Statistics:
Visits: 4,605 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei "Din ceas, dedus" de Ion Barbu
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei "Din ceas, dedus" de Ion Barbu |
Printre poeziile care ilustreaza ‘fetele’ eului pot fi amintite: ‘Din ceas, dedus…’ si ‘Dioptrie’.In acetse texte, eului poetic ii revine responsabilitatea de a inlatura valul care acopera adevaratul chip al lumii, pe care-l eternizeaza, transsubstantiat, in vers. Dezvaluirea ar putea echivala cu o intoarcere la starea primordial a poeziei si la cea pura, sacra, a lumii.
Textul care deschide volumul, preluandu-i si titlul, ‘ Joc secund’, reprezinta un prim pas in procesul de initiere in tainele creatiei poetice.
Titlul, sugestiv, pune in evidenta ideea centrala si crezul poetic : poezia reprezinta o dematerializare a lumii prin oglindire, o reprezentare purificata a lumii, cratia devenind ‘un joc secund, mai pur’ . Lumea vazuta ca o copie a lumii perfecte este salvata de spatiul poeziei, spatiul jocului secund, atemporal ‘din ceas dedus’, aspatial, teritoriu imaginat al experientelor spirituale pure.
Poezia porneste de la viata, dar nu se confunda cu aceasta ; ea se inalta pe ‘inecarea’ universului re4al prntr-un joc al oglindirii, devenind un sublimat, o copie geometrizata a lumii.
Primul vers contine un element –cheie al textului, propagat dupa principiul undei in intregul corp poetic. Poezia, ‘adancul acestei calme creste’, pune realitatea intre paranteze, iesind din temporalitate, ‘din ceas dedus’, spre a instaura prin reflectarea in oglinda o lume superioara, spirituala, mantuita.
Metaforele care definesc poezia evidentiaza profunzimea acelui creator (‘adancul’) si ordinea spirituala, intelectuala, pe care aceasta o impune (‘calmele creste’ amintesc de esenta piscurilor intelectului). Scenariul din primul vers este reluat in versurile urmatoare. Reflectarea in oglinda magica a apei (‘grupurile apei’, ‘numai marea’) permite transcedentarea fondului biologic al lumii (‘cirezilor agreste’ ; ‘meduzele’) si circumscrierea esentelor (‘joc secund, mai pur’ ; ‘clopotele verzi’).
Lumea e joc ; oglindindu-de in spirit, se transforma intr-un alt fel de joc, mai aproape de idee.
Se remarca rolul cromaticii barbiene, culoarea aducand sugestia unei lumi superioare (azurul pastreaza aceeasi imagine eminesciana a infinitului sacru, verdele este culoarea nemuririi, dar si a intelectului).
Eul poetic apare in ipostaza unui ‘homo ludens’, parte a jocului creator, el fiind cel care delimiteaza rasaritul unei noi metode de creatie ce se deschide spre o lume a spiritului (‘nadir latent’). Punct simetric al zenitului, ‘nadirul’ ascuns vederii, dar accesibil prin gandire si calcul matematic, este locul in care se situeaza constiinta poetica pentru a ‘ridica’ imaginea sintetizata a lumii si a capta muzica ei secreta, risipita, fragmentara.
Creatorul isi asuma rolul de insumator al ‘harfelor resfirate’, avand puterea de integrare a experientelor poetice si de sublimare a lor in imnurile ‘harfelor rasfirate’. Poezia generate este cantec misterios si plan second al absolutului.
Aluziile la Orfeu sunt inregistrate de imaginea creatiei poetice-cantecul pe care-l’istoveste’, reducandu-l la esente.
Actul creator consuma fiinta in dificila incercare de recuperare a fabuloasei muzici a sferelor ce ar putea organiza si da sens intregului univers. Lumea umana nu este decat o masca, un desen complicat. Poezia ce-si alatura puterea spiritului accede intr-un univers de linii si forme pure, care geometrizeaza – ordoneaza si esentilaizeaza-lumea.
Textul care deschide volumul, preluandu-i si titlul, ‘ Joc secund’, reprezinta un prim pas in procesul de initiere in tainele creatiei poetice.
Titlul, sugestiv, pune in evidenta ideea centrala si crezul poetic : poezia reprezinta o dematerializare a lumii prin oglindire, o reprezentare purificata a lumii, cratia devenind ‘un joc secund, mai pur’ . Lumea vazuta ca o copie a lumii perfecte este salvata de spatiul poeziei, spatiul jocului secund, atemporal ‘din ceas dedus’, aspatial, teritoriu imaginat al experientelor spirituale pure.
Poezia porneste de la viata, dar nu se confunda cu aceasta ; ea se inalta pe ‘inecarea’ universului re4al prntr-un joc al oglindirii, devenind un sublimat, o copie geometrizata a lumii.
Primul vers contine un element –cheie al textului, propagat dupa principiul undei in intregul corp poetic. Poezia, ‘adancul acestei calme creste’, pune realitatea intre paranteze, iesind din temporalitate, ‘din ceas dedus’, spre a instaura prin reflectarea in oglinda o lume superioara, spirituala, mantuita.
Metaforele care definesc poezia evidentiaza profunzimea acelui creator (‘adancul’) si ordinea spirituala, intelectuala, pe care aceasta o impune (‘calmele creste’ amintesc de esenta piscurilor intelectului). Scenariul din primul vers este reluat in versurile urmatoare. Reflectarea in oglinda magica a apei (‘grupurile apei’, ‘numai marea’) permite transcedentarea fondului biologic al lumii (‘cirezilor agreste’ ; ‘meduzele’) si circumscrierea esentelor (‘joc secund, mai pur’ ; ‘clopotele verzi’).
Lumea e joc ; oglindindu-de in spirit, se transforma intr-un alt fel de joc, mai aproape de idee.
Se remarca rolul cromaticii barbiene, culoarea aducand sugestia unei lumi superioare (azurul pastreaza aceeasi imagine eminesciana a infinitului sacru, verdele este culoarea nemuririi, dar si a intelectului).
Eul poetic apare in ipostaza unui ‘homo ludens’, parte a jocului creator, el fiind cel care delimiteaza rasaritul unei noi metode de creatie ce se deschide spre o lume a spiritului (‘nadir latent’). Punct simetric al zenitului, ‘nadirul’ ascuns vederii, dar accesibil prin gandire si calcul matematic, este locul in care se situeaza constiinta poetica pentru a ‘ridica’ imaginea sintetizata a lumii si a capta muzica ei secreta, risipita, fragmentara.
Creatorul isi asuma rolul de insumator al ‘harfelor resfirate’, avand puterea de integrare a experientelor poetice si de sublimare a lor in imnurile ‘harfelor rasfirate’. Poezia generate este cantec misterios si plan second al absolutului.
Aluziile la Orfeu sunt inregistrate de imaginea creatiei poetice-cantecul pe care-l’istoveste’, reducandu-l la esente.
Actul creator consuma fiinta in dificila incercare de recuperare a fabuloasei muzici a sferelor ce ar putea organiza si da sens intregului univers. Lumea umana nu este decat o masca, un desen complicat. Poezia ce-si alatura puterea spiritului accede intr-un univers de linii si forme pure, care geometrizeaza – ordoneaza si esentilaizeaza-lumea.
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 15 April '09
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :