Statistics:
Visits: 982 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a patra parte
Q: | Intreaba despre Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a patra parte |
Daca in prima parte a studiului, esteticianul are in vedere materialul poeziei (conditia materiala a acesteia), cea de-a doua parte este rezervata ideilor care constituie obiectul poeziei, intitulandu-se in mod semnificativ Conditiunea ideala a poeziei. Titu Maiorescu porneste de la considerentul ca “ideea†sau “obiectul†exprimat prin poezie este in mod obligatoriu “un simtamant sau o pasiune si niciodata o cugetare exclusiv intelectuala sau care se tine de taramul stiintific, fie in teorie, fie in aplicarea practicaâ€. Si aceasta din mai multe motive: daca indivizii se diferentiaza prin intelect, ceea ce-i uneste este afectul. Din alt punct de vedere, ideile politice ori morale isi pierd interesul in timp. Titu Maiorescu evidentiaza, de asemenea, o alta
Din perspectiva citicului, calitatile ideale ale poeziei sunt cele trei caracteristici ale afectelor, adica: “o mare repejune a miscarii ideilorâ€; “o exagerare sau cel putin o marire si o noua privire a obiectelor sub impre-siunea simtamantului si a pasiuniiâ€; “o dezvoltare grabnica si crescanda spre catastrofa, daca luam acest cuvant si in sens bun, nu numai in imprejurari tragiceâ€.
“Comediile d-lui Caragialeâ€
Cel de-al doilea articol semnificativ pentru ideile estetice ale lui Titu Maiorescu este Comediile d-lui Caragiale, publicat in anul 1885.
Arta, recunoaste inca de la inceput T. Maiorescu, are o indiscutabila misiune morala, insa moralitatea artei consta in faptul ca individul “stapanit†de fenomenul estetic se uita pe sine ca persoana si se inalta “in lumea fictiunii idealeâ€. Ori, ridicandu-se la aceasta lume, individul se elibereaza tocmai de egoismul care este sursa raului in existenta.
inaltarea impersonala este deci conditia oricarei impresii artistice si tot ceea ce impiedica aceasta miscare spirituala este socotit in ultima instanta un element potrivnic artei.
Intrucat esenta artei este fictiunea care il situeaza pe individ deasupra intereselor marunte si-l scoate din spatiul definit exclusiv din perspectiva utilitatii, patriotismul este exclus din sfera artei, deoarece il readuce pe cititor in lumea concreta, a scopului imediat, in loc sa-i permita inaltarea impersonala, eliberatoare.
cauza pentru care ideii stiintifice nu i se admite dreptul de a fi “obiect†al poeziei. Poezia este considerata “repaosul inteligentei, spre deosebire de stiinta care plaseaza individul in spatiul de manifestare a cauzei si a efectului. Fiindca poezia, subliniaza Titu Maiorescu, “trebuie sa ne decline spiritul de la inlantuirea fara margini a nexului cauzal, sa ne manifeste idei cu inceput si sfarsit si sa dea astfel o satisfactiune spiritului omenescâ€.
Din perspectiva citicului, calitatile ideale ale poeziei sunt cele trei caracteristici ale afectelor, adica: “o mare repejune a miscarii ideilorâ€; “o exagerare sau cel putin o marire si o noua privire a obiectelor sub impre-siunea simtamantului si a pasiuniiâ€; “o dezvoltare grabnica si crescanda spre catastrofa, daca luam acest cuvant si in sens bun, nu numai in imprejurari tragiceâ€.
“Comediile d-lui Caragialeâ€
Cel de-al doilea articol semnificativ pentru ideile estetice ale lui Titu Maiorescu este Comediile d-lui Caragiale, publicat in anul 1885.
Arta, recunoaste inca de la inceput T. Maiorescu, are o indiscutabila misiune morala, insa moralitatea artei consta in faptul ca individul “stapanit†de fenomenul estetic se uita pe sine ca persoana si se inalta “in lumea fictiunii idealeâ€. Ori, ridicandu-se la aceasta lume, individul se elibereaza tocmai de egoismul care este sursa raului in existenta.
inaltarea impersonala este deci conditia oricarei impresii artistice si tot ceea ce impiedica aceasta miscare spirituala este socotit in ultima instanta un element potrivnic artei.
Intrucat esenta artei este fictiunea care il situeaza pe individ deasupra intereselor marunte si-l scoate din spatiul definit exclusiv din perspectiva utilitatii, patriotismul este exclus din sfera artei, deoarece il readuce pe cititor in lumea concreta, a scopului imediat, in loc sa-i permita inaltarea impersonala, eliberatoare.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :