Statistics:
Visits: 8,966 Votes: 5 Fame Riser |
Fame Rank
6.4
Fame Riser
|
|||||||||||
Miorita - alegoria moarte-nunta
Q: | Intreaba despre Miorita - alegoria moarte-nunta |
Motivul alegoriei moarte- nunta care impresioneaza atat prin semnificatie, cat si prin realizarea artistica, constine sensul proifund al baladei, si tema ei fundamentala.
Prin alegorizare, moartea este vazuta ca o nunta de proportii cosmice, impresionante, cu participarea masiva a tuturor elementelor naturii. Alegoria contine o suita de personificari, comparatii si metafore care pun in lumina conceptia despre viata si moarte a ciobanului moldovean, atitudinea lui in fata mortii si ii evidentiaza unele insusiri, sporind totodata elementul fabulos si lirismul textului.
Prin intermediul acestei alegorii, poetul transpune, in primmul rand in plan artistic, o datina romaneasca, potrivit careia desfasurarea ceremoniei funebre a tinerilor necasatoriti ia forma unei nunti simbolice, intrucat casatoria este considerata o etapa atat de important5a in existenta umana, incat neimplinirea ei ar insemna neimplinirea vesnica a omului. Existenta trebuie sa cuprinda deci si momentul nuntii, acesta fiind un nou inceput in perpetuarea vietii.
Datina aceasta stramoseasca consta in mod concret in inlocuirea elementelor ceremonialului funebru cu cele ale ceremonialului nuptial, dar in balada, aceastea din urma sunt substitutite, la randul lor, cu elementele naturii, ale intregului cosmos.
Astfel ia nastere o impresionanta imagine poetica a contopirii omului cu natura, caci ceremonialul mortii vazut ca nunta are loc intr-o veritabila catedrala cosmica.
Personajele nelipsite ale ceremonialului nuntii (mireasa, preotii, lautarii, nuntasii) ca si obiectele folosite in mod traditional (cununa, lumanarile) devin elemente concrete ale cadrului natural romanesc (brazi, paltinasi, munti, pasari) si ale celui cosmic (luna, soarele stelele).
In al doilea rand, aceasta alegorie exprima conceptia poporului nostru despre moarte. Conceputa ca o nunta, moartea este vazuta ca o forma de integrare a vietii in cosmos, un mod de continuare a existentei in natura, o expresie a legaturii permanente a omului cu mediul in care traieste. Astfel, moartea nu inseamna un sfarsit, ci doar un nou inceput, o reintoarcere a omului in elementele naturii vesnice din care a izvorat.
Prin caderea stelei, simbol al mortii in conceptia popularam ordinea cosmica se tulbura, dar ea se stabileste tocmai prin reintegrarea omului in circuitul cosmic universal.
In al treilea rand, alegoria mortii cosmice face si dovada sensibilitatii si optimismului celui sortit pieirii, a dragostei lui de viata, chiar in momentul mortii ipotetice, pe care o priveste cu seninatate, cu detasare, a iubirii fata de tovarasele de o viata – mioarele – fata de mama sa, pe care vrea sa le crute de o mare durere sufleteasca.
In al patrulea rand, acesta alegorie straluceste prin fabulosul ei penbtru ca elementele fantastice, de basm, prezente in intrega balada, culmineaza in acest fragment deoarece natura intreaga este insufletita prin personificari si metafore. Astfel actiunea este scoasa din real si plasata in fabulos.
Sub aspect stilistic, alegoria surprinde prin imbinarea fireasca si originala a epitetelor, a metaforelor si personificarilor prin care se realizeaza imagini grandioase intr-o ampla pendulare intre cosmic si teluric. Alternarea acestor imagini sugereaza, pe langa amplificarea alegoriei, si potentarea nestavilita a zbuciumului sufletesc, a sentimentelor baciului.
Astfel, peisajul realizat printr-o enumerare de elemente naturale aflata la diferite grade ale mataforizarii si personificarii devine un cadru natural propice exteriorizarii trairilor interioare, in deplina concordanta cu acesta.
Prin alegorizare, moartea este vazuta ca o nunta de proportii cosmice, impresionante, cu participarea masiva a tuturor elementelor naturii. Alegoria contine o suita de personificari, comparatii si metafore care pun in lumina conceptia despre viata si moarte a ciobanului moldovean, atitudinea lui in fata mortii si ii evidentiaza unele insusiri, sporind totodata elementul fabulos si lirismul textului.
Prin intermediul acestei alegorii, poetul transpune, in primmul rand in plan artistic, o datina romaneasca, potrivit careia desfasurarea ceremoniei funebre a tinerilor necasatoriti ia forma unei nunti simbolice, intrucat casatoria este considerata o etapa atat de important5a in existenta umana, incat neimplinirea ei ar insemna neimplinirea vesnica a omului. Existenta trebuie sa cuprinda deci si momentul nuntii, acesta fiind un nou inceput in perpetuarea vietii.
Datina aceasta stramoseasca consta in mod concret in inlocuirea elementelor ceremonialului funebru cu cele ale ceremonialului nuptial, dar in balada, aceastea din urma sunt substitutite, la randul lor, cu elementele naturii, ale intregului cosmos.
Astfel ia nastere o impresionanta imagine poetica a contopirii omului cu natura, caci ceremonialul mortii vazut ca nunta are loc intr-o veritabila catedrala cosmica.
Personajele nelipsite ale ceremonialului nuntii (mireasa, preotii, lautarii, nuntasii) ca si obiectele folosite in mod traditional (cununa, lumanarile) devin elemente concrete ale cadrului natural romanesc (brazi, paltinasi, munti, pasari) si ale celui cosmic (luna, soarele stelele).
In al doilea rand, aceasta alegorie exprima conceptia poporului nostru despre moarte. Conceputa ca o nunta, moartea este vazuta ca o forma de integrare a vietii in cosmos, un mod de continuare a existentei in natura, o expresie a legaturii permanente a omului cu mediul in care traieste. Astfel, moartea nu inseamna un sfarsit, ci doar un nou inceput, o reintoarcere a omului in elementele naturii vesnice din care a izvorat.
Prin caderea stelei, simbol al mortii in conceptia popularam ordinea cosmica se tulbura, dar ea se stabileste tocmai prin reintegrarea omului in circuitul cosmic universal.
In al treilea rand, alegoria mortii cosmice face si dovada sensibilitatii si optimismului celui sortit pieirii, a dragostei lui de viata, chiar in momentul mortii ipotetice, pe care o priveste cu seninatate, cu detasare, a iubirii fata de tovarasele de o viata – mioarele – fata de mama sa, pe care vrea sa le crute de o mare durere sufleteasca.
In al patrulea rand, acesta alegorie straluceste prin fabulosul ei penbtru ca elementele fantastice, de basm, prezente in intrega balada, culmineaza in acest fragment deoarece natura intreaga este insufletita prin personificari si metafore. Astfel actiunea este scoasa din real si plasata in fabulos.
Sub aspect stilistic, alegoria surprinde prin imbinarea fireasca si originala a epitetelor, a metaforelor si personificarilor prin care se realizeaza imagini grandioase intr-o ampla pendulare intre cosmic si teluric. Alternarea acestor imagini sugereaza, pe langa amplificarea alegoriei, si potentarea nestavilita a zbuciumului sufletesc, a sentimentelor baciului.
Astfel, peisajul realizat printr-o enumerare de elemente naturale aflata la diferite grade ale mataforizarii si personificarii devine un cadru natural propice exteriorizarii trairilor interioare, in deplina concordanta cu acesta.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 13 March '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :