Statistics:
Visits: 1,138 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a XI-a
Q: | Intreaba despre Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a XI-a |
Daca, asa cum am observat adesea (ideea ii apartine chiar autorului si se pare ca i-ar fi fost sugerata de interpretarea actorului Iancu Brezianu), cetateanul turmentat este exponentul electoratului naiv, functia sa dramatica, dincolo de comicul de aparitie vesnic ametit articuland cu greu cuvintele, se sprijina pe un enorm paradox de situatie: desi cunoaste de la inceput continutul scrisorii pe care o tot gaseste si vrea sa o predea "andrisantului cunoscut", el este totodata reprezentantul publicului de ochii caruia se fereste Zoe Urmarea logica este proprie lumii caragialiene, pentru care evidenta este neinteresanta, da capata dimensiuni monstruoase cand este filtrata de o obsesie sau este prezentata in stil gazetaresc. Nu evenimentele in sine sunt scandaloase pentru eroii lui Caragiale,
La fel se intampla in toate comediile autorului: legatura de gat a lui Chiriac gasita in patul Vetei nu inseamna pentru Dumitrache nimic, insa obsesia lui de a-si pastra "onoarea de familist", este potentata de formularea ei continua; la fel, Leunida nu poate deosebi un chef de o contrarevolutie, insa este incredintat de propria omniscienta, devreme ce citeste in fiecare zi gazeta etc. Pentru aceasta lume, reprezentata doar prin cateva tuse, da nicidecum lipsita de importanta in economia textului dramatic, Caragiale pastreaza formula comicului de situatie din celelalte comedii: triumful aparentei asupra esentei in termeni generali, schema comediei implica restabilirea unui echilibru aiterior, perturbat fie prin malentendu, fie prin qui pro quo, care umbresc realitatea si tensioneaza relatiile dintre personaje.
Prin dezvaluirea adevarului insa si, eventual, pedepsirea personajelor negative, eroii se salveaza de la catastrofa catre care desfasurarea evenimentelor parea sa conduca La Caragiale insa nu o minciuna o confuzie sau un travesti provoaca crizele, ci un moment de luciditate. Nelinistile izvorasc intotdeauna in comediile lui Caragiale din banuieli intemeiate, insa personajele inainteaza instinctiv catre automistificare, se impotrivesc evidentei si depasesc impasul prin statornicirea iluziei si acceptarea unanima a falsului. Fericiti de a fi depasit momentul critic, eroii din O noapte furtunoasa si D'ale carnavalului improvizeaza o petrecere, la fel, in finalul Scrisorii pierdute alegatorii se aduna sa sarbatoreasca avaitajele unui "sistem curat constitutional".
ci abia relatarea lor, fixarea in discurs poate avea efecte catastrofale.
La fel se intampla in toate comediile autorului: legatura de gat a lui Chiriac gasita in patul Vetei nu inseamna pentru Dumitrache nimic, insa obsesia lui de a-si pastra "onoarea de familist", este potentata de formularea ei continua; la fel, Leunida nu poate deosebi un chef de o contrarevolutie, insa este incredintat de propria omniscienta, devreme ce citeste in fiecare zi gazeta etc. Pentru aceasta lume, reprezentata doar prin cateva tuse, da nicidecum lipsita de importanta in economia textului dramatic, Caragiale pastreaza formula comicului de situatie din celelalte comedii: triumful aparentei asupra esentei in termeni generali, schema comediei implica restabilirea unui echilibru aiterior, perturbat fie prin malentendu, fie prin qui pro quo, care umbresc realitatea si tensioneaza relatiile dintre personaje.
Prin dezvaluirea adevarului insa si, eventual, pedepsirea personajelor negative, eroii se salveaza de la catastrofa catre care desfasurarea evenimentelor parea sa conduca La Caragiale insa nu o minciuna o confuzie sau un travesti provoaca crizele, ci un moment de luciditate. Nelinistile izvorasc intotdeauna in comediile lui Caragiale din banuieli intemeiate, insa personajele inainteaza instinctiv catre automistificare, se impotrivesc evidentei si depasesc impasul prin statornicirea iluziei si acceptarea unanima a falsului. Fericiti de a fi depasit momentul critic, eroii din O noapte furtunoasa si D'ale carnavalului improvizeaza o petrecere, la fel, in finalul Scrisorii pierdute alegatorii se aduna sa sarbatoreasca avaitajele unui "sistem curat constitutional".
Tag-uri: o scrisoare pierduta, ion luca caragiale, opera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :