Statistics:
Visits: 1,429 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Tache Farfuridi din opera O noapte furtunoasa scrisa de I. L. Caragiale-a doua parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Tache Farfuridi din opera O noapte furtunoasa scrisa de I. L. Caragiale-a doua parte |
Scena conceperii depesei catre centru este memorabila si ne dezvaluie un Farfuridi care doar vorbeste despre curaj, in maniera demagogica, antre-nandu-se in jocul prostiei si al absurdului declansat de Branzovenescu: „FARFURIDI: Batem o depesa la Bucuresti... la ministru, la gazete, scurt si cuprinzator (...) «Tradare! Prefectul si oamenii lui tradeaza partidul pentru nifilistul Catavencu, pe care vor sa-l aleaga la colegiul II... tradare! tradare! de trei ori tradare!» BRANZOVENESCU (scurt): E prea tare, n-o iscalesc. FARFURIDI (CU tarie, impunator): Trebuie sa ai curaj, ca mine! Trebuie s-o iscalesti; o dam anonima! BRANZOVENESCU: Asa da, o iscalesc! FARFURIDI: O iscalim «Mai multi membri ai partidului». BRANZOVENESCU: Da' daca ne cunoaste slova la telegraf? FARFURIDI:
Fiind un personaj de conditie oratorica, Farfuridi rosteste o caricatura de discurs, model perfect de incoerenta si lipsa de logica, de prostie si aberatie, din moment ce in final declara convins si apodictic: „Din doua una, dati-mi voie: sau sa se revizuiasca, primesc! Dar sa nu se schimbe nimica; ori sa nu se revizuiasca, primesc! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, si anume in punctele... esentiale... Din aceasta dilema nu puteti iesi... Am zis!" Evident ca dilema, pe care Farfuridi o anunta intr-un final de discurs ce se vrea apoteotic, este falsa.
Nefiind consultat si implicat in manevrele electorale ale partidului sau, scapandu-i motivul exact al agitatiei si, pana la urma, necontand in competitia pentru deputatie, Farfuridi devine o marioneta, consecinta si victima, in fapt, a unui sistem social-politic in interiorul caruia orice aberatie este posibila.
Prins o clipa de mirajul deputatiei, Farfuridi va aparea spre final ca un resemnat, ca un actor care si-a jucat rolul si priveste acum cu seninatate scena si spectatorii, fara constiinta ca a fost jucat.
Marea drama pe care o traieste personajul este aceea de a nu fi admis in jocul de culise, de a nu avea acces la manevrele subterane, pe care le simte, dar care-i scapa.
Punem pe altcineva s-o scrie".
Fiind un personaj de conditie oratorica, Farfuridi rosteste o caricatura de discurs, model perfect de incoerenta si lipsa de logica, de prostie si aberatie, din moment ce in final declara convins si apodictic: „Din doua una, dati-mi voie: sau sa se revizuiasca, primesc! Dar sa nu se schimbe nimica; ori sa nu se revizuiasca, primesc! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, si anume in punctele... esentiale... Din aceasta dilema nu puteti iesi... Am zis!" Evident ca dilema, pe care Farfuridi o anunta intr-un final de discurs ce se vrea apoteotic, este falsa.
Nefiind consultat si implicat in manevrele electorale ale partidului sau, scapandu-i motivul exact al agitatiei si, pana la urma, necontand in competitia pentru deputatie, Farfuridi devine o marioneta, consecinta si victima, in fapt, a unui sistem social-politic in interiorul caruia orice aberatie este posibila.
Prins o clipa de mirajul deputatiei, Farfuridi va aparea spre final ca un resemnat, ca un actor care si-a jucat rolul si priveste acum cu seninatate scena si spectatorii, fara constiinta ca a fost jucat.
Marea drama pe care o traieste personajul este aceea de a nu fi admis in jocul de culise, de a nu avea acces la manevrele subterane, pe care le simte, dar care-i scapa.
Tag-uri: caracterizare, personaj, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 17 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :