Statistics:
Visits: 1,183 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a patra
Q: | Intreaba despre Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a patra |
De la periferia Bucurestiului, unde mica burghezie isi desfasoara linistita ocupatiile diurne, iar pe inserate performeaza cu o patriarhala candoare rituri politice, Caragiale muta actiunea in capitala unui judet de munte surprins, la lumina zilei, in plina efervescenta electorala Personajele fac parte din chiar clasa politica, a amagitorilor si nu a amagirilor, pentru care iluzia onorabilitatii nu este spontana, ci contractuala Dumitrache si Leunida, foarte vag initiati in semantica discursului propagandistic, traiesc din suficienta teoretica si din orgoliul de a controla destinul familiei lor. Personajele din O scrisoare pierduta se straduiesc sa mentina pentru ceilalti aparenta unui "sistem curat constitutional" si in umbra lui sa-si urmareasca propriile interese.
In O noapte furtun oasa si Conu Leunida fata cu reactiunea personajele ignora posibilitatea unor martori curiosi ai dramelor lor, nu-i intereseaza ce pot comenta ceilalti, ci doar restaurarea propriilor iluzii - onoarea de familist a lui Dumitrache, fidelitatea Vetei in ochii celor doi barbati, omniscienta lui Leunida etc. O scrisoare pierduta etaleaza insa o lume a compromisurilor cunoscute doar de un grup restrans si care trebuie tainuite pentru restul lumii.
Drama Zoei nu este erotica sau conjugala (ea beneficiaza, spre deosebire de Veta de deplina incredere a celor doi barbati), ci ca ar putea deveni obiect al barfelor din oras. In primele doua comedii, personajele au un vag sentiment al onoarei, in O scrisoare pierduta conteaza doar onorabilitatea, si de aceea eroii disting intre doua planuri ale comunicarii: unul demagogic, mistificator, cand se adreseaza urbei, si celalalt direct, care le slujeste la tranzactiile dintre ele: "Ei! sa lasam frazele, nene Catavencule! Astea sunt bune pentru gura-casca... eu sunt omul pe care d-ta sa-l imbeti cu apa rece?... Spune, unde sa fie? barbateste: ce vrei de la mine?"). Acest bilingvism al personajelor determina doua planuri ale actiunii: pe fondul campaniei electorale, cu enorma cheltuiala de fraze" pompoase, se desfasoara intrigi de culise, aceleasi in provincie ca si in Bucuresti, care de fapt hotarasc rezultatul confruntarii aparente de doctrine, dar care trebuie sa ramana ascunse, pentru ca "stiti, asupra alegatorilor, ar face poate rau efect."
Dumitrache si Leunida traiesc intr-o lume a aparentelor. In O scrisoare pierduta, personajele isi ascund intriga bulevardiera in spatele acesteia sunt perfect lucide si instrumentalizeaza demagogia narcotizanta pentru a le servi propriile interese. In preajma alegerilor parlamentare din 1883, organizate in vederea revizuirii constitutiei, confruntarea nu are loc intre doua partide diferite, istorica disputa intre liberali si conservatori, ci intre doua grupari din interiorul partidului liberal, de guvernamant, pentru ca se porneste de la premisa ca acesta cu sprijinul politiei, va castiga alegerile. Nimeni, in capitala acestui judet de munte, nu se opune guvernului, o spune la un moment dat cetateanul turmentat, nuantand revolta Joiticai si elanurile mistificatoare ale pseudo-disidentului Catavencu.
Toata competitia se desfasoara de altfel, nu pentru castigarea simpatiei cetatenilor cu drept de vot, ci pentru desemnarea candidatului pe lista partidului liberal. In sanul acestuia se disting doua orientari, care traduc nu diferente de program, ci interese personale divergente.
In O noapte furtun oasa si Conu Leunida fata cu reactiunea personajele ignora posibilitatea unor martori curiosi ai dramelor lor, nu-i intereseaza ce pot comenta ceilalti, ci doar restaurarea propriilor iluzii - onoarea de familist a lui Dumitrache, fidelitatea Vetei in ochii celor doi barbati, omniscienta lui Leunida etc. O scrisoare pierduta etaleaza insa o lume a compromisurilor cunoscute doar de un grup restrans si care trebuie tainuite pentru restul lumii.
Drama Zoei nu este erotica sau conjugala (ea beneficiaza, spre deosebire de Veta de deplina incredere a celor doi barbati), ci ca ar putea deveni obiect al barfelor din oras. In primele doua comedii, personajele au un vag sentiment al onoarei, in O scrisoare pierduta conteaza doar onorabilitatea, si de aceea eroii disting intre doua planuri ale comunicarii: unul demagogic, mistificator, cand se adreseaza urbei, si celalalt direct, care le slujeste la tranzactiile dintre ele: "Ei! sa lasam frazele, nene Catavencule! Astea sunt bune pentru gura-casca... eu sunt omul pe care d-ta sa-l imbeti cu apa rece?... Spune, unde sa fie? barbateste: ce vrei de la mine?"). Acest bilingvism al personajelor determina doua planuri ale actiunii: pe fondul campaniei electorale, cu enorma cheltuiala de fraze" pompoase, se desfasoara intrigi de culise, aceleasi in provincie ca si in Bucuresti, care de fapt hotarasc rezultatul confruntarii aparente de doctrine, dar care trebuie sa ramana ascunse, pentru ca "stiti, asupra alegatorilor, ar face poate rau efect."
Dumitrache si Leunida traiesc intr-o lume a aparentelor. In O scrisoare pierduta, personajele isi ascund intriga bulevardiera in spatele acesteia sunt perfect lucide si instrumentalizeaza demagogia narcotizanta pentru a le servi propriile interese. In preajma alegerilor parlamentare din 1883, organizate in vederea revizuirii constitutiei, confruntarea nu are loc intre doua partide diferite, istorica disputa intre liberali si conservatori, ci intre doua grupari din interiorul partidului liberal, de guvernamant, pentru ca se porneste de la premisa ca acesta cu sprijinul politiei, va castiga alegerile. Nimeni, in capitala acestui judet de munte, nu se opune guvernului, o spune la un moment dat cetateanul turmentat, nuantand revolta Joiticai si elanurile mistificatoare ale pseudo-disidentului Catavencu.
Toata competitia se desfasoara de altfel, nu pentru castigarea simpatiei cetatenilor cu drept de vot, ci pentru desemnarea candidatului pe lista partidului liberal. In sanul acestuia se disting doua orientari, care traduc nu diferente de program, ci interese personale divergente.
Tag-uri: o scrisoare pierduta, ion luca caragiale, opera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :