Statistics:
Visits: 1,659 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Comentariul poeziei Paradis in destramare scrisa de Lucian Blaga - a doua parte
Q: | Intreaba despre Comentariul poeziei Paradis in destramare scrisa de Lucian Blaga - a doua parte |
Viata se stinge treptat Simbolul pacii, al aspiratiei, al zborului, "porumbelul sfantului duh" "trece printre sorii vecini". Ca in vremuri de apocalipsa universul uman este deposedat si de soare, de lumina nu mai avem un soare al nostru si trebuie sa ne multumim cu cei vecini.
Tot ce ar fi putut sa fie descoperit, relevant, insusi izvorul creatiei este secatuit, caci porumbelul sfantului duh "cu pliscul stinge cele din urma lumini". Chiar si nevinovatii ingeri au ramas goi si, pierzandu-si stralucitoarele lor vesminte, noaptea "zgribulind, se culca in fan", ca niste bieti muritori de rand.
Fanul (poate cosit, poate necosit) devine singurul loc de adapost, semn al primitivismului, dar si al renuntarii ingerilor la aura lor de sfintenie.
O lume haotica, la un pas de pieire, se arata p rivirii cuprinse de spaima
Ceea ce ramane strict personal poetului este, in aceasta creatie, latura pictural-stilistica ingerii, in numar mare, coboara pe pamant - "pe pajisti si pe ogor" si iau locul oamenilor, arand cu plugurile, scotand apa din fantana cunoasterii refuzate, "zgribulind" obositi in fan si putrezind "odata", curand, sub glie, ''fiindca nu sunt altceva decat indivizi comuni inaripati" (G. Calinescu).
Peste tot si toate se intinde un vaiet general: "vai mie, vai tie". Imaginea apocaliptica se completeaza cu noi elemente ce sugereaza dezastrul: paianjenii numerosi, care "au umplut apa vie", moartea care duce la putrezirea ingerilor "sub glie", disparitia oricarui semn de viata de pe pamantul care se transforma intr-un tinut sterp, secat de povesti, cu "trupul frant", neinsufletit.
Sentimentul trecerii spre nimic oboseste, striveste orice bucurie.
Dar "Lamentatia nu e efectul despartirii de cadrul cosmic obisnuit, ci al contemplarii unei imagini a lui, din care lipseste elementul esential, lumina care-i conferea dimensiunea adancimii, "aureola sacra" (D. Micu).
Totul se metamorfozeaza, ca si cum acest univers, altadata plin de lumina si de seva, n-ar mai avea nici o afinitate cu izvorul care-l alimenta si ii sporea misterul.
Cel care candva, "numai trup si numai lut", suferea "de prea mult suflet", cel care traia frenetic, cerand muntilor "un trup" pentru a-si descarca "nebunia din plin", iubind "si ochi si flori si buze si morminte" isi descopera acum toate simturile obosite. El traieste spectacolul unei lumi vlaguite, "invinse" fara lupta, alunecand spre o boala fara nume, dar marturisita intr-o alta poezie: "Purtam fara lacrimi/ O boala in strune/ ii mergem de-a pururi/ Spre soare apune" (Cantareti bolnavi).
Imaginea dominanta din "Paradis in destramare" este cea a ruinei, a stingerii treptate, a detenorarii intregii "geografii mitologice" .Pana si fortele ordinii cosmice se molipsesc de la alienarea terestra, realizand, sub metafora blagiana, un spectacol de apus de lume, de factura expresionista Aceasta viziune "sporeste tensiunea aspiratiei catre o geometrie a lumii-corala, restaurata in puritatea si perfectiunea ei originara" (I.Pop). Citim, in adancul versurilor, dezechilibrul universului in raport cu trairile interioare ale omului sfasiat de probleme existentiale, incapabil de a trai realitatea, ca ordine cosmica, tanjind insa dupa armonia ei ancestrala.
Tot ce ar fi putut sa fie descoperit, relevant, insusi izvorul creatiei este secatuit, caci porumbelul sfantului duh "cu pliscul stinge cele din urma lumini". Chiar si nevinovatii ingeri au ramas goi si, pierzandu-si stralucitoarele lor vesminte, noaptea "zgribulind, se culca in fan", ca niste bieti muritori de rand.
Fanul (poate cosit, poate necosit) devine singurul loc de adapost, semn al primitivismului, dar si al renuntarii ingerilor la aura lor de sfintenie.
O lume haotica, la un pas de pieire, se arata p rivirii cuprinse de spaima
Ceea ce ramane strict personal poetului este, in aceasta creatie, latura pictural-stilistica ingerii, in numar mare, coboara pe pamant - "pe pajisti si pe ogor" si iau locul oamenilor, arand cu plugurile, scotand apa din fantana cunoasterii refuzate, "zgribulind" obositi in fan si putrezind "odata", curand, sub glie, ''fiindca nu sunt altceva decat indivizi comuni inaripati" (G. Calinescu).
Peste tot si toate se intinde un vaiet general: "vai mie, vai tie". Imaginea apocaliptica se completeaza cu noi elemente ce sugereaza dezastrul: paianjenii numerosi, care "au umplut apa vie", moartea care duce la putrezirea ingerilor "sub glie", disparitia oricarui semn de viata de pe pamantul care se transforma intr-un tinut sterp, secat de povesti, cu "trupul frant", neinsufletit.
Sentimentul trecerii spre nimic oboseste, striveste orice bucurie.
Dar "Lamentatia nu e efectul despartirii de cadrul cosmic obisnuit, ci al contemplarii unei imagini a lui, din care lipseste elementul esential, lumina care-i conferea dimensiunea adancimii, "aureola sacra" (D. Micu).
Totul se metamorfozeaza, ca si cum acest univers, altadata plin de lumina si de seva, n-ar mai avea nici o afinitate cu izvorul care-l alimenta si ii sporea misterul.
Cel care candva, "numai trup si numai lut", suferea "de prea mult suflet", cel care traia frenetic, cerand muntilor "un trup" pentru a-si descarca "nebunia din plin", iubind "si ochi si flori si buze si morminte" isi descopera acum toate simturile obosite. El traieste spectacolul unei lumi vlaguite, "invinse" fara lupta, alunecand spre o boala fara nume, dar marturisita intr-o alta poezie: "Purtam fara lacrimi/ O boala in strune/ ii mergem de-a pururi/ Spre soare apune" (Cantareti bolnavi).
Imaginea dominanta din "Paradis in destramare" este cea a ruinei, a stingerii treptate, a detenorarii intregii "geografii mitologice" .Pana si fortele ordinii cosmice se molipsesc de la alienarea terestra, realizand, sub metafora blagiana, un spectacol de apus de lume, de factura expresionista Aceasta viziune "sporeste tensiunea aspiratiei catre o geometrie a lumii-corala, restaurata in puritatea si perfectiunea ei originara" (I.Pop). Citim, in adancul versurilor, dezechilibrul universului in raport cu trairile interioare ale omului sfasiat de probleme existentiale, incapabil de a trai realitatea, ca ordine cosmica, tanjind insa dupa armonia ei ancestrala.
Tag-uri: paradis in destramare, lucian blaga, comentariu |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 09 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :