Statistics:
Visits: 1,923 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Despre dramaturgia eminesciana
Q: | Intreaba despre Despre dramaturgia eminesciana |
In ce priveşte dramaturgia lui M. Eminescu, Petru Creţia a dat în 1990 o ediţie interesantă cuprinzând încercările eminesciene şi care "apare cu o întârziere de mai bine de un veac". Volumul cuprinde "partea cea mai împlinită şi mai înaltă a operei dramatice a lui Eminescu şi el, Eminescu, ar fi trebuit s-o publice, în vremea ei, sub grija lui".
Dacă proiectele ar fi fost realizate, M. Eminescu ar fi contribuit la dezvoltarea dramaturgiei istorice, (completând ceea ce se realizase înaintea sa de B. P. Hasdeu - Răzvan şi Vidra, Despot-Vodă de V. Alecsandri), cu dramele: Decebal, Bogdan Dragoş, Alexandru Lăpuşneanu.
Decebal - remarcă Petru Creţia - "nu s-a născut dintr-un preconcept dacizant asup ra istoriei naţionale, ci dintr-o vie şi intensă fantezie poetică, ducând la' un personaj uluitor, de o măreţie imperială, care nu este, cum ar putea să pară, expresia unei megalomanii, ci rezultatul psihologic al gravei vulnerări pe care popoarele mai mici o au de îndurat când se abate peste ele vântul aspru al istoriei".
Prin munca susţinută şi pertinentă, Petru Creţia redă patrimoniului literaturii eminesciene, literaturii române, creaţii dramatice printre care Decebal face parte din acea idee nobilă "... care se cheamă etnogeneză, dăinuirea şi destinul istoric al neamului nostru". Decebal-reprezintă tăria autohtoniei noastre. Drama cuprinde cinci părţi: "Pacea pământului vine s-o ceară" (prima) şi "Actul din urmă" (ultima) denumite chiar de Eminescu, precum şi celelalte trei părţi denumite de Petru Creţia pe baza unor analogii ale manuscriselor: "împăratul singur" (2); "înfruntarea" (3) şi "Blestemul şi căderea" (4).
în ultimul act este relevantă antiteza între un Decebal -personaj imperial, "un zimbru", "un leu" - şi un bătrân pierdut, însingurat, fără soartă, asemenea regelui Lear care rosteşte sub cerul goi, "cum însuşi el este o umbră pierdută într-un deşert al istoriei", gânduri' cum sunt: cel al identităţii în timp a sinelui: "Sunt eu ori nu mai sunt eu e-ntrebarea"; cel al responsabilităţii sale regale faţă de poporul lui pierdut: "Ş-asupra cui să cadă vina,/ Durerea unui neam întreg? Asupra-mi". "Dramatica tânguire, durerea pentru înfrângere, pentru oamenii pierduţi, pribegi, zbuciumul, chinul fără speranţă ţin numai de lirismul eminescian; şi, în sfârşit, gândul eternităţii durerii şi a deşertăciunii oricărei măriri" - mărire identificată cu "minciuna", "visul negru şi strălucit", o "negaţiune a vieţii": "Şi-acum alerg dezmoştenit de tronu-mi,7 Un biet bătrân sărac, necunoscut./ Unde-i mărirea lumei?/ Unde-i?/ Oare este?".
Iată cum M. Eminescu ilustrează toate genurile literare, chiar dacă unele nu pot să fie duse la bun sfârşit, qum este cazul dramaturgiei.
Dacă proiectele ar fi fost realizate, M. Eminescu ar fi contribuit la dezvoltarea dramaturgiei istorice, (completând ceea ce se realizase înaintea sa de B. P. Hasdeu - Răzvan şi Vidra, Despot-Vodă de V. Alecsandri), cu dramele: Decebal, Bogdan Dragoş, Alexandru Lăpuşneanu.
Decebal - remarcă Petru Creţia - "nu s-a născut dintr-un preconcept dacizant asup ra istoriei naţionale, ci dintr-o vie şi intensă fantezie poetică, ducând la' un personaj uluitor, de o măreţie imperială, care nu este, cum ar putea să pară, expresia unei megalomanii, ci rezultatul psihologic al gravei vulnerări pe care popoarele mai mici o au de îndurat când se abate peste ele vântul aspru al istoriei".
Prin munca susţinută şi pertinentă, Petru Creţia redă patrimoniului literaturii eminesciene, literaturii române, creaţii dramatice printre care Decebal face parte din acea idee nobilă "... care se cheamă etnogeneză, dăinuirea şi destinul istoric al neamului nostru". Decebal-reprezintă tăria autohtoniei noastre. Drama cuprinde cinci părţi: "Pacea pământului vine s-o ceară" (prima) şi "Actul din urmă" (ultima) denumite chiar de Eminescu, precum şi celelalte trei părţi denumite de Petru Creţia pe baza unor analogii ale manuscriselor: "împăratul singur" (2); "înfruntarea" (3) şi "Blestemul şi căderea" (4).
în ultimul act este relevantă antiteza între un Decebal -personaj imperial, "un zimbru", "un leu" - şi un bătrân pierdut, însingurat, fără soartă, asemenea regelui Lear care rosteşte sub cerul goi, "cum însuşi el este o umbră pierdută într-un deşert al istoriei", gânduri' cum sunt: cel al identităţii în timp a sinelui: "Sunt eu ori nu mai sunt eu e-ntrebarea"; cel al responsabilităţii sale regale faţă de poporul lui pierdut: "Ş-asupra cui să cadă vina,/ Durerea unui neam întreg? Asupra-mi". "Dramatica tânguire, durerea pentru înfrângere, pentru oamenii pierduţi, pribegi, zbuciumul, chinul fără speranţă ţin numai de lirismul eminescian; şi, în sfârşit, gândul eternităţii durerii şi a deşertăciunii oricărei măriri" - mărire identificată cu "minciuna", "visul negru şi strălucit", o "negaţiune a vieţii": "Şi-acum alerg dezmoştenit de tronu-mi,7 Un biet bătrân sărac, necunoscut./ Unde-i mărirea lumei?/ Unde-i?/ Oare este?".
Iată cum M. Eminescu ilustrează toate genurile literare, chiar dacă unele nu pot să fie duse la bun sfârşit, qum este cazul dramaturgiei.
Tag-uri: dramaturgie, mihai eminescu, geniu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 18 February '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :