Statistics:
Visits: 5,040 Votes: 3 Fame Riser |
Fame Rank
1.3
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Ghita din opera Moara cu noroc scrisa de Ioan Slavici-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Ghita din opera Moara cu noroc scrisa de Ioan Slavici-prima parte |
Personaj principal, protagonist, multidimensional, dinamic.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje, autocaracterizarea;
- caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni, prin comentariul naratorial; portret caracterologic; prin mediul in care traieste personajul; prin monolog interior.
In structura personajului se reunesc doua perspective esentiale: realismul psihologic si clasicismul. Evolutia lui Ghita e prezentata dintr-o perspectiva realist-psihologica. Viziunea de ansamblu, care priveste destinele tuturor personajelor importante, e clasica.
Disponibilitatea lui Ioan Slavici pentru analiza psihologica se observa si din modul in care sunt construite personajele nuvelei Moara cu noroc. Ghit a face parte din „triunghiul" de personaje care domina nuvela, impreuna cu Ana, sotia sa, si cu Lica Samadaul. In structura personajului se reunesc doua perspective esentiale: realismul psihologic si clasicismul. Evolutia personajului e prezentata dintr-o perspectiva realist-psihologica. Viziunea de ansamblu, care priveste destinele tuturor personajelor importante, e clasica.
Fraza cu care incepe nuvela e esentiala pentru intelegerea dramei pe care o va trai ulterior Ghita: „— Omul sa fie multumit cu saracia sa, caci, daca e vorba nu bogatia, ci linistea colibei tale te face fericit". Cuvintele rostite de soacra lui Ghita, mama Anei, suna ca o sentinta. Conflictul ce-l va macina pe Ghita va pomi de la punerea in opozitie a bogatiei cu „linistea colibei". Personajul cumpara hanul „Moara cu noroc". Locul in care e asezata „Moara" are semnificatia lui. E un loc izolat, unde dramele se vor petrece cu intensitate maxima. Conturarea personajelor va deveni pregnanta, cititorul avand sentimentul ca priveste o tragedie. „Carciumarul Ghita se asaza in drumul porcarilor, unde se castiga bani multi, si se pune la mijloc intre ordinea juridica a statului si legislatia mutuala a hotilor" (G. Calinescu). Pentru scurt timp afacerea lui Ghita prospera, el devenind un om cunoscut si hanul un loc cautat: "Abia trecusera dar cateva luni dupa St. Gheorghe, si drumetii mai umblati nu ziceau ca o sa faca popas la Moara cu noroc, ci ca se vor opri la Ghita. si toata lumea stia cine e Ghita si unde e Ghita, iar acolo, in vale, intre pripor si locurile rele, nu mai era Moara cu noroc ci carciuma lui Ghita".
Om destoinic, Ghita transforma hanul dintr-o ruina intr-un loc cunoscut. Dar fericirea e de scurta durata, pentru ca la „Moara cu noroc" isi face aparitia Lica Samadaul. Intruchipare a spiritului malefic, Lica incearca sa-l convinga pe Ghita sa devina partas al faradelegilor sale. De la acceptarea propunerilor lui Lica incepe involutia lui Ghita. Analiza „caderii" lui Ghita este facuta cu maiestrie. Personajul cedeaza pas cu pas in fata cererilor lui Lica, scufundandu-se in compromis si imoralitate. Ghita traieste o puternica drama interioara.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizare directa: portretul facut de narator si de alte personaje, autocaracterizarea;
- caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni, prin comentariul naratorial; portret caracterologic; prin mediul in care traieste personajul; prin monolog interior.
In structura personajului se reunesc doua perspective esentiale: realismul psihologic si clasicismul. Evolutia lui Ghita e prezentata dintr-o perspectiva realist-psihologica. Viziunea de ansamblu, care priveste destinele tuturor personajelor importante, e clasica.
Disponibilitatea lui Ioan Slavici pentru analiza psihologica se observa si din modul in care sunt construite personajele nuvelei Moara cu noroc. Ghit a face parte din „triunghiul" de personaje care domina nuvela, impreuna cu Ana, sotia sa, si cu Lica Samadaul. In structura personajului se reunesc doua perspective esentiale: realismul psihologic si clasicismul. Evolutia personajului e prezentata dintr-o perspectiva realist-psihologica. Viziunea de ansamblu, care priveste destinele tuturor personajelor importante, e clasica.
Fraza cu care incepe nuvela e esentiala pentru intelegerea dramei pe care o va trai ulterior Ghita: „— Omul sa fie multumit cu saracia sa, caci, daca e vorba nu bogatia, ci linistea colibei tale te face fericit". Cuvintele rostite de soacra lui Ghita, mama Anei, suna ca o sentinta. Conflictul ce-l va macina pe Ghita va pomi de la punerea in opozitie a bogatiei cu „linistea colibei". Personajul cumpara hanul „Moara cu noroc". Locul in care e asezata „Moara" are semnificatia lui. E un loc izolat, unde dramele se vor petrece cu intensitate maxima. Conturarea personajelor va deveni pregnanta, cititorul avand sentimentul ca priveste o tragedie. „Carciumarul Ghita se asaza in drumul porcarilor, unde se castiga bani multi, si se pune la mijloc intre ordinea juridica a statului si legislatia mutuala a hotilor" (G. Calinescu). Pentru scurt timp afacerea lui Ghita prospera, el devenind un om cunoscut si hanul un loc cautat: "Abia trecusera dar cateva luni dupa St. Gheorghe, si drumetii mai umblati nu ziceau ca o sa faca popas la Moara cu noroc, ci ca se vor opri la Ghita. si toata lumea stia cine e Ghita si unde e Ghita, iar acolo, in vale, intre pripor si locurile rele, nu mai era Moara cu noroc ci carciuma lui Ghita".
Om destoinic, Ghita transforma hanul dintr-o ruina intr-un loc cunoscut. Dar fericirea e de scurta durata, pentru ca la „Moara cu noroc" isi face aparitia Lica Samadaul. Intruchipare a spiritului malefic, Lica incearca sa-l convinga pe Ghita sa devina partas al faradelegilor sale. De la acceptarea propunerilor lui Lica incepe involutia lui Ghita. Analiza „caderii" lui Ghita este facuta cu maiestrie. Personajul cedeaza pas cu pas in fata cererilor lui Lica, scufundandu-se in compromis si imoralitate. Ghita traieste o puternica drama interioara.
Tag-uri: caracterizare directa, caracterizare indirecta, narator |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 17 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :