Statistics:
Visits: 1,242 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a XIV
Q: | Intreaba despre Comentariul operei O scrisoare pierduta de I.L. Caragiale - partea a XIV |
Deznodamantul cu reconcilierea partilor adverse este tipic in comediografia caragialiana Catavencu, agentul perturbator al echilibrului initial, nu numai ca nu este sanctionat, dar devine element al unui nou echilibru. Va conduce manifestatia publica si banchetul popular in cinstea noului ales, ceea ce nu este decat un prim pas al integrarii sale in grupul celor cu care pana atunci luptase. Pentru el, departe de a fi o infrangere definitiva, santajul esuat are valoarea unei initieri care sfarseste prin stabilirea unei aliante: "Si asa zi, ai? d-ai nostri, stimabile? - il felicita Trahanache - bravos! ma bucur". Tanarul si agresivul Catavencu devine asadar, ca si Rica Venturiano in O noapte furtunoasa, "de-ai nostri", este primit in casta si participa la ritualurile acesteia, ceea ce inseam
Cu tot optimismul ei de fatada asupra acestei lumi fericite planeaza umbra rea a unei cauzalitati externe. Numele candidatului este hotarat la centru si, ca o enorma ironie, intreaga zbatere a personajelor din primele trei acte se dovedeste inutila "Iaca pentru cine sacrific de atata vreme linistea mea si a femeii pe care o iubesc", se ingrozeste Tipatescu la vederea "neicusorului, puicusorului Dandanache", personaj grotesc, perceput ca atare chiar de catre policroma lume a oraselului de munte. Destinul elitei politice locale depinde de capriciile si interesele celei de la Bucuresti. Independenta si puterea de decizie a notabilitatilor urbei se dovedeste iluzorie.
Nu numai cetateanul turmentat refuza sa lupte "in contra guvernului", des si Tipatescu, "vampirul" in fata caruia Catavencu crede ca tremura intregul judet, isi modifica programul in functie de solicitarile la telegraf Prefectul este invitat la dejun sau la cina la familia Trahanache, seara se intalnesc la o partida de carti sau se plimba "la luminatie", insa toate aceste habitudini pot fi tulburate, o aminteste si in buclucasa scrisoare, de transmiterea de la Bucuresti a vreunui mesaj prin telegraf In topografia urbei, care poate fi cu usurinta reconstituita din relatarile personajelor, telegraful semnifica urgenta, inevitabilul, si de aceea apare ca un spatiu mai sumbru chiar decat "hardaul lui Petrache", unde Pristanda ii retine pe recalcitranti.
Catavencu este arestat din ordinul prefectului si eliberat din cel al Joiticai, Tipatescu insa nu indrazneste sa se eschiveze cand Ghita il minte ca este solicitat de guvern la telegraf La fel, lui Branzovenescu ii trebuie mult curaj ca sa "iscaleasca" o reclamatie anonima si sa o duca la telegraf, unde, crede el e posibil sa i se recunoasca "slova". Centrul este reprezentat in urbe de un instrument mecanic, provocator de spaime si aici Caragiale prefigureaza absurdul, intuind imaginea terifiant-groteasca a universului uman invadat de masini. "Marea trancaneala", cum o numeste Mircea Iorgulescu, delirul verbal care caracterizeaza lumea caragialiana apare in O scrisoare pierduta subordonata ierarhic enuntului eliptic, apodictic, transmis prin telegraf. Mesajele au caracter imperativ, nu explica nimic si nu admit ezitarile din partea celui solicitat, iar in spatele acestei masini care transmite ordinele se ascunde lumea tabu a "persoanelor insemnate, nu-ti spui cine".
na adevaratul inceput al carierei politice.
Cu tot optimismul ei de fatada asupra acestei lumi fericite planeaza umbra rea a unei cauzalitati externe. Numele candidatului este hotarat la centru si, ca o enorma ironie, intreaga zbatere a personajelor din primele trei acte se dovedeste inutila "Iaca pentru cine sacrific de atata vreme linistea mea si a femeii pe care o iubesc", se ingrozeste Tipatescu la vederea "neicusorului, puicusorului Dandanache", personaj grotesc, perceput ca atare chiar de catre policroma lume a oraselului de munte. Destinul elitei politice locale depinde de capriciile si interesele celei de la Bucuresti. Independenta si puterea de decizie a notabilitatilor urbei se dovedeste iluzorie.
Nu numai cetateanul turmentat refuza sa lupte "in contra guvernului", des si Tipatescu, "vampirul" in fata caruia Catavencu crede ca tremura intregul judet, isi modifica programul in functie de solicitarile la telegraf Prefectul este invitat la dejun sau la cina la familia Trahanache, seara se intalnesc la o partida de carti sau se plimba "la luminatie", insa toate aceste habitudini pot fi tulburate, o aminteste si in buclucasa scrisoare, de transmiterea de la Bucuresti a vreunui mesaj prin telegraf In topografia urbei, care poate fi cu usurinta reconstituita din relatarile personajelor, telegraful semnifica urgenta, inevitabilul, si de aceea apare ca un spatiu mai sumbru chiar decat "hardaul lui Petrache", unde Pristanda ii retine pe recalcitranti.
Catavencu este arestat din ordinul prefectului si eliberat din cel al Joiticai, Tipatescu insa nu indrazneste sa se eschiveze cand Ghita il minte ca este solicitat de guvern la telegraf La fel, lui Branzovenescu ii trebuie mult curaj ca sa "iscaleasca" o reclamatie anonima si sa o duca la telegraf, unde, crede el e posibil sa i se recunoasca "slova". Centrul este reprezentat in urbe de un instrument mecanic, provocator de spaime si aici Caragiale prefigureaza absurdul, intuind imaginea terifiant-groteasca a universului uman invadat de masini. "Marea trancaneala", cum o numeste Mircea Iorgulescu, delirul verbal care caracterizeaza lumea caragialiana apare in O scrisoare pierduta subordonata ierarhic enuntului eliptic, apodictic, transmis prin telegraf. Mesajele au caracter imperativ, nu explica nimic si nu admit ezitarile din partea celui solicitat, iar in spatele acestei masini care transmite ordinele se ascunde lumea tabu a "persoanelor insemnate, nu-ti spui cine".
Tag-uri: o scrisoare pierduta, ion luca caragiale, opera |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :