Statistics:
Visits: 23,923 Votes: 11 Fame Riser |
Fame Rank
5.9
Fame Riser
|
|||||||||||
Explicatia metaforelor 'picior de plai' si 'gura de rai' din balada pastorala Miorita
Q: | Intreaba despre Explicatia metaforelor 'picior de plai' si 'gura de rai' din balada pastorala Miorita |
Cele doua metafore - grele de semnificatii- deschid minunata balada pastorala "Miorita":
"Pe-un picior de plai, Pe-o gura de rai, Iata vin in cale, Se cobor la vale Trei turme de miei Cu trei ciobanei".
Sensul propriu al cuvantului "plai" este acela de versant al unui munte sau al unui deal. in versurile mentionate, metafora "picior de plai” desemneaza spatiul coborarii turmelor, un loc specific activitatii pastbrale intr-un moment al transhumantei.
In acest spatiu de negraita frumusete se vor concentra momentele dramei existentiale pe care o traverseaza ciobanul moldovean: planuirea omorului, zbuciumul mioarei nazdravane, dialogul dintre aceasta si tanarul sortit sa moara, testamentul ciobanului.
Metafora "gura de rai" ar putea desemna un spatiu sacralizat, transfigurat prin pa rticiparea la taina nuntirii cosmice. Sensul acestei metafore se clarifica in ultima parte a textului, in versurile:
"Ca m-am insurat C-o fata de crai Pe-o gura de rai".
"Gura de rai" devine astfel o poarta prin care omul se intoarce in spatiul divin, un loc in care incepe "marea calatorie" de dincolo de moarte. in lumina nepamanteana a "gurii de rai" se incheaga imaginea celor trei ciobani, dintre care doi vor deveni instrumente ale destinului celui de al treilea: ei vor alege clipa in care omul si soarele se vor scufunda in neguri ("Pe l-apus de soare") si tot ei ii vor facilita contopirea cu Mama-Pamant.
in aceeasi lumina de dincolo de lume se consuma zbuciumul mioarei. Episodul (atat de bogat in diminutive) arata mai mult decat o afectiune reciproca: se sugereaza aici, ca mioara face parte din drumul de viata si de moarte al pastorului, ca ea il va insoti in clipa trecerii in Nefiinta. Si, in sfarsit, tot sub lumina "gurii de rai” are loc intocmirea testamentului. Dorinta de a fi ingropat "Aice, pe-aproape" inseamna ca baciul harazit mortii reprezinta o ipostaza a omului religios etern.
Dupa trecerea in nefiinta a tanarului, lumina "gurii de rai" dispare, iar "maicuta batrana" isi cauta fiul pe niste nesfarsite spatii goale ("Pe campi alergand').
"Pe-un picior de plai, Pe-o gura de rai, Iata vin in cale, Se cobor la vale Trei turme de miei Cu trei ciobanei".
Sensul propriu al cuvantului "plai" este acela de versant al unui munte sau al unui deal. in versurile mentionate, metafora "picior de plai” desemneaza spatiul coborarii turmelor, un loc specific activitatii pastbrale intr-un moment al transhumantei.
In acest spatiu de negraita frumusete se vor concentra momentele dramei existentiale pe care o traverseaza ciobanul moldovean: planuirea omorului, zbuciumul mioarei nazdravane, dialogul dintre aceasta si tanarul sortit sa moara, testamentul ciobanului.
Metafora "gura de rai" ar putea desemna un spatiu sacralizat, transfigurat prin pa rticiparea la taina nuntirii cosmice. Sensul acestei metafore se clarifica in ultima parte a textului, in versurile:
"Ca m-am insurat C-o fata de crai Pe-o gura de rai".
"Gura de rai" devine astfel o poarta prin care omul se intoarce in spatiul divin, un loc in care incepe "marea calatorie" de dincolo de moarte. in lumina nepamanteana a "gurii de rai" se incheaga imaginea celor trei ciobani, dintre care doi vor deveni instrumente ale destinului celui de al treilea: ei vor alege clipa in care omul si soarele se vor scufunda in neguri ("Pe l-apus de soare") si tot ei ii vor facilita contopirea cu Mama-Pamant.
in aceeasi lumina de dincolo de lume se consuma zbuciumul mioarei. Episodul (atat de bogat in diminutive) arata mai mult decat o afectiune reciproca: se sugereaza aici, ca mioara face parte din drumul de viata si de moarte al pastorului, ca ea il va insoti in clipa trecerii in Nefiinta. Si, in sfarsit, tot sub lumina "gurii de rai” are loc intocmirea testamentului. Dorinta de a fi ingropat "Aice, pe-aproape" inseamna ca baciul harazit mortii reprezinta o ipostaza a omului religios etern.
Dupa trecerea in nefiinta a tanarului, lumina "gurii de rai" dispare, iar "maicuta batrana" isi cauta fiul pe niste nesfarsite spatii goale ("Pe campi alergand').
Tag-uri: picior de plai, gura de rai, miorita |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 17 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :