Statistics:
Visits: 1,388 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariu literar - Paradis in destramare de Lucian Blaga
Q: | Intreaba despre Comentariu literar - Paradis in destramare de Lucian Blaga |
intre piesele cele mai reprezentative din "Lauda somnului", "Paradis in destramare" este, neindoielnic, cu deosebire simptomatica pentru sentimentul general al volumului. Analiza poeziei confirma, usor si integral, titlul foarte propriu pe care autorul i l-a dat.
Ne aflam, asadar, in fata unui peisaj edenic devastat, in care arhanghelul pazitor nu mai tine in mana decat manerul unei spade ramase fara flacari, serafimii colinda pajistile si ogorul in cautarea unui adevar care li se refuza, arhanghelii ara cu pluguri de lemn, coplesiti de greutatea aripilor, ingerii goi se culca zgribuliti de frig si fan, cand porumbelul Sfantului Duh stinge luminile zilei, in vreme ce apa vie e invadata de paianjeni, rea premonitie pentru ce va urma, caci ingerii insisi vor putrezi sub glie, unde "taran a va seca povestile / din trupul trist".
Procedeul evident este acela al acumularii gradate a unei serii de elemente convergente care compun imaginea dezolanta si fara speranta a unui univers aflat in plina si cumva inexplicabila involutie. Peisajul paradiziac este asimilat unuia natural si campenesc, in care fiintele celeste savarsesc gesturi obisnuite si au indeletniciri rurale: merg pe campuri, ara cu plugurile ca niste amarati gospodari si se culca in claile de fan, spre a se apara de racoarea noptilor. Nu un paradis supraterestru, idealizat, ci unul coborat din ceruri, sofianizat. Asimilarea personajelor sacre cu cele comun omenesti este un procedeu mai general al liricii de la "Gandirea" pe care Blaga il foloseste si el cu consecventa tocmai ca o expresie a perspectivei ortodoxiste asupra relatiei dintre lume si divinitate.
Nici un fel de explicatie nu lasa poetul sa se strecoare in text cu privire la cauza acestei lente decadente. Tabloul trebuie luat asa cum este ca o ipostaziere a unei stari interioare pe care o putem descifra, dar n-o gasim marturisita. Altfel spus, poezia lui Blaga, si aceasta, si oricare alta, poate fi "gustata" si simtita integral in frumusetea si desavarsirea ei fara nici o explicatie, ca si cum in ea nu s-ar ascunde nimic altceva decat propria fiinta, geloasa de structura ei care ii e suficienta si deplina, fara nevoia altui atribut.
Daca textul in sine nu legitimeaza mai mult decat o stare intensiva de melancolie si, in al doilea rand, o satisfactie deplina, venind din performanta exclusiv artistica a viziunii lirice, semantica simbolului pe care-l reprezinta universul "paradisului in destramare" se poate mult imbogati, largi si adanci printr-un demers firesc si, in definitiv, inevitabil de integrare si contextualizare.
Sunt doua operatii de intreprins: includerea poeziei in perspectiva intregului volum din care face parte si deopotriva a ansamblului operei lui Blaga si apoi relationarea tuturor cu ambianta care ii cuprinde.
Opera lui Blaga este, fara indoiala, sinteza superioara si originala ca orice sinteza a acestor influente formative si modelatoare, sublimate prin forta unei uriase personalitati creatoare, care a schimbat inevitabil anumite accente ale viziunii generale, dar nu si sensul ei fundamental. si acesta poate fi rezumat, cu nuantele de rigoare, in ideea unei crize a sacralitatii pe care o traieste omenirea moderna in conditiile civilizatiei de tip industrial, care masifica pe individ si-l instraineaza de substanta lui.
Interpretarea pe care o dobandeste in acest cadru "Paradis in destramare" devine astfel mai luminoasa, mai profunda si mai semnificativa, poezia dovedindu-se nu numai un scop in sine, dar si hieroglifa unei atitudini fata de lume, a unui mod propriu de participare la una din marile dezbateri spirituale ale veacului. Astfel descoperim in lirica lui Blaga, alaturi de inegalabila modernitate a expresiei sale, acel traditionalism al viziunii pe care el il imparte cu confratii sai gandiristi, dandu-i insa, spre deosebire de ei, forma cea mai subtila si mai convingatoare din punct de vedere artistic. Nostalgia unui paradis originar, nealterat de dintele si furtunile timpului, se desprinde astfel prin contrast din contemplatia unui teritoriu devastat parca de un blestem implacabil si amenintat cu o moarte care pandeste pana si ultima esenta a miracolului existentei, adica povestea: "odata vor putrezi si ingerii sub glie /, tarana va seca povestile / din trupul trist". Spaima si anxietatea acestui final catastrofic constituie obsesia fundamentala a poeziei atat la nivelul structurii ei interioare, cat si prin conotatia contextuala majora care implica o intreaga atitudine si viziune existentiala.
Un "Paradis in destramare" da impresia a fi in cea mai mare parte a lui, universul imaginar al liricii lui L. Blaga, cantaret nostalgic, dezolat si nu o data chiar exasperat al unei puritati si sacralitati primordiale, periclitate de o istorie ostila, imprejurare care confera poeziei un loc cu totul reprezentativ in opera celui mai mare si mai profund creator de mister din literatura romana, un mister care nu este, bineinteles un simplu secret provocator si elucidabil, ci sensul insusi, inexorabil si ireductibil, al destinului existential al omului. Ontologia sacrului pare sa stea, ca si Eliade, in centrul acestui mister, care ramane pentru Blaga cheia de bolta a viziunii sale lirice, ca si a sistemului sau filozofic.
Ne aflam, asadar, in fata unui peisaj edenic devastat, in care arhanghelul pazitor nu mai tine in mana decat manerul unei spade ramase fara flacari, serafimii colinda pajistile si ogorul in cautarea unui adevar care li se refuza, arhanghelii ara cu pluguri de lemn, coplesiti de greutatea aripilor, ingerii goi se culca zgribuliti de frig si fan, cand porumbelul Sfantului Duh stinge luminile zilei, in vreme ce apa vie e invadata de paianjeni, rea premonitie pentru ce va urma, caci ingerii insisi vor putrezi sub glie, unde "taran a va seca povestile / din trupul trist".
Procedeul evident este acela al acumularii gradate a unei serii de elemente convergente care compun imaginea dezolanta si fara speranta a unui univers aflat in plina si cumva inexplicabila involutie. Peisajul paradiziac este asimilat unuia natural si campenesc, in care fiintele celeste savarsesc gesturi obisnuite si au indeletniciri rurale: merg pe campuri, ara cu plugurile ca niste amarati gospodari si se culca in claile de fan, spre a se apara de racoarea noptilor. Nu un paradis supraterestru, idealizat, ci unul coborat din ceruri, sofianizat. Asimilarea personajelor sacre cu cele comun omenesti este un procedeu mai general al liricii de la "Gandirea" pe care Blaga il foloseste si el cu consecventa tocmai ca o expresie a perspectivei ortodoxiste asupra relatiei dintre lume si divinitate.
Nici un fel de explicatie nu lasa poetul sa se strecoare in text cu privire la cauza acestei lente decadente. Tabloul trebuie luat asa cum este ca o ipostaziere a unei stari interioare pe care o putem descifra, dar n-o gasim marturisita. Altfel spus, poezia lui Blaga, si aceasta, si oricare alta, poate fi "gustata" si simtita integral in frumusetea si desavarsirea ei fara nici o explicatie, ca si cum in ea nu s-ar ascunde nimic altceva decat propria fiinta, geloasa de structura ei care ii e suficienta si deplina, fara nevoia altui atribut.
Daca textul in sine nu legitimeaza mai mult decat o stare intensiva de melancolie si, in al doilea rand, o satisfactie deplina, venind din performanta exclusiv artistica a viziunii lirice, semantica simbolului pe care-l reprezinta universul "paradisului in destramare" se poate mult imbogati, largi si adanci printr-un demers firesc si, in definitiv, inevitabil de integrare si contextualizare.
Sunt doua operatii de intreprins: includerea poeziei in perspectiva intregului volum din care face parte si deopotriva a ansamblului operei lui Blaga si apoi relationarea tuturor cu ambianta care ii cuprinde.
Opera lui Blaga este, fara indoiala, sinteza superioara si originala ca orice sinteza a acestor influente formative si modelatoare, sublimate prin forta unei uriase personalitati creatoare, care a schimbat inevitabil anumite accente ale viziunii generale, dar nu si sensul ei fundamental. si acesta poate fi rezumat, cu nuantele de rigoare, in ideea unei crize a sacralitatii pe care o traieste omenirea moderna in conditiile civilizatiei de tip industrial, care masifica pe individ si-l instraineaza de substanta lui.
Interpretarea pe care o dobandeste in acest cadru "Paradis in destramare" devine astfel mai luminoasa, mai profunda si mai semnificativa, poezia dovedindu-se nu numai un scop in sine, dar si hieroglifa unei atitudini fata de lume, a unui mod propriu de participare la una din marile dezbateri spirituale ale veacului. Astfel descoperim in lirica lui Blaga, alaturi de inegalabila modernitate a expresiei sale, acel traditionalism al viziunii pe care el il imparte cu confratii sai gandiristi, dandu-i insa, spre deosebire de ei, forma cea mai subtila si mai convingatoare din punct de vedere artistic. Nostalgia unui paradis originar, nealterat de dintele si furtunile timpului, se desprinde astfel prin contrast din contemplatia unui teritoriu devastat parca de un blestem implacabil si amenintat cu o moarte care pandeste pana si ultima esenta a miracolului existentei, adica povestea: "odata vor putrezi si ingerii sub glie /, tarana va seca povestile / din trupul trist". Spaima si anxietatea acestui final catastrofic constituie obsesia fundamentala a poeziei atat la nivelul structurii ei interioare, cat si prin conotatia contextuala majora care implica o intreaga atitudine si viziune existentiala.
Un "Paradis in destramare" da impresia a fi in cea mai mare parte a lui, universul imaginar al liricii lui L. Blaga, cantaret nostalgic, dezolat si nu o data chiar exasperat al unei puritati si sacralitati primordiale, periclitate de o istorie ostila, imprejurare care confera poeziei un loc cu totul reprezentativ in opera celui mai mare si mai profund creator de mister din literatura romana, un mister care nu este, bineinteles un simplu secret provocator si elucidabil, ci sensul insusi, inexorabil si ireductibil, al destinului existential al omului. Ontologia sacrului pare sa stea, ca si Eliade, in centrul acestui mister, care ramane pentru Blaga cheia de bolta a viziunii sale lirice, ca si a sistemului sau filozofic.
Tag-uri: literatura, scriitor, referat, poezie |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 07 December '12
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :