Statistics:
Visits: 1,589 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul operei Despot Voda de Vasile Alecsandri - partea intai
Q: | Intreaba despre Comentariul operei Despot Voda de Vasile Alecsandri - partea intai |
La maturitate, scriitorul isi exprima in repetate randuri regretul de a nu-si fi implinit vocatia, condamnat la simplicitate de scazuta personalitate a trupelor de teatru, nepregatite inca "sa stie a interpreta tot ce asi voi sa scriu".
Simt ani ai redimensionarii programului sau literar si autorul incepe sa aiba prejudecata ierarhiei genurilor si stilurilor "Doresc sa devin serios la batranete - ii scrie in 1879 lui Ion Ghica - si, daca se poate, sa ma mentin in regiunile literaturii grave."
Din creatia lui Hugo si - dupa ipoteza lui Al. Cioranescu - Schiler, scriitorul asimileaza modelul marilor drame romantice. La noi, izbanzile in teatrul istoric, se stie erau putine la acea data Alecsandri insusi esuase, incercand sa dramatizeze o nuvela a lui C. Negruzzi (Cetatea Neamtului, 18 56).
Cu o intelegere superioara revine dupa 1875 cu proiectul amplu al unei trilogii: Jolde, Lapusneanu si Despot deci o suita a domnitorilor blestemati.
Ideologia pasoptista este depasita printr-o viziune romantica cu gustul nou pentru dilemele tragice si pentru personaje ce vin din zonele umbrite ale istoriei. Scriitorul nu are insa o inclinatie autentica pentru astfel de subiecte anticipate in creatia sa doar de cateva poezii de inspiratie folclorica din care notabila ramane doar Grui Sanger.
Din trilogie, va definitiva numai Despot Voda (1879), pentru a se intoarce apoi, in ultimii ani ai vietii, la reala sa vocatie pentru eroi exemplari, de o mare forta morala Fantana Blanduziei (1884) si Ovidiu(1886). Pe subiecte si atmosfera antica de un tragism solemn, apoteotic, se desfasoara liniile unei alegorii autobiografice, cu valoare testamentara in care un spirit apolinic, impacat cu sine, vorbeste despre raporturile creatorului cu lumea, istoria si vesnicia.
Desi, nici dupa cucerirea independentei, controversele in legatura cu legitimitatea domnitorului strain nu amutisera cu desavarsire, drama Despot-Voda nu vehiculeaza un mesaj politic explicit. Daca exista un sens alegoric in aceasta piesa va trebui sa-l cautam in alta parte, si anume in intuitia organicista a istoriei nationale. Problematica piesei se sprijina pe conflictul, la fel de actual la sfarsitul deceniului al VIII-lea al secolului trecut, intre doua tipuri de civilizatie.
Despot cade, in final, nu caurmare a greselilor sale diplomatice sau sentimentale, ci pentru ca, "necunoscand istoria, s-a incumetat sa infrunte datinile tarii adoptive, cum spune Seitan Cioculescu, incercand sa le substituie alte institutii, conform idealurilor sale."
Simt ani ai redimensionarii programului sau literar si autorul incepe sa aiba prejudecata ierarhiei genurilor si stilurilor "Doresc sa devin serios la batranete - ii scrie in 1879 lui Ion Ghica - si, daca se poate, sa ma mentin in regiunile literaturii grave."
Din creatia lui Hugo si - dupa ipoteza lui Al. Cioranescu - Schiler, scriitorul asimileaza modelul marilor drame romantice. La noi, izbanzile in teatrul istoric, se stie erau putine la acea data Alecsandri insusi esuase, incercand sa dramatizeze o nuvela a lui C. Negruzzi (Cetatea Neamtului, 18 56).
Cu o intelegere superioara revine dupa 1875 cu proiectul amplu al unei trilogii: Jolde, Lapusneanu si Despot deci o suita a domnitorilor blestemati.
Ideologia pasoptista este depasita printr-o viziune romantica cu gustul nou pentru dilemele tragice si pentru personaje ce vin din zonele umbrite ale istoriei. Scriitorul nu are insa o inclinatie autentica pentru astfel de subiecte anticipate in creatia sa doar de cateva poezii de inspiratie folclorica din care notabila ramane doar Grui Sanger.
Din trilogie, va definitiva numai Despot Voda (1879), pentru a se intoarce apoi, in ultimii ani ai vietii, la reala sa vocatie pentru eroi exemplari, de o mare forta morala Fantana Blanduziei (1884) si Ovidiu(1886). Pe subiecte si atmosfera antica de un tragism solemn, apoteotic, se desfasoara liniile unei alegorii autobiografice, cu valoare testamentara in care un spirit apolinic, impacat cu sine, vorbeste despre raporturile creatorului cu lumea, istoria si vesnicia.
Desi, nici dupa cucerirea independentei, controversele in legatura cu legitimitatea domnitorului strain nu amutisera cu desavarsire, drama Despot-Voda nu vehiculeaza un mesaj politic explicit. Daca exista un sens alegoric in aceasta piesa va trebui sa-l cautam in alta parte, si anume in intuitia organicista a istoriei nationale. Problematica piesei se sprijina pe conflictul, la fel de actual la sfarsitul deceniului al VIII-lea al secolului trecut, intre doua tipuri de civilizatie.
Despot cade, in final, nu caurmare a greselilor sale diplomatice sau sentimentale, ci pentru ca, "necunoscand istoria, s-a incumetat sa infrunte datinile tarii adoptive, cum spune Seitan Cioculescu, incercand sa le substituie alte institutii, conform idealurilor sale."
Tag-uri: despot voda, vasile alecsandri, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 11 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :