Statistics:
Visits: 1,753 Votes: 1 Fame Riser |
Fame Rank
7
Fame Riser
|
|||||||||||
Baltagul - Caracterizare Vitoria Lipan
Q: | Intreaba despre Baltagul - Caracterizare Vitoria Lipan |
Vitoria inmagazineaza experienta milenara a unei lumi de pastori, descifreaza pshiologia oamenilor, in conceptia sa despre lume traditiile au un rol hatarator, citeste semnele timpului. Are o serie de virtuti: frumusete, demnitate, inalt caracter, statornicie morala, inteligenta, perseverenta, este apriga, indarjita; poseda si atributele eroului homeric.
Portretul Vitoriei Lipan la inceput este static, obrazul ei ''parca era un portret neclintit'', construit din linii care sunt directionate din exterior spre interior: ''Ochii ei caprui in care parca rasfrangea lumina castanie a parului, erau dusi departe''. Personajul trece printr-un proces de interiorizare, incearca sa devina fiinta launtrica: '' acei ochii aprigi si inca tineri cautau zari necunoscute''. Meditatia recl ama izolarea: '' in singuratatea ei, femeia incearca sa patrunda pana la el. Nu putea sa-i vada chipul''. Se pune deci accentul pe adancimea vietii afective: ''se desfacuse incet-incet de lucruri si intrase oarecum in sine'', dar aceasta interiorizare este ceruta si de un anumit ritual.
Vitoria Lipan poate fi considerata o eroina tragica, ea fiind ''un caracter crustalizat'' care are dominanta statornicia, consecventa. Este apriga voluntara si iluminata. Ea face un act justitiar si aplica, cu mare tenacitate, ''un mandat etic''.
Constantin Ciopraga aminteste ca aceasta munteanca imagazineaza experienta mileara a unei lumi de pastori, ea descifreaza psihologia oamenilor, in conceptia sa despre lume traditiile au un rol hotarator, citeste semnele timpului. Are o serie de virtuti: frumusete, demnitate, inalt carecter, este apriga, indarjita.
In tesatura romanului suna doua structuri. Una este simbolica, mitica, cealalta este epica, realista. Intre cele doua structuri exista interferente. Nechifor Lipan circula dintr-o structura in alta, lucru care il face vulnerabil. Aceasta ambiguitate insa nu dauneaza Vitoriei. In scena descoperirii ramasitelor pamantesti ale lui Nechifor Lipan, Vitoria este suparata deoarece isi da seama ca intre acele doua lumi nu exista o comunicare: slujbasii nu au participat la durerea ei. Vitoria Lipan este animata de sentimentul datoriei si al justitiei. Mobilul ei este descoperirea adevarului. Ceremonialul inmormantarii reprezinta pilonului principal, Nechifor Lipan, in locul care i se cuvinea, intr-un sistem existential de unde lipsea nemotivat.
In actiunea sa Vitoria Lipan dovedeste spirit justitiar, inteligenta, luciditate, forta de stapanire si devotament in implinirea traditiei. Caracterizarea pe care i-o face naratorul este sugestiva. Se manifesta aici un caz particular al caracterizarii indirecte: procedeul ''mastilor''.
Portretul Vitoriei Lipan la inceput este static, obrazul ei ''parca era un portret neclintit'', construit din linii care sunt directionate din exterior spre interior: ''Ochii ei caprui in care parca rasfrangea lumina castanie a parului, erau dusi departe''. Personajul trece printr-un proces de interiorizare, incearca sa devina fiinta launtrica: '' acei ochii aprigi si inca tineri cautau zari necunoscute''. Meditatia recl ama izolarea: '' in singuratatea ei, femeia incearca sa patrunda pana la el. Nu putea sa-i vada chipul''. Se pune deci accentul pe adancimea vietii afective: ''se desfacuse incet-incet de lucruri si intrase oarecum in sine'', dar aceasta interiorizare este ceruta si de un anumit ritual.
Vitoria Lipan poate fi considerata o eroina tragica, ea fiind ''un caracter crustalizat'' care are dominanta statornicia, consecventa. Este apriga voluntara si iluminata. Ea face un act justitiar si aplica, cu mare tenacitate, ''un mandat etic''.
Constantin Ciopraga aminteste ca aceasta munteanca imagazineaza experienta mileara a unei lumi de pastori, ea descifreaza psihologia oamenilor, in conceptia sa despre lume traditiile au un rol hotarator, citeste semnele timpului. Are o serie de virtuti: frumusete, demnitate, inalt carecter, este apriga, indarjita.
In tesatura romanului suna doua structuri. Una este simbolica, mitica, cealalta este epica, realista. Intre cele doua structuri exista interferente. Nechifor Lipan circula dintr-o structura in alta, lucru care il face vulnerabil. Aceasta ambiguitate insa nu dauneaza Vitoriei. In scena descoperirii ramasitelor pamantesti ale lui Nechifor Lipan, Vitoria este suparata deoarece isi da seama ca intre acele doua lumi nu exista o comunicare: slujbasii nu au participat la durerea ei. Vitoria Lipan este animata de sentimentul datoriei si al justitiei. Mobilul ei este descoperirea adevarului. Ceremonialul inmormantarii reprezinta pilonului principal, Nechifor Lipan, in locul care i se cuvinea, intr-un sistem existential de unde lipsea nemotivat.
In actiunea sa Vitoria Lipan dovedeste spirit justitiar, inteligenta, luciditate, forta de stapanire si devotament in implinirea traditiei. Caracterizarea pe care i-o face naratorul este sugestiva. Se manifesta aici un caz particular al caracterizarii indirecte: procedeul ''mastilor''.
Tag-uri: roman, caracterizare |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 19 February '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :