Statistics:
Visits: 1,064 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Despre Ion Barbu si opera sa - a treia parte parte
Q: | Intreaba despre Despre Ion Barbu si opera sa - a treia parte parte |
Nici ideea ca poezia sa din a patra perioada de creatie ar avea un aspect de sarada nu-i convine lui Ion Barbu. El isi delimiteaza propriile intentii: “O poezie cu obiect (stii ca sarada are unul!) mi-ar insela ambitiunea. O poezie cu obiect creeaza necesar o Fizica sau o Retorica (acelasi lucru), forme inchegate fata de viata spiritului. Eu voi continua cu fiecare bucata sa propun existente substantial indefinite: ocoliri tematoare in jurul catorva cupole -restransele perfectiuni poliedrale...â€
Ilustrari tematice
“Lirismul omogen, instruit de lucrurile esentialeâ€, intr-un efort de trans-cendere a “conventiei, inca darwiniene, a formulelor individuale†se regaseste in arta poetica a Jocului secund, care se inalta in oglinda purificatoare “in mantuit azurâ€, “Taind pe inecarea cirezilor agresteâ€.
O Grecie “simpla ipoteza morala†se regaseste in elanul nietzscheean al primei etape de creatie, unde Nietzsche si Pythagora sunt mastile poetice cultivate ca ipostaze ale eului liric. Articolul nietzscheean la care face referire Ion Barbu este Nasterea tragediei din spiritul muzicii, unde filosoful german vorbeste despre transa ritualica a participantilor la cortegiul zeului Dionysos. Spiritul disolutiv al muzicii - arta dionisiaca prin excelenta - duce la diso-lutia formelor individuale, la abolirea “principiului individuatiei†si fuziunea extatica, prin ritual, cu zeul sfasiat Dionysos - Zagreu.
Regasim o celebrare poetica a extazului ritualic in poezia Panteism. Cunoasterea extatica, pe care Ion Barbu o numeste “cunoasterea-locuireâ€, “cunoastere neimpartita†este dezideratul suprem al acestei poezii menite, asemeni operei lui Mallarme, “sa dea un sens mai pur cuvintelor tribuluiâ€. Anularea distantei ce s-a creat intre obiect si subiectul cunoscator odata cu aparitia cunoasterii de tip rationalist este subiectul acestui “lirism omogenâ€, a unui lirism “fara obiectâ€, deoarece orice obiect inseamna decadere in formele individuale.
Celebrarea nuntii cosmice in plansul “fecioarei ingropateâ€, Core-Persephone, cea rapita si dusa in Hades, in Marile Eleusinii, a increatului neprihanit (caci nedivizat) din Oul dogmatic sau a nuntii alchimice, unde formele se intorc, prin sacrificiul individuatiei, prin ardere, in “camara Soareluiâ€, cercul alchimic suprem reprezinta tot atatea trepte de cantare a punctului crucial din existenta Marii Fiinte cosmice. Dispretul pentru “durerea divizataâ€, pentru arta ca imitatie a formelor individuale provine, la Ion Barbu, din acest punct de vedere, al poeziei dez-individualizate. In “poezia fara obiect†a lui Ion Barbu, Ioana Em. Petrescu vede o sincronizare, in plan literar, cu arta non-figurativa a lui Brancusi, instruind si ea, “despre lucruri esentiale†dincolo de aparenta formelor.
Ilustrari tematice
“Lirismul omogen, instruit de lucrurile esentialeâ€, intr-un efort de trans-cendere a “conventiei, inca darwiniene, a formulelor individuale†se regaseste in arta poetica a Jocului secund, care se inalta in oglinda purificatoare “in mantuit azurâ€, “Taind pe inecarea cirezilor agresteâ€.
O Grecie “simpla ipoteza morala†se regaseste in elanul nietzscheean al primei etape de creatie, unde Nietzsche si Pythagora sunt mastile poetice cultivate ca ipostaze ale eului liric. Articolul nietzscheean la care face referire Ion Barbu este Nasterea tragediei din spiritul muzicii, unde filosoful german vorbeste despre transa ritualica a participantilor la cortegiul zeului Dionysos. Spiritul disolutiv al muzicii - arta dionisiaca prin excelenta - duce la diso-lutia formelor individuale, la abolirea “principiului individuatiei†si fuziunea extatica, prin ritual, cu zeul sfasiat Dionysos - Zagreu.
Regasim o celebrare poetica a extazului ritualic in poezia Panteism. Cunoasterea extatica, pe care Ion Barbu o numeste “cunoasterea-locuireâ€, “cunoastere neimpartita†este dezideratul suprem al acestei poezii menite, asemeni operei lui Mallarme, “sa dea un sens mai pur cuvintelor tribuluiâ€. Anularea distantei ce s-a creat intre obiect si subiectul cunoscator odata cu aparitia cunoasterii de tip rationalist este subiectul acestui “lirism omogenâ€, a unui lirism “fara obiectâ€, deoarece orice obiect inseamna decadere in formele individuale.
Celebrarea nuntii cosmice in plansul “fecioarei ingropateâ€, Core-Persephone, cea rapita si dusa in Hades, in Marile Eleusinii, a increatului neprihanit (caci nedivizat) din Oul dogmatic sau a nuntii alchimice, unde formele se intorc, prin sacrificiul individuatiei, prin ardere, in “camara Soareluiâ€, cercul alchimic suprem reprezinta tot atatea trepte de cantare a punctului crucial din existenta Marii Fiinte cosmice. Dispretul pentru “durerea divizataâ€, pentru arta ca imitatie a formelor individuale provine, la Ion Barbu, din acest punct de vedere, al poeziei dez-individualizate. In “poezia fara obiect†a lui Ion Barbu, Ioana Em. Petrescu vede o sincronizare, in plan literar, cu arta non-figurativa a lui Brancusi, instruind si ea, “despre lucruri esentiale†dincolo de aparenta formelor.
Tag-uri: ion barbu, opera, dan barbilian |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 07 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :