Statistics:
Visits: 2,296 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Particularitati ale modernismului in lirica bacoviana
Q: | Intreaba despre Particularitati ale modernismului in lirica bacoviana |
Opera poetica a lui Bacovia, cristalizata po deplin din punctul de vedere al temelor si al mijloacelor de expresie in anii de adolescenta ai autorului si rmasa, intr-un mod miraculosm neschimbata dealungul a cinci deecenii de creatie literara e- s-a spus - monocorda.
Aceeasi tema, aceeasi atmosfera, acelasi instrumentar fac, dupa cum aprecia criticul Pompiliu Constantinescu ca toate volumele publicate in timpul vietii sa formeze ‘un singur poem, alcatuit prin aglutinare.
In ciuda acestei reductii, opera bacoviana opune rezistenta la interpretare, si acest fapt se intampla, paradoxal, dupa o prima senzatie de activitate totala pe care cititorul o are in fata textuluiu.
‘Stupefianta elementaritate’ a acestei poezii, simplitatea nuda a limbajului redus la ‘ gradul zero’, prozaismul, ‘derutanta sa vizibilitate’ sunt tocmai cele ce fac dificila interpretarea ei.
E uimitor cum limbajul poetic dezbracat de toate vechile sale atribute-metafore luxuriante, epitwete rare, ambiguitate fertila-ramane esentialmente poetic, liric si, mai presus de toate, misterios.
Daca inaintea lui Bacovia, lirica se deosebise de discursurile pozaice prin densitate si adancime, in acest caz cu totul particular, ea isi etaleaza ‘golul’. In locul aventurii sarbatoresti a limbajului, textul liric devine plat si pare o juxtapunere sacadata de notatii telegrafice, primare.
Generatii de critici au remarcat banalitatea expresiei lirice ‘fara figuratie’, ‘conceptualizarea redusa’, ‘expresiile goale’, prozaice, ‘repetitiile inestetice’ (Eugen Simion), limbajul ‘funciar aretoric, acropic, ametaforic, asimbolic (Dumitru Micu), ‘Intelectualizarea intamplatoare’ (Serban Cioculescu).
Versificatia primitva, rimele banale, dislocarile in ritm, incongruentele, stridentele - toate sunt menite sa transcrie dezordonat, fara compozitie savanta,’emotiuneaa rudimentara, ‘elementaritatea’, cinestezia profund animalica’, secretiunea unui organism bolnav (Eugen Lovinescu) pe care aceasta poezie o emana.
In ciuda tuturor acestor semne de depoetizare - care pun in scena de fapt, destramarea, din interior, a poeticului insusi, dezbracarea lui de glorie si fast, de limbajul figurat romantic, saturat de imagini artistice- poezia bacoviana nu face altceva decat sa-si adecveze xpresia la continut.
Limbajul poetic, perfect instrumentat, da expresie halucinanta si crispata dezagregarii constiintei, incoerentei frebrile, nevrotice, dementializarii progresive si tragice a unui eu rostitor aflat intr-o lume configurata ca spatio de teroare.
Poezia devine, altfel spus, intrument priun care se comunica, (semicoerent, sacadat) mesajul ultim, palapairea unei lucididati in regresie.
Acest mesaj elecrizeaza visceral, tocami pçrin primitivismul mijloacelor reluate cu o mecanica abrutizanta. Nelinistea pe care o astfel de poezie o transmite se afla dincolo de cuvinte, iar luata in ansamblu, discursul poetic laminar da impresia de tipat inuman.
Asa cum intuia la 1921, unul dintre primii ei cititori, Nicolae Davidescu, poezia lui Bacovia ‘impresioneaza ca si strigatul enigmatic al pisiscilor in noapte pe acoperisuri’.
Aceeasi tema, aceeasi atmosfera, acelasi instrumentar fac, dupa cum aprecia criticul Pompiliu Constantinescu ca toate volumele publicate in timpul vietii sa formeze ‘un singur poem, alcatuit prin aglutinare.
In ciuda acestei reductii, opera bacoviana opune rezistenta la interpretare, si acest fapt se intampla, paradoxal, dupa o prima senzatie de activitate totala pe care cititorul o are in fata textuluiu.
‘Stupefianta elementaritate’ a acestei poezii, simplitatea nuda a limbajului redus la ‘ gradul zero’, prozaismul, ‘derutanta sa vizibilitate’ sunt tocmai cele ce fac dificila interpretarea ei.
E uimitor cum limbajul poetic dezbracat de toate vechile sale atribute-metafore luxuriante, epitwete rare, ambiguitate fertila-ramane esentialmente poetic, liric si, mai presus de toate, misterios.
Daca inaintea lui Bacovia, lirica se deosebise de discursurile pozaice prin densitate si adancime, in acest caz cu totul particular, ea isi etaleaza ‘golul’. In locul aventurii sarbatoresti a limbajului, textul liric devine plat si pare o juxtapunere sacadata de notatii telegrafice, primare.
Generatii de critici au remarcat banalitatea expresiei lirice ‘fara figuratie’, ‘conceptualizarea redusa’, ‘expresiile goale’, prozaice, ‘repetitiile inestetice’ (Eugen Simion), limbajul ‘funciar aretoric, acropic, ametaforic, asimbolic (Dumitru Micu), ‘Intelectualizarea intamplatoare’ (Serban Cioculescu).
Versificatia primitva, rimele banale, dislocarile in ritm, incongruentele, stridentele - toate sunt menite sa transcrie dezordonat, fara compozitie savanta,’emotiuneaa rudimentara, ‘elementaritatea’, cinestezia profund animalica’, secretiunea unui organism bolnav (Eugen Lovinescu) pe care aceasta poezie o emana.
In ciuda tuturor acestor semne de depoetizare - care pun in scena de fapt, destramarea, din interior, a poeticului insusi, dezbracarea lui de glorie si fast, de limbajul figurat romantic, saturat de imagini artistice- poezia bacoviana nu face altceva decat sa-si adecveze xpresia la continut.
Limbajul poetic, perfect instrumentat, da expresie halucinanta si crispata dezagregarii constiintei, incoerentei frebrile, nevrotice, dementializarii progresive si tragice a unui eu rostitor aflat intr-o lume configurata ca spatio de teroare.
Poezia devine, altfel spus, intrument priun care se comunica, (semicoerent, sacadat) mesajul ultim, palapairea unei lucididati in regresie.
Acest mesaj elecrizeaza visceral, tocami pçrin primitivismul mijloacelor reluate cu o mecanica abrutizanta. Nelinistea pe care o astfel de poezie o transmite se afla dincolo de cuvinte, iar luata in ansamblu, discursul poetic laminar da impresia de tipat inuman.
Asa cum intuia la 1921, unul dintre primii ei cititori, Nicolae Davidescu, poezia lui Bacovia ‘impresioneaza ca si strigatul enigmatic al pisiscilor in noapte pe acoperisuri’.
Tag-uri: moderenism, lirica, george bacovia |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :