Statistics:
Visits: 1,645 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Despot Voda de Vasile Alecsandri - partea a doua
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Despot Voda de Vasile Alecsandri - partea a doua |
In piesa lui Alecsandri, Despot este un utopist sublim care se confrunta cu o transcedenta. Scriitorul nu-si propune sa ilustreze un moment istoric sau sa glorifice un erou national, ci cauta sensul si tensiunile unei desfasurari dramatice. De aici, libertatea pe care si-o ia in documentare. De altfel, chiar cronicarii (Alecsandri ar fi putut sa-i citeasca pe Ureche, Simion Dascalul, Nicolae Cosuri, Sincai), in evocarea scurtei domnii a lui Iacob Heraclid Despotul (1558-1561) ezita intre colportaj si vagi intuitii nuvelistice.
Naratiunea are tendinte de poliferare, prin acumularea de detalii senzationale, ca in cartile populare sau bestiariile care nutreau sensibilitatea vremii. E traversata insa de ideea coagulanta a norocului schimbator, ce ii determina la sfarsit organizarea pe doua versante, ascensiunii orgolioase urmandu-i implacabil, ritualic, prabusirea. Personajul este invins de o predestinare care traduce de fapt ideea morala a cronicarului. Alecsandri intuieste tocmai aceasta iminenta a declinului, determinismul exterior vointei personajului care il duce la dezastru.
Dinamicul Despot este, in ultima instanta un personaj pasiv, mereu condus in actiunile sale de o forta superioara Pentru a spori intensitatea conflictului, scriitorul ii insufla eroului nazuinte sublime. Despot tinteste, in piesa sa participe la o cruciada si are visul orgolios de a uni tarile romane cu Polonia si fostul Bizant. Alecsandri creeaza in spirit romantic "nu un simplu ravnitor la putere-cum il caracteriza intr-o scrisoare catre A. Cantacuzino, publicata apoi ca prefata la prima editie a piesei-ci un ambitios indemnat de fatalitate, nimicit in aspirarile lui prin concurs de imprejurari neprevazute, si ratacitor prin ameteala "maltei regiuni la care au ajuns."
Conflictul dramatic se construieste pe doua planuri- unul imanent al confruntarii dintre personaje si altul care ii opune lui Despot o transcedenta acel imperiu al "fatalitatii" de care vorbeste autorul, manifestata prin personaje-simbol (Ciubar-voda Limba-Dulce, Jumatate, Tomsa). In desfasurarea actiunii dramatice, cele doua planuri domina succesiv, determinand cristalizarea mai multor intrigi, ceea ce i-a determinat pe unii comentatori sa reproseze o destramare a unitatii dramatice a piesei.
In primele trei acte, intriga este data de dorinta pribeagului Despot de a deveni domnitor. Atribuindu-si o genealogie falsa ajunge, sprijinit de nobilul polonez Laski, intr-o Moldova in care se teseau multe visuri la domnie. La curte, acest levantin fantast fascineaza. Cu forta de seductie pe care rafinamentul si biografia fictiva o au asupra femeilor, noul venit incearca simultan sa patrunda in preajma domnitorului si a partidei boierilor opozanti.
Prima dintre stratatgeme esueaza presupusul var al Doamnei starnind de la bun inceput suspiciunile lui Lapusneanu. Boierii insa nemultumiti de politica de centralizare dusa de sangerosul voievod, se lasa atrasi intr-un complot de abilul Motoc, care spera o inrudire profitabila si il sustinea pe Despot. Din grupul boierilor, se desprinde de la inceput Tomsa in numele ideii nationale anticipand conflictul moral din ultimele doua acte.
Deocamdata intriga se construieste pe competitia pentru tron dintre Despot si Lapusneanu. Arestat si condamnat de domnitor, Despot se salveaza substituindu-se bizarului Ciubar si se intoarce in Polonia la palatinul Laski, unde scapa de urmarirea lui Lapusneanu simuland moartea. In doua spatii diferite, care nu comunica intre ele, Despot foloseste o schema strategica fixa care in fantezia baroca a personajului poate fi asociata unei logici simbolice: iubirea Anei, inocenta fiica a lui Motoc, sau a senzualei Carmina sotia palatinului, ii aduce arivistului aliantele dorite, cata vreme amenintarile sunt neutralizate prin disimulari macabre.
Naratiunea are tendinte de poliferare, prin acumularea de detalii senzationale, ca in cartile populare sau bestiariile care nutreau sensibilitatea vremii. E traversata insa de ideea coagulanta a norocului schimbator, ce ii determina la sfarsit organizarea pe doua versante, ascensiunii orgolioase urmandu-i implacabil, ritualic, prabusirea. Personajul este invins de o predestinare care traduce de fapt ideea morala a cronicarului. Alecsandri intuieste tocmai aceasta iminenta a declinului, determinismul exterior vointei personajului care il duce la dezastru.
Dinamicul Despot este, in ultima instanta un personaj pasiv, mereu condus in actiunile sale de o forta superioara Pentru a spori intensitatea conflictului, scriitorul ii insufla eroului nazuinte sublime. Despot tinteste, in piesa sa participe la o cruciada si are visul orgolios de a uni tarile romane cu Polonia si fostul Bizant. Alecsandri creeaza in spirit romantic "nu un simplu ravnitor la putere-cum il caracteriza intr-o scrisoare catre A. Cantacuzino, publicata apoi ca prefata la prima editie a piesei-ci un ambitios indemnat de fatalitate, nimicit in aspirarile lui prin concurs de imprejurari neprevazute, si ratacitor prin ameteala "maltei regiuni la care au ajuns."
Conflictul dramatic se construieste pe doua planuri- unul imanent al confruntarii dintre personaje si altul care ii opune lui Despot o transcedenta acel imperiu al "fatalitatii" de care vorbeste autorul, manifestata prin personaje-simbol (Ciubar-voda Limba-Dulce, Jumatate, Tomsa). In desfasurarea actiunii dramatice, cele doua planuri domina succesiv, determinand cristalizarea mai multor intrigi, ceea ce i-a determinat pe unii comentatori sa reproseze o destramare a unitatii dramatice a piesei.
In primele trei acte, intriga este data de dorinta pribeagului Despot de a deveni domnitor. Atribuindu-si o genealogie falsa ajunge, sprijinit de nobilul polonez Laski, intr-o Moldova in care se teseau multe visuri la domnie. La curte, acest levantin fantast fascineaza. Cu forta de seductie pe care rafinamentul si biografia fictiva o au asupra femeilor, noul venit incearca simultan sa patrunda in preajma domnitorului si a partidei boierilor opozanti.
Prima dintre stratatgeme esueaza presupusul var al Doamnei starnind de la bun inceput suspiciunile lui Lapusneanu. Boierii insa nemultumiti de politica de centralizare dusa de sangerosul voievod, se lasa atrasi intr-un complot de abilul Motoc, care spera o inrudire profitabila si il sustinea pe Despot. Din grupul boierilor, se desprinde de la inceput Tomsa in numele ideii nationale anticipand conflictul moral din ultimele doua acte.
Deocamdata intriga se construieste pe competitia pentru tron dintre Despot si Lapusneanu. Arestat si condamnat de domnitor, Despot se salveaza substituindu-se bizarului Ciubar si se intoarce in Polonia la palatinul Laski, unde scapa de urmarirea lui Lapusneanu simuland moartea. In doua spatii diferite, care nu comunica intre ele, Despot foloseste o schema strategica fixa care in fantezia baroca a personajului poate fi asociata unei logici simbolice: iubirea Anei, inocenta fiica a lui Motoc, sau a senzualei Carmina sotia palatinului, ii aduce arivistului aliantele dorite, cata vreme amenintarile sunt neutralizate prin disimulari macabre.
Tag-uri: despot voda, vasile alecsandri, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :