Statistics:
Visits: 3,021 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Particularitati ale modernismului in lirica lui Ion Barbu
Q: | Intreaba despre Particularitati ale modernismului in lirica lui Ion Barbu |
Intr-un articol polemic indreptat impotriva lui Lovinescu, Barbu afirma ca eticheta ‘modernismului’, aplicata literaturii este ‘improprie’, iar atribuita unui poet , ea este ‘de-a dreptul o ocara’ caci orice incercare si rafinare a liricului, susceptibile de a fi etichetate ca ‘moderniste’, nu sunt decat ‘recastigarea prin cel mai recules act de amintire a unui sens pierdut de frumusete ‘- deci intentii de recuperare a modelului poetic orfic.
Ca si in cazul altor individualitati creatoar puternice, Ion Barbu nu gaseste adecvata incercarea criticilor de a afilia pooezia unui curent sau scoli literare, cu atat mai mult cu cat el isi instituie singur ‘programele’-de fapt etapele prin care creatia sa trece.
Poe zia barbiana este, fara indoiala, conectata la marea tendinta a ‘dezumanizarii artei’ manifestata in poezia europeana in prima jumatate a secolului trecut Mallarme si Valery.
Elimina poezie a faptului uman si anecdotic, opacizarea sensurilor textului, in incercarea de a face din poezie un discurs autoreferential, un ‘joc’ pur, fara legatura cu lumea reala si accesibil doar celor alesi, precum si schimbarea radicala a statutului eului liric-prin epurarea vocii lirice de subiectivitate si a discursului poetic de confesie si prin instaurarea in centrul discursului a unei voci impersonale, oraculare – sunt evenimente petrecute in lirica modernismului tarziu ‘radical’ detectabile si in poezia lui Barbu.
In ceea ce priveste similitudinile dintre poetica barbiana si cea a marilor sai confrati romani ‘modernisti’ (Blaga, Bacovia, Arghezi), e evidenta singularitatea formulei lirice barbiene, adeseori subliniata polemic in chiar unele artocole doctrinare (v. Poetica domnului Arghezi).
Poet ‘ fara precursori si fara urmasi’, tocmai datorita unei ‘formule lirice dintre cele mai orgolioase’, Barbu e un modernist ce intrupeaza chiar punctul de varf – si pri el, impasul – modernismului, anticipand, asa cum intuieste Ioana Em. Petrescu, o moua poetica, cea a postmodernismului, de finit de autoarea cartii Ion Barbu si poetica postmodernismului ca ‘noua antropologie’ nascuta la confluenta artei cu descoperirile stiintelor secolului XX.
Daca intr-o prima etapa a sa, modernismul moderat lovinescian reclama poeziei romanesti ‘sincronizarea’ cu rafinatele modele lirice occidentale, ca modalitate de depasire a ruralismului si militantismului samanatorist, modernismul barbian presupune instituirea, prin poezie, a unor cosmosuri probabile, in ‘limbajul eliptic al teoremelor’ : ‘Suntem, marturisea poetul, urmasii lui Einstein si Euclid in imaginarea de universuri abstracte, (dezantropomorfizarea artei, transcederea individualului in transindividual) fata trebuie sa facem si noi (…) concurenta demiurgului in imaginarea unei lumi probabile.
Pentru aceasta, visul e o noua sursa de inspiratie. Ca si in geometrie, inteleg prin poezie o anumita simbolica pentru reprezentarea formelor posibile de existenta. Domeniul visului este larg si intotdeauna interesant de explorat. In felul acesta inteleg suprarealismul care devine infrarealism’. Interviu cu Ion Valerian)
Ca si in cazul altor individualitati creatoar puternice, Ion Barbu nu gaseste adecvata incercarea criticilor de a afilia pooezia unui curent sau scoli literare, cu atat mai mult cu cat el isi instituie singur ‘programele’-de fapt etapele prin care creatia sa trece.
Poe zia barbiana este, fara indoiala, conectata la marea tendinta a ‘dezumanizarii artei’ manifestata in poezia europeana in prima jumatate a secolului trecut Mallarme si Valery.
Elimina poezie a faptului uman si anecdotic, opacizarea sensurilor textului, in incercarea de a face din poezie un discurs autoreferential, un ‘joc’ pur, fara legatura cu lumea reala si accesibil doar celor alesi, precum si schimbarea radicala a statutului eului liric-prin epurarea vocii lirice de subiectivitate si a discursului poetic de confesie si prin instaurarea in centrul discursului a unei voci impersonale, oraculare – sunt evenimente petrecute in lirica modernismului tarziu ‘radical’ detectabile si in poezia lui Barbu.
In ceea ce priveste similitudinile dintre poetica barbiana si cea a marilor sai confrati romani ‘modernisti’ (Blaga, Bacovia, Arghezi), e evidenta singularitatea formulei lirice barbiene, adeseori subliniata polemic in chiar unele artocole doctrinare (v. Poetica domnului Arghezi).
Poet ‘ fara precursori si fara urmasi’, tocmai datorita unei ‘formule lirice dintre cele mai orgolioase’, Barbu e un modernist ce intrupeaza chiar punctul de varf – si pri el, impasul – modernismului, anticipand, asa cum intuieste Ioana Em. Petrescu, o moua poetica, cea a postmodernismului, de finit de autoarea cartii Ion Barbu si poetica postmodernismului ca ‘noua antropologie’ nascuta la confluenta artei cu descoperirile stiintelor secolului XX.
Daca intr-o prima etapa a sa, modernismul moderat lovinescian reclama poeziei romanesti ‘sincronizarea’ cu rafinatele modele lirice occidentale, ca modalitate de depasire a ruralismului si militantismului samanatorist, modernismul barbian presupune instituirea, prin poezie, a unor cosmosuri probabile, in ‘limbajul eliptic al teoremelor’ : ‘Suntem, marturisea poetul, urmasii lui Einstein si Euclid in imaginarea de universuri abstracte, (dezantropomorfizarea artei, transcederea individualului in transindividual) fata trebuie sa facem si noi (…) concurenta demiurgului in imaginarea unei lumi probabile.
Pentru aceasta, visul e o noua sursa de inspiratie. Ca si in geometrie, inteleg prin poezie o anumita simbolica pentru reprezentarea formelor posibile de existenta. Domeniul visului este larg si intotdeauna interesant de explorat. In felul acesta inteleg suprarealismul care devine infrarealism’. Interviu cu Ion Valerian)
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :