Statistics:
Visits: 4,859 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Moara cu noroc - Rezumat 2
Q: | Intreaba despre Moara cu noroc - Rezumat 2 |
Ioan Slavici este in literatura romana de sfarsit al secolului al IXX-lea printre primii creatori de nuvela. Nuvelele sale infatiseaza procesul de saracire ce cuprinde populatia de la sat dar si din targuri in fata capitalismului. In aceste opere Ioan Slavici ilustreaza o mentalitate specifica zonei in care s-a format si anume ca "omul este intreg doar daca are avere" fiind astfel respectat de ceilalti.
Averea presupune o situatie materiala mai buna astfel incat omul sa nu fie preocupat decat de independenta lui, de integritatea lui morala. Majoritatea personajelor din nuvela lupta pentru a castiga avere, insa aceasta lupta nu este lipsita de riscuri, deoarece umbland dupa avere omul uita sa mai fie om. In aceasta situatie intervine o morala intrasigenta in sensul ca fiecare gest necuge tat pe care personajul il face pentru a dobandi avere nu ramane nepedepsit. Aceasta este de fapt si teme nuvelei Moara cu Noroc: banul.
In creatia lui Slavici banul are dubla acceptiune: pe de o parte exista texte in care averea sau procesul de acumulare a averii transforma sufletele rezultand un rol malefic; pe de alta parte exista texte (romanul Mara) in care banul si a avea bani nu este un lucru rau, deoarece acumularea capitalului nu transforma personajul rezultand un rol benefic.
Slavici se dovedeste un maestru in prezenta constructiei realiste a conflictului, in special in a celui psihologic ce se transforma treptat pana la momentul in care ajungem la o prezentare radiczla a caracterului personajului Ghita.
Criza ce se produce in interiorul familiei ce pare la inceput atat de asezata este anuntata cu mult inainte de declansarea conflictului. Personajul care anunta intr-un fel tot ce i se va intampla lui Ghita este soacra. Soacra este un personaj simbolic avand rolul corului antic din tragediile grecesti sau poate fi asemanata cu raissonneur din textele clasice frantuzesti, anuntand de la inceput ceea ce urmeaza.
Asadar soacra are rolul de avertisment, este ceea ce putem numi glanul fatalitatii, nu intamplator apare la inceput cand lanseaza acel avertisment si la final cand aseaza totul sub semnul tragicului prin replica:’Asa le-o fost dat’. De asemenea soacra poate fi considerata glanul ratiunii dar si al intelepciunii populare, care stie ca orice schimbare de "noroc" poate atrage o dezlantuire a fortelor malefice influentand astfel viata personajului.
Cu toate ca primeste acest avertisment Ghita nesocoteste cuvantul pentru ca isi doreste cu orice pret bunastarea materiala. Un alt element care joaca un rol esential in avertizarea personajului sunt imprejurimile morii cu noroc. De la inceput autorul arata locul singuratic si plin de primejdii in care este asezata carciuma, adaugand de asemenea acele cruci cu rol de a-l instiinta pe Ghita dar si pe noi cititorii de tragediile trecute.
Averea presupune o situatie materiala mai buna astfel incat omul sa nu fie preocupat decat de independenta lui, de integritatea lui morala. Majoritatea personajelor din nuvela lupta pentru a castiga avere, insa aceasta lupta nu este lipsita de riscuri, deoarece umbland dupa avere omul uita sa mai fie om. In aceasta situatie intervine o morala intrasigenta in sensul ca fiecare gest necuge tat pe care personajul il face pentru a dobandi avere nu ramane nepedepsit. Aceasta este de fapt si teme nuvelei Moara cu Noroc: banul.
In creatia lui Slavici banul are dubla acceptiune: pe de o parte exista texte in care averea sau procesul de acumulare a averii transforma sufletele rezultand un rol malefic; pe de alta parte exista texte (romanul Mara) in care banul si a avea bani nu este un lucru rau, deoarece acumularea capitalului nu transforma personajul rezultand un rol benefic.
Slavici se dovedeste un maestru in prezenta constructiei realiste a conflictului, in special in a celui psihologic ce se transforma treptat pana la momentul in care ajungem la o prezentare radiczla a caracterului personajului Ghita.
Criza ce se produce in interiorul familiei ce pare la inceput atat de asezata este anuntata cu mult inainte de declansarea conflictului. Personajul care anunta intr-un fel tot ce i se va intampla lui Ghita este soacra. Soacra este un personaj simbolic avand rolul corului antic din tragediile grecesti sau poate fi asemanata cu raissonneur din textele clasice frantuzesti, anuntand de la inceput ceea ce urmeaza.
Asadar soacra are rolul de avertisment, este ceea ce putem numi glanul fatalitatii, nu intamplator apare la inceput cand lanseaza acel avertisment si la final cand aseaza totul sub semnul tragicului prin replica:’Asa le-o fost dat’. De asemenea soacra poate fi considerata glanul ratiunii dar si al intelepciunii populare, care stie ca orice schimbare de "noroc" poate atrage o dezlantuire a fortelor malefice influentand astfel viata personajului.
Cu toate ca primeste acest avertisment Ghita nesocoteste cuvantul pentru ca isi doreste cu orice pret bunastarea materiala. Un alt element care joaca un rol esential in avertizarea personajului sunt imprejurimile morii cu noroc. De la inceput autorul arata locul singuratic si plin de primejdii in care este asezata carciuma, adaugand de asemenea acele cruci cu rol de a-l instiinta pe Ghita dar si pe noi cititorii de tragediile trecute.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 19 February '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :