Statistics:
Visits: 1,019 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a saptea parte
Q: | Intreaba despre Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a saptea parte |
Semnificativ pentru activitatea de critic literar a lui Maiorescu este si articolul Poeti si critici, care marcheaza sfarsitul criticii generale.
Odata cu afirmarea noii directii in cultura romaneasca, directie pe care criticul a sustinut-o si a impus-o, scade si necesitatea criticii literare ca actiune generala. Raportul dintre miscarea literara si critica este invers proportional, aspect asupra caruia Maiorescu insista de altfel in mod deosebit.†In proportia cresterii acestei miscari, scade si trebuinta unei critice generale†. Literatura de buna calitate s-a afirmat deja, iar acesteia i se atribuie o forta capabila sa elimine din spatiul literar pseudo-valorile, in special tendintele moderniste, sa purifice, cu alte cuvinte, “atmosfera estetica vitiata de Macedonsk i, Aricescu, Aron Densusianu etcâ€.
Daca “apretierile critice izolate†nu vor lipsi totusi, mentioneaza criticul, acestea raman fara indoiala “lucrari de amanunt, obiectul criticii nemaifiind de acum o tendinta generala din cultura, scopul ei ramanand acela “de a largi cercul activitatilor individualeâ€.
Daca spatiul de manifestare a spiritului maiorescian este unul larg, generos, dupa mentorul “Junimii†viciul de care este molipsita cultura romaneasca este lipsa de continut a majoritatii formelor culturale aduse din afara (In contra directiei de azi in cultura romana, 1868). El considera ca formele civilizatiei occidentale imitate la noi sunt “productiuni moarteâ€, niste pretentii fara fundament, stafii fara trup, iluzii fara adevarâ€. In acest caz, considera Maiorescu, tot ceea ce se intelege prin cultura nu este decat “un edificiu fictivâ€.
Deschiderea spre Occident permite o manifestare autentica a culturii apusene la noi, manifestare cu atat mai benefica, in fond, cu cat “lumina†acestei culturi va pune in evidenta adevarata situatie a culturii romane, iar formele lipsite de acoperire “isi vor razbuna atragand cu lacomie fondul solid din inima strainaâ€.
Din prezentarea acestei situatii a culturii romane, Maiorescu trage doua concluzii. In primul rand, este nevoie de o actiune permanenta de descurajare a mediocritatilor (Maiorescu insusi o face, dupa cum am vazut, in calitate de critic literar!). In al doilea rand, mentorul “Junimii†subliniaza ca forma fara fond este deosebit de primejdioasa si este absolut nevoie sa se evite “un sir de forme†care ar fi silite sa fiinteze fara continutul lor propriu.
Odata cu afirmarea noii directii in cultura romaneasca, directie pe care criticul a sustinut-o si a impus-o, scade si necesitatea criticii literare ca actiune generala. Raportul dintre miscarea literara si critica este invers proportional, aspect asupra caruia Maiorescu insista de altfel in mod deosebit.†In proportia cresterii acestei miscari, scade si trebuinta unei critice generale†. Literatura de buna calitate s-a afirmat deja, iar acesteia i se atribuie o forta capabila sa elimine din spatiul literar pseudo-valorile, in special tendintele moderniste, sa purifice, cu alte cuvinte, “atmosfera estetica vitiata de Macedonsk i, Aricescu, Aron Densusianu etcâ€.
Daca “apretierile critice izolate†nu vor lipsi totusi, mentioneaza criticul, acestea raman fara indoiala “lucrari de amanunt, obiectul criticii nemaifiind de acum o tendinta generala din cultura, scopul ei ramanand acela “de a largi cercul activitatilor individualeâ€.
Daca spatiul de manifestare a spiritului maiorescian este unul larg, generos, dupa mentorul “Junimii†viciul de care este molipsita cultura romaneasca este lipsa de continut a majoritatii formelor culturale aduse din afara (In contra directiei de azi in cultura romana, 1868). El considera ca formele civilizatiei occidentale imitate la noi sunt “productiuni moarteâ€, niste pretentii fara fundament, stafii fara trup, iluzii fara adevarâ€. In acest caz, considera Maiorescu, tot ceea ce se intelege prin cultura nu este decat “un edificiu fictivâ€.
Deschiderea spre Occident permite o manifestare autentica a culturii apusene la noi, manifestare cu atat mai benefica, in fond, cu cat “lumina†acestei culturi va pune in evidenta adevarata situatie a culturii romane, iar formele lipsite de acoperire “isi vor razbuna atragand cu lacomie fondul solid din inima strainaâ€.
Din prezentarea acestei situatii a culturii romane, Maiorescu trage doua concluzii. In primul rand, este nevoie de o actiune permanenta de descurajare a mediocritatilor (Maiorescu insusi o face, dupa cum am vazut, in calitate de critic literar!). In al doilea rand, mentorul “Junimii†subliniaza ca forma fara fond este deosebit de primejdioasa si este absolut nevoie sa se evite “un sir de forme†care ar fi silite sa fiinteze fara continutul lor propriu.
Tag-uri: critic, critica literara, literatura, educatie, cultura |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :