Statistics:
Visits: 1,211 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a doua
Q: | Intreaba despre Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a doua |
Spre deosebire de generatia lui Alecsandri, care se maturizeaza o data cu publicul, ctitorind genuri si statornicind conventia, Caragiale apare de la debut ca un dramaturg format, decis sa polemizeze cu codurile epocii si sa apere statutul teatrului de "arta independenta care, ca sa existe cu dignitate, trebuie sa le puna la serviciul sau pe toate celelate arte, fara sa acorde vreuneia dreptul de egalitate pe terenul sau" (Oare teatrul este literatura?, 1897).
Desi nu se considera un teoretician, Caragiale are obsesia de a delimita tehnica teatrala de cea a altor genuri ale artei cuvantului. Traversand clasicismul si coborand pana la definitia aristotelica a tragediei, dramaturgul pledeaza pentru un complex de caracteristici ale textului dramatic care sa-l deosebeasca de literatura. Da ca aceasta din urma este o "arta reflexiva", avand ca obiect "desteptarea de imagini numai si numai prin cuvinte exprimand gandiri" (in acelasi mod definea Maiorescu poezia), teatrul este o arta "constructiva, al carei material sunt conflictele ivite intre oameni din cauza caracterelor si patimilor lor. Elementele cu care lucreaza sunt chiar aratarile vii si imediate ale acestor conflicte".
Dramaturgul prefigureaza conceptul modern de teatralitate, avertizand ca piesa de teatru trebuie plasmuita pentru a fi reprezentata, asadar elaborata in stransa legatura cu ideea de spectacol. De aceea inca din 1877 (Cercetare critica asupra teatrului romanesc), cerea textului dramatic inlantuire de nedesfacut ori modificat inlaturarea superfluiditatilor, repeziciune a desfasurarii evenimentelor si, mai ales, intensitate a impresiilor, care sa-l covarseasca pe spectator si sa-l smulga din cotidian. Sunt principii clasice, cu radacini in estetica aristotelica, pe care Caragiale le opune dramei romantice a lui Hugo ori Schiller, abundand in tirade lirico-oratorice, care, dupa parerea lui, pot fi cu usurinta dizlocate din text fara sa dauneze ansamblului, asemanator unui "organism de pe treapta zoologica din urma, care, fragmentat in cate parti voiesti, iti da tot atatea vietati de acelasi fel". In schimb, ii admira pe Shakespeare si Moliere, clasici in acceptia tipologica a termenului, vazand intre "stilul" lor si "maniera" romanticilor "aceeasi diferenta ca intre organismul necesar al fiintelor vii si structura voita a lucrului artificial".
Aspiratia lui Caragiale este pentru exemplaritate, o clasicitate in afara istoriei definita nu teoretic, ci de pe pozitia unui "practicant", cum ii place sa se numeasca, al scrisului, situat deci in chiar centrul procesului de fabricare, de instaurare a textului, pozitie care, de fapt il deosebeste de neoclasici, care cred intr-o retorica perceptistica. Pentru dramaturg criteriul operei este coerenta logica ei interna, "caci daca ne intereseaza altceva decat logica proprie a lucrarii, atunci ne ratacim de nu ne mai putem gasi". Decisiva este constructia modul de elaborare a arhitecturii operei, pentru care nu exista norme sau retete, ci doar principiul motivarii compozitionale. In conceptia sa, transmiterea intentiei artistice se realizeaza prin "mijloace conventionale", in absenta carora ar ramane neinteligibila, dar selectia acestora este determinata de logica interioara a operei.
Caragiale este, ca si Maiorescu si Eminescu, adept al unei poetici a adecvarii. In Cateva pareri (1896), face elogiul "stilui potrivit", atacand prejudecata rezistenta in epoca, a ierarhiei stilurilor ori genurilor. Valoarea operei nu rezida in aplicarea dibace a unor formule prefabricate sau in deplina stapanire a retoricii (pe care o intelege in sens peiorativ, ca grandilocventa, stil pompos), ci intr-un inanalizabil "il prinde sau nu-l prinde".
Desi nu se considera un teoretician, Caragiale are obsesia de a delimita tehnica teatrala de cea a altor genuri ale artei cuvantului. Traversand clasicismul si coborand pana la definitia aristotelica a tragediei, dramaturgul pledeaza pentru un complex de caracteristici ale textului dramatic care sa-l deosebeasca de literatura. Da ca aceasta din urma este o "arta reflexiva", avand ca obiect "desteptarea de imagini numai si numai prin cuvinte exprimand gandiri" (in acelasi mod definea Maiorescu poezia), teatrul este o arta "constructiva, al carei material sunt conflictele ivite intre oameni din cauza caracterelor si patimilor lor. Elementele cu care lucreaza sunt chiar aratarile vii si imediate ale acestor conflicte".
Dramaturgul prefigureaza conceptul modern de teatralitate, avertizand ca piesa de teatru trebuie plasmuita pentru a fi reprezentata, asadar elaborata in stransa legatura cu ideea de spectacol. De aceea inca din 1877 (Cercetare critica asupra teatrului romanesc), cerea textului dramatic inlantuire de nedesfacut ori modificat inlaturarea superfluiditatilor, repeziciune a desfasurarii evenimentelor si, mai ales, intensitate a impresiilor, care sa-l covarseasca pe spectator si sa-l smulga din cotidian. Sunt principii clasice, cu radacini in estetica aristotelica, pe care Caragiale le opune dramei romantice a lui Hugo ori Schiller, abundand in tirade lirico-oratorice, care, dupa parerea lui, pot fi cu usurinta dizlocate din text fara sa dauneze ansamblului, asemanator unui "organism de pe treapta zoologica din urma, care, fragmentat in cate parti voiesti, iti da tot atatea vietati de acelasi fel". In schimb, ii admira pe Shakespeare si Moliere, clasici in acceptia tipologica a termenului, vazand intre "stilul" lor si "maniera" romanticilor "aceeasi diferenta ca intre organismul necesar al fiintelor vii si structura voita a lucrului artificial".
Aspiratia lui Caragiale este pentru exemplaritate, o clasicitate in afara istoriei definita nu teoretic, ci de pe pozitia unui "practicant", cum ii place sa se numeasca, al scrisului, situat deci in chiar centrul procesului de fabricare, de instaurare a textului, pozitie care, de fapt il deosebeste de neoclasici, care cred intr-o retorica perceptistica. Pentru dramaturg criteriul operei este coerenta logica ei interna, "caci daca ne intereseaza altceva decat logica proprie a lucrarii, atunci ne ratacim de nu ne mai putem gasi". Decisiva este constructia modul de elaborare a arhitecturii operei, pentru care nu exista norme sau retete, ci doar principiul motivarii compozitionale. In conceptia sa, transmiterea intentiei artistice se realizeaza prin "mijloace conventionale", in absenta carora ar ramane neinteligibila, dar selectia acestora este determinata de logica interioara a operei.
Caragiale este, ca si Maiorescu si Eminescu, adept al unei poetici a adecvarii. In Cateva pareri (1896), face elogiul "stilui potrivit", atacand prejudecata rezistenta in epoca, a ierarhiei stilurilor ori genurilor. Valoarea operei nu rezida in aplicarea dibace a unor formule prefabricate sau in deplina stapanire a retoricii (pe care o intelege in sens peiorativ, ca grandilocventa, stil pompos), ci intr-un inanalizabil "il prinde sau nu-l prinde".
Tag-uri: o scrisoare pierduta, ion luca caragiale, opera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :