Statistics:
Visits: 1,109 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a cincea parte
Q: | Intreaba despre Date despre Titu Maiorescu si opera sa - a cincea parte |
In aceasta situatie, moralitatea artei tine in exclusivitate de “tratarea†ideal-artistica a unui subiect ce poate fi luat (si) din realitatea poporului, cata vreme artisticul sublimeaza realul.
Titu Maiorescu subliniaza insa ca moralitatea artei este incompatibila cu morala explicita, cu acele “invataturi morale†inserate mai mult ori mai putin sesizabil in textul literar.
Pentru Maiorescu, perspectiva estetica purifica, pastreaza formele eterne, eliminand ceea ce este perisabil, de circumstanta si trivial. Si invers: daca artistul este lipsit de “inspirarea impersonalaâ€, daca nu este capabil sa recon-sidere realitatea din unghi estetic, ramane el insusi in aceasta lume “de randâ€. Caci, neputand sa-i ofere cititorului universul ideal, care sa-l inalte impersonal, un asemenea “artist†nu este in ultima instanta decat autorul unei opere incontestabil triviale.
Critica literara practicata de Titu Maiorescu este, pana la un punct, generata de atitudinea unui om care, avand constiinta propriei superioritati, isi traieste la modul dramatic conditia singuratatii si, implicit, a imposibilitatii de a comunica. Poate tocmai de aceea, critica lui este expresia acestei singuratati: criticul nu aduce argumente si nu demonstreaza ceea ce afirma. El este convins ca trebuie crezut pe cuvant de toti cei care, in conditiile culturii veacului, nu se pot oricum ridica la conditia de interlocutor. Textele de critica literara ale lui Maiorescu sunt “extrem de sumare, deoarece nu sunt aproape deloc analitice†(I. Negoitescu). Ceea ce nu i se poate contesta lui Maiorescu este intuitia valorii, pe care o exprima cu gravitate, dupa cum, cu o ironie necrutatoare, respinge lipsa de valoare.
Exemplar pentru activitatea de critic literar a lui Titu Maiorescu este articolul Eminescu si poeziile lui, publicat in anul 1889, articol ale carui idei anticipeaza o serie de perspective ale criticii literare moderne.
Prima parte a studiului are in centrul atentiei personalitatea poetului. Viata “externa†a lui Eminescu nu a influentat deloc opera, fiindca, subliniaza Maiorescu, Eminescu este in ultima instanta “rezultatul geniului sau innascut. Eminescu ar fi ramas acelasi, indiferent de biografie, intrucat el este insasi manifestarea geniului poetic. De aceea, existenta autentica a lui Eminescu se confunda pana la urma cu opera: adevaratul Eminescu este cel nascut pentru a exprima poezia insasi, ce este, in formularea criticului, “organul accidental prin care insasi poezia se manifestaâ€.
Titu Maiorescu subliniaza insa ca moralitatea artei este incompatibila cu morala explicita, cu acele “invataturi morale†inserate mai mult ori mai putin sesizabil in textul literar.
Pentru Maiorescu, perspectiva estetica purifica, pastreaza formele eterne, eliminand ceea ce este perisabil, de circumstanta si trivial. Si invers: daca artistul este lipsit de “inspirarea impersonalaâ€, daca nu este capabil sa recon-sidere realitatea din unghi estetic, ramane el insusi in aceasta lume “de randâ€. Caci, neputand sa-i ofere cititorului universul ideal, care sa-l inalte impersonal, un asemenea “artist†nu este in ultima instanta decat autorul unei opere incontestabil triviale.
Critica literara practicata de Titu Maiorescu este, pana la un punct, generata de atitudinea unui om care, avand constiinta propriei superioritati, isi traieste la modul dramatic conditia singuratatii si, implicit, a imposibilitatii de a comunica. Poate tocmai de aceea, critica lui este expresia acestei singuratati: criticul nu aduce argumente si nu demonstreaza ceea ce afirma. El este convins ca trebuie crezut pe cuvant de toti cei care, in conditiile culturii veacului, nu se pot oricum ridica la conditia de interlocutor. Textele de critica literara ale lui Maiorescu sunt “extrem de sumare, deoarece nu sunt aproape deloc analitice†(I. Negoitescu). Ceea ce nu i se poate contesta lui Maiorescu este intuitia valorii, pe care o exprima cu gravitate, dupa cum, cu o ironie necrutatoare, respinge lipsa de valoare.
Exemplar pentru activitatea de critic literar a lui Titu Maiorescu este articolul Eminescu si poeziile lui, publicat in anul 1889, articol ale carui idei anticipeaza o serie de perspective ale criticii literare moderne.
Prima parte a studiului are in centrul atentiei personalitatea poetului. Viata “externa†a lui Eminescu nu a influentat deloc opera, fiindca, subliniaza Maiorescu, Eminescu este in ultima instanta “rezultatul geniului sau innascut. Eminescu ar fi ramas acelasi, indiferent de biografie, intrucat el este insasi manifestarea geniului poetic. De aceea, existenta autentica a lui Eminescu se confunda pana la urma cu opera: adevaratul Eminescu este cel nascut pentru a exprima poezia insasi, ce este, in formularea criticului, “organul accidental prin care insasi poezia se manifestaâ€.
Tag-uri: arta, subiect. morala, critic, critica literara |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 06 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :