarece a fost ucis. Eroina impresioneaza si prin luciditatea si stapanirea de sine, caci, desi initial hotaraste sa il trimita doar pe Gheorghita in cautarea lui Nechifor, isi da seama ca acesta are nevoie de mintea si experienta ei de viata si pleaca impreuna.
Este inzestrata cu o inteligenta iesita din comun pe care si-o manifesta in diferite imprejurari. In primul rand, reuseste sa-l convinga pe Gheorgita sa plece la drum aducandu-i argumente : ‘‘De acu tre sa te arati barbat. Eu nu am alt sprijin si am nevoie de bratul tau !’’. In al doilea rand, culege cu abilitate informatii din stanga si din dreapta, de la cei din jur si ii trage de limba, caci dovedeste o mare pricepere in descifrarea sufletului omului, in slujba caruia pune felul sau de a vorbi cu acestia. Felul sau incontestabil de a vorbi dovedeste o inteligenta nativa, uneori cuvintele sale sunt veritabile maxime : ‘‘Eu te citesc pe tine macar ca nu stiu carte’’, ‘‘cine nu cearca, nu izbuteste’’, ‘‘toate pe lumea asta arata ceva’ , ‘‘cel ce spune multe face putine’’, dar alteori evidentiaza un umor si o ironie foarte subtire, cand i se adreseaza argatului Mitrea ’’le pui sub bot mancare si iar te culci. Sa nu uiti sa mananci si tu ca sa nu-ti slabeasca puterile’’, ori chiar lui Gheorghita. ‘‘Dragul mamei carturar, se vede ca mintea ta e in carti. Mai bine ar fi sa fie la tine in cap’’. Cand e cazul, vorba Vitoriei devine ascutita si intrebatoare, iar pe cel care nu-i da relatie pentru atingerea scopului, il considera dusman.
Vitoria Lipan cucereste si prin frumusetea si farmecul ei fizic, caci la cei aproape patruzeci de ani, ochii ei caprui rasfrangeau lumina castanie a parului, dar privirea ei era dusa departe, semn al gandurilor in care era adancita si o copleseau. Femeia ‘‘nu mai era tanara dar avea o frumusete neobisnuita in privire. Ochii ei luceau ca intr-o us oara ceata in dorul genelor lungi si rasfirate in carligase’’.
Infatisarea ei fizica ilustreaza ingrijorarea femeii pentru tacera sotului si prefigureaza zbuciumul sufletesc ce o va stapani si o va macina pana cand ii va descoperi si pedepsi pe ucigasii lui Nechifor Lipan. Femeie aspra, Vitoria este si o priceputa si o harnica gospodina, avand pe mana o gospodarie cu multe acareturi pe care o conduce cu strasnic brat, mai ales ca sotul este adeseori plecat. Astfel, ea stie pe de rost ce produse mai are de vanzare se tocmeste cu iscusinta de negustor cu cei care vin sa cumpere sau merge ea insasi si vinde la campie produse.
Ordonata, meticuloasa, cu un deosebit simt practic, inainte de plecare pe drumurile cautarii lui Lipan, oranduieste cu exactitate si o abilitate de invidiat incat niciunul dintre amannunte nu-i scapa. Intreprinzatoare si prevazatoare, duce peste noapte banii la preot pentru a nu fi pradata. Constienta de pericolele care ii pandesc pe drum ii face lui Gheorghita un baltag pe care il sfinteste la preot, iar pentru sine ia pusca pe care sa o foloseasca in caz de nevoie.
Vitoria este o femeie credincioasa si respecta obiceiurile stramosesti. Inainte de plecare se sfatuieste cu preotul, merge la manastirea Bistrita unde se roaga la icoana Sfintei Ana, posteste doisprezece vineri, se spovedeste, se impartaseste sau duce daruri Bisericii. In drumul sau intalneste o cumetrie si o nunta unde respecta traditia asa cum indeplineste toate cele crestinesti pentru inmormantarea si pomenirea lui Nechifor Lipan.
Totodata, femeia este si superstitioasa, ea crede in vise, in semne si in descantece si in vraji si de aceea nu uita sa treaca pe la baba Maranda, vrajitoarea satului pentru a afla despre ei. Visul in care Lipan este intors trecand peste o apa neagra si cantecul cocosului slobozit o singura data si cu ciocul intors o obsedeaza si ii dau certitudinea ca barbatul ei nu se mai intoarce deoarece a fost ucis. Eroina impresioneaza si prin luciditatea si stapanirea de sine, caci, desi initial hotaraste sa il trimita doar pe Gheorghita in cautarea lui Nechifor, isi da seama ca acesta are nevoie de mintea si experienta ei de viata si pleaca impreuna.
Este inzestrata cu o inteligenta iesita din comun pe care si-o manifesta in diferite imprejurari. In primul rand, reuseste sa-l convinga pe Gheorgita sa plece la drum aducandu-i argumente : ‘‘De acu tre sa te arati barbat. Eu nu am alt sprijin si am nevoie de bratul tau !’’. In al doilea rand, culege cu abilitate informatii din stanga si din dreapta, de la cei din jur si ii trage de limba, caci dovedeste o mare pricepere in descifrarea sufletului omului, in slujba caruia pune felul sau de a vorbi cu acestia. Felul sau incontestabil de a vorbi dovedeste o inteligenta nativa, uneori cuvintele sale sunt veritabile maxime : ‘‘Eu te citesc pe tine macar ca nu stiu carte’’, ‘‘cine nu cearca, nu izbuteste’’, ‘‘toate pe lumea asta arata ceva’ , ‘‘cel ce spune multe face putine’’, dar alteori evidentiaza un umor si o ironie foarte subtire, cand i se adreseaza argatului Mitrea ’’le pui sub bot mancare si iar te culci. Sa nu uiti sa mananci si tu ca sa nu-ti slabeasca puterile’’, ori chiar lui Gheorghita. ‘‘Dragul mamei carturar, se vede ca mintea ta e in carti. Mai bine ar fi sa fie la tine in cap’’. Cand e cazul, vorba Vitoriei devine ascutita si intrebatoare, iar pe cel care nu-i da relatie pentru atingerea scopului, il considera dusman.
Tag-uri: caracterizare |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :