Statistics:
Visits: 1,344 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Despot Voda de Vasile Alecsandri - partea a 4-a
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Despot Voda de Vasile Alecsandri - partea a 4-a |
Personajul lui Alecsandri este, prin structura, fundamental diferit de eroii clasici. in tragedie, personajele sunt caractere puternice, unitare, exterminarea lor fizica nu le anuleaza maretia ci le consacra triumful in plan moral, tragicul fiind o glorificare a conditiei umane.
Despot in schimb este un "ambitios", cum il caracterizeaza autorul. Eroismul sau este unul abstract fara continut moral, ca pura exaltare a energiei. La fel, exercitarea prerogativelor domnesti inseamna absolutizarea propriei vointe, pentru ca el se erijeaza in mandatar al unei puteri universale.
"Ce lege? Vrerea mea! Ce sfetnic? Asta spada, simbol al demnitatii, Unealta-a vitejiei si cumpana dreptatii! Eu port toata puterea, pe cap, pe brat, pe pept Puterea covarseste universalul drept" (Actul IV, scena 10).
Eroii tragici nu au psihologie pentru ca nu cunosc ezitarea Despot are o psihologie contradictorie, baroca tradand o criza permanenta a identitatii, care-l face sa-si anexeze mereu identitati straine, insusirea numelui si a documentelor heraldice ale unui defunct Despot calitatea de var al Doamnei Ruxandra, schimbul cinic de vesminte cu Ciubar.
Chiar nobilele idealuri de unitate si eliberare sunt uzurpate, pentru ca acest apatrid care se conduce dupa principiul "ubi bene ibi patria" nu poate sa interiorizeze ideea nationala Proiectul sau de unificare a crestinatatii ascunde visuri expansioniste. El este de peste tot tocmai pentru ca nu e de nicaieri, un fel de cetatean al lumii, fara nationalitate, care viseaza sa-si intemeieze propriul imperiu.
Orgoliul sau se intemeiaza pe constiinta singularitatii. La fel, vulnerabilitatea in a doua parte a piesei, celelalte personaje il parasesc treptat si se grupeaza in jurul lui Tomsa, alcatuind acel bloc al rezistentei nationale.
Victima a propnei puten de seductie, automistificatoare, Despot ramane singur in confruntarea cu destinul:
"Ce-am fost cand, dintre oameni iesind, am rupt eu randul?
Culegator de umbra cu mana si cu gandul!
Ce sunt?... o parasire, un vreasc fara rasad?
Ce-oi fi?... un pumn de tarna pe-O scandura de brad!
(actul V, scena 4).
Daca in primele trei acte celelalte personaje se lasau conduse de intrigile lui Despot, se observa in finalul piesei o tendinta de depsihologizare a lor, pentru ca devin, pe rand, purtatoare ale mesajului nationalist al piesei.
Limba-Dulce si Jumatate aveau in prima parte a piesei functia corului din tragedia antica, discursul lor constituindu-se intr-un comentariu al legitimitatii domnitorului din punctul de vedere al cbstei. Dar li se adauga, pe rand, Tomsa, prezenta sporadica dar consistenta, simbolizand idealul national, apoi ezitantul Hamov. Stroici si Sponcioc, in final Ana si Ciubar, expresie a unui mesianism in varianta sublima si, respectiv, grotesca.
Transcedenta cu care se confrunta Despot are, asadar, o natura ambivalenta ea este destinul, cu suisurile si prabusirile pe care le provoaca, dar este, in acelasi timp, si aici trebuie sa cautam sensul alegoric al dramei lui Alecsandri, ideea nationala care nu poate fi invinsa de un aventurier ratacitor.
Despot in schimb este un "ambitios", cum il caracterizeaza autorul. Eroismul sau este unul abstract fara continut moral, ca pura exaltare a energiei. La fel, exercitarea prerogativelor domnesti inseamna absolutizarea propriei vointe, pentru ca el se erijeaza in mandatar al unei puteri universale.
"Ce lege? Vrerea mea! Ce sfetnic? Asta spada, simbol al demnitatii, Unealta-a vitejiei si cumpana dreptatii! Eu port toata puterea, pe cap, pe brat, pe pept Puterea covarseste universalul drept" (Actul IV, scena 10).
Eroii tragici nu au psihologie pentru ca nu cunosc ezitarea Despot are o psihologie contradictorie, baroca tradand o criza permanenta a identitatii, care-l face sa-si anexeze mereu identitati straine, insusirea numelui si a documentelor heraldice ale unui defunct Despot calitatea de var al Doamnei Ruxandra, schimbul cinic de vesminte cu Ciubar.
Chiar nobilele idealuri de unitate si eliberare sunt uzurpate, pentru ca acest apatrid care se conduce dupa principiul "ubi bene ibi patria" nu poate sa interiorizeze ideea nationala Proiectul sau de unificare a crestinatatii ascunde visuri expansioniste. El este de peste tot tocmai pentru ca nu e de nicaieri, un fel de cetatean al lumii, fara nationalitate, care viseaza sa-si intemeieze propriul imperiu.
Orgoliul sau se intemeiaza pe constiinta singularitatii. La fel, vulnerabilitatea in a doua parte a piesei, celelalte personaje il parasesc treptat si se grupeaza in jurul lui Tomsa, alcatuind acel bloc al rezistentei nationale.
Victima a propnei puten de seductie, automistificatoare, Despot ramane singur in confruntarea cu destinul:
"Ce-am fost cand, dintre oameni iesind, am rupt eu randul?
Culegator de umbra cu mana si cu gandul!
Ce sunt?... o parasire, un vreasc fara rasad?
Ce-oi fi?... un pumn de tarna pe-O scandura de brad!
(actul V, scena 4).
Daca in primele trei acte celelalte personaje se lasau conduse de intrigile lui Despot, se observa in finalul piesei o tendinta de depsihologizare a lor, pentru ca devin, pe rand, purtatoare ale mesajului nationalist al piesei.
Limba-Dulce si Jumatate aveau in prima parte a piesei functia corului din tragedia antica, discursul lor constituindu-se intr-un comentariu al legitimitatii domnitorului din punctul de vedere al cbstei. Dar li se adauga, pe rand, Tomsa, prezenta sporadica dar consistenta, simbolizand idealul national, apoi ezitantul Hamov. Stroici si Sponcioc, in final Ana si Ciubar, expresie a unui mesianism in varianta sublima si, respectiv, grotesca.
Transcedenta cu care se confrunta Despot are, asadar, o natura ambivalenta ea este destinul, cu suisurile si prabusirile pe care le provoaca, dar este, in acelasi timp, si aici trebuie sa cautam sensul alegoric al dramei lui Alecsandri, ideea nationala care nu poate fi invinsa de un aventurier ratacitor.
Tag-uri: despot voda, vasile alecsandri, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :