FamousWhy
ROM
Biografii, Celebritati, Vedete Vacante de vis, Destinatii, Regiuni Articole, Referate, Comentarii Download programe software FamousWhy Lucruri faimoase Forum Submit Content
|


Referate


Statistics:
Visits: 1,274
Votes: 0
Fame Riser
          
Fame Rank
N/A
Fame Riser
create pool

Articole


Intreaba despre Cum poate fi stimulata capacitatea de performanta a sportivului

Tag-uri Populare


fotbal   efort   antrenament   muschi   antrenor   forta   performanta   manchester united   exercitii   organism   atacant   viteza   anglia   psihic   putere   medic   real madrid   intindere   articulatii   sanatate   pregatire   corp   premier league   mijlocas   accidente   masaj   exercitiu   odihna   respiratie   relaxare   fotbalist   precautie   fracturi   diversitate   alimentatie   medicamentatie  

All Tags

Famous Forum

 

Cum poate fi stimulata capacitatea de performanta a sportivului

 Q:   Intreaba despre Cum poate fi stimulata capacitatea de performanta a sportivului       
Cum poate fi stimulata capacitatea de performanta a sportivului Dicţionarul Limbii Române precizează: "capacitatea - de la latinescul capacitas = cuprindere - este posibilitatea de a realiza ceva, însuşirea de a acumula, de a face acte valabile". Termenul în sine reprezintă posibilitatea unui individ de a reuşi în domeniul în care acţionează, având la bază aptitudinile, exerciţiul şi învăţarea.

Acelaşi dicţionar, cu privire la performanţă, ne precizează că ea reprezintă "realizarea deosebită într-un domeniu". Performanţa este un rezultat superior, care se ridică peste nivelul comun al unei activităţi. În activitatea sportivă, este un rezultat valoros, obţinut într-o competiţie sportivă. Prin urmare "performanţa sportivă este defin ită ca o valoare biopsihosocială realizată în cadrul unor competiţii oficiale, ca rezultat al unei capacităţi multiplu determinate şi apreciate pe baza unor criterii sau baremuri riguros stabilite" .

Cele două noţiuni se leagă organic între ele, astfel că putem spune: capacitatea de performanţă este manifestarea complexă a disponibilităţilor individului, materializată în valori obiective, în puncte, locuri în clasament, goluri marcate, kilograme ridicate, drepturi câştigate, promovări etc.

Capacitatea de performanţă este determinată de 4 factori: aptitudini, atitudini, antrenament şi ambianţa, care se constituie în structura capacităţii de performanţă.

1. Aptitudinile

Aptitudinile sunt particularităţi psihice şi fizice al omului, sisteme operaţionale care stau la baza îndeplinirii cu succes a unei anumite activităţi. Aptitudinile au la bază predispoziţii anatomo-fiziologice cu care omul se naşte (particularităţi ale unor analizatori, ale activităţii nervoase superioare etc).

Predispoziţiile îşi au originea în cromozomi şi gene (cromozomul este un corpuscul de substanţă nucleară care se formează în timpul diviziunii celulare; gena - particulă dintr-un cromozom înlănţuită liniar, căreia i se atribuie rolul de a transmite caracterele ereditare).

Aici îşi are locul A.D.N.-ul, cu o structură moleculară stabilă care determină şi stabilitatea informaţiei genetice. Moleculele A.D.N. ce se găsesc într-un cromozom sunt legate între ele prin punţi de natură chimică diferită, ceea ce asigură transmiterea informaţiei ereditare. Cercetările genetice au stabilit la om o serie de însuşiri ereditare: culoarea ochilor, a părului, anvergura braţelor, statura etc. şi chiar câteva aptitudini psihomotrice (unele).

Un rol important în transmiterea acestor însuşiri, capacităţi, etc, îl au şi mediul social, munca şi educaţia. Din acest motiv situaţii, aptitudinile apar ca rezultantă a interacţiunii dispoziţiilor ereditare cu condiţiile educative de formare a acestora şi activitatea subiectului.

Se disting două categorii de aptitudini:

a) aptitudini generale (inteligenţa, memoria, atenţia, spiritul de observaţie, capacitatea de învăţare etc., aptitudini utile practicării oricărei activităţi;

b) aptitudini speciale, pentru domenii foarte precise de activitate: muzică, arte plastice, tehnică, matematică, sport.

Aptitudinile sportive, există sub două forme:

a) aptitudini sportive generale, simţul orientării şi echilibrului, rezistenţa la efort, percepţia mişcărilor, dorinţa de întrecere etc;

b) aptitudini specifice, practicării unei ramuri de sport.

2. Atitudinile

Sunt decizii determinate de convingeri, comportamente, concepţii şi preferinţe pentru anumite activităţi. în sport întâlnim:

a) atitudini ca expresie a caracterului ele se manifestă ca atitudini faţă de mişcare, de sport, de antrenament, faţă de echipă, de adversari, de sine etc;

b) atitudini operaţionale acestea depind de experienţa sportivului, sunt preferinţe la diverşi stimuli şi diferite situaţii;

c) atitudinile cognitive, de cunoaştere, se manifestă ca stări de prevedere, de aşteptare, de cunoaştere a adversarului, fundamentează gândirea tactică;

d) atitudinile evaluative constau în aceea că individul evaluează partenerii, adversarii, arbitrii, publicul, etc. şi chiar se autoevaluează;

e) atitudinile precompetiţionale sunt anticipative, evaluative, sub forma stărilor de preparaţie, unde preparaţia motrică are o importanţă majoră, celelalte, care privesc latura afectivă sau intelectuală, au rolul de susţinere, stimulare şi reglare a comportamentului motor.

3. Ambianţa

Este mediul material şi social care înconjoară pe cineva. în cazul nostru, pe sportiv, căruia îi cere să se adapteze unui sistem complex - performanţa sportivă. Condiţiile ambientale, constituite într-un complex de stimuli pozitivi sau negativi, influenţează performanţa sportivă.

Mediul social, constituit din totalitatea relaţiilor sociale, instituţii, organizaţii, cluburi, asociaţii, federaţii, factori culturali, valori sociale etc, prezintă cea mai mare influenţă asupra dezvoltării personalităţii sportivului.

Familia, şcoala, mediul sportiv [echipa, clubul, grupa) influenţează performanţa sportivă. Foarte important pentru relaţiile în cadrul echipelor sportive este capacitatea subiecţilor de a se autoanaliza şi autoevalua în mod obiectiv, ceea ce determină atitudinea faţă de realitate.

4. Antrenamentul sportiv

Este un proces pedagogic specializat care utilizează forme de activitate şi modalităţi particularizate, desfăşurat sistematic în scopul adaptării organismului la eforturi fizice intense, în vederea participării la competiţii sportive şi la obţinerea unor performanţe înalte. Antrenamentul sportiv nu este numai "proces pedagogic, el oferă imaginea unei interdisciplinarităţi, pentru că sportul tinde să devină o ştiinţă prin implementarea, fiziologiei, psihologiei, biomecanicii, anatomiei, geneticii, antropologiei, etc.

Antrenamentul devine complex prin dirijare şi organizare; se vorbeşte tot mai mult de "antrenamentul total" singurul în măsură să dezvolte la maximum capacitatea de performanţă.

Obiectivele principale ale antrenamentului sportiv sunt:

- pregătirea sportivilor pentru concursuri, obţinerea de rezultate deosebite prin dezvoltarea la nivel'maxim a capacităţii de performanţă într-o probă sau ramură sportivă;

- dezvoltarea personalităţii sportivului este o preocupare permanentă; procedând altfel, antrenamentul sportiv, sportul în general rămân o practică limitativă care, în condiţiile progresului actual, nu mai poate răspunde cerinţelor performanţei.

sursa imaginii - freeschoolclipart.com


Tag-uri: aptitudini, ambianta, antrenament



Categorie: Sport  - ( Sport - Archiva)

Data Adaugarii: 29 February '08


Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :