Statistics:
Visits: 4,729 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
9
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Nica din opera Amintiri din copilarie scrisa de Ion Creanga-prima parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Nica din opera Amintiri din copilarie scrisa de Ion Creanga-prima parte |
Personaj principal, dinamic, multidimensional, referential; tendinta de a crea o mitologie a eului-narator; prin personaj, povestitorul se proiecteaza pe sine in planul fictiunii.
Modalitati de caracterizare:
- mijloace directe-, caracterizarea directa si portretul fizic realizate de catre eul-narator, autocaracterizarea;
- mijloace indirecte: caracterizarea prin propriile actiuni (experientele copilariei capata proportii mitice), ganduri si simtiri; prin mediul de viata al personajului; prin monologul interior.
Maniera principala de caracterizare a personajului e insiruirea de fapte la care acesta participa si pe care le cheama in constiinta memoria afectiva.
Pe langa intentia scriitorului de a contura imaginea realista a spatiului hu-mulestean, descoperim in Amintiri din c opilarie tendinta - poate inconstienta -de a crea o mitologie a eului-narator. Dupa cum observa Cornel Regman, „in absenta oricarei scheme prestabilite, Creanga isi creeaza noua sa mitologie, cu personaje... de poveste". Un astfel de personaj este Nica-a lui Stefan a Petrei, cel prin care povestitorul se proiecteaza pe sine in planul fictiunii.
Dar, mai cu seama, el reprezinta in universul mitologic al copilariei, „principala zeitate (...), zeul-copil, intruchipare a principiului vital pur, elementar" (Mircea Tomus). Prin urmare, asemenea oricarei zeitati, Nica isi va manifesta necontenit apartenenta la cele doua principii universale, binele si raul: "Dupa aceea zvarleam petrele, pe rand, in stioalna unde ma scaldam: una pentru Dumnezeu si una pentru dracul, facand parte dreapta la amundoi; apoi mai zvarleam cateva, de incuiam pe dracul in fundul stioalnei, cu bulbuci la gura: s-apoi, hustiuliuc! si eu in stioalna, de-a cufundul, sa prind pe dracul de un picior, caci asa ni era obiceiul sa facem la scaldat, de pe cand Adam-Babadam. Dupa asta, ma mai cufundam de trei ori la rand, pentru Tatal, pentru Fiul si Duhul Sfant, si inc-o data, pentru Amin". Actiunea simultana a unor forte contrare il determina pe protagonistul Amintirilor..., care era baiat de scoala, sa fuga de aceasta, ori, divinizandu-si mama, sa o necajeasca mereu cu sotiile lui. In absenta acestei antinomii, fiinta eroului ar fi de neconceput.
Modalitati de caracterizare:
- mijloace directe-, caracterizarea directa si portretul fizic realizate de catre eul-narator, autocaracterizarea;
- mijloace indirecte: caracterizarea prin propriile actiuni (experientele copilariei capata proportii mitice), ganduri si simtiri; prin mediul de viata al personajului; prin monologul interior.
Maniera principala de caracterizare a personajului e insiruirea de fapte la care acesta participa si pe care le cheama in constiinta memoria afectiva.
Pe langa intentia scriitorului de a contura imaginea realista a spatiului hu-mulestean, descoperim in Amintiri din c opilarie tendinta - poate inconstienta -de a crea o mitologie a eului-narator. Dupa cum observa Cornel Regman, „in absenta oricarei scheme prestabilite, Creanga isi creeaza noua sa mitologie, cu personaje... de poveste". Un astfel de personaj este Nica-a lui Stefan a Petrei, cel prin care povestitorul se proiecteaza pe sine in planul fictiunii.
Dar, mai cu seama, el reprezinta in universul mitologic al copilariei, „principala zeitate (...), zeul-copil, intruchipare a principiului vital pur, elementar" (Mircea Tomus). Prin urmare, asemenea oricarei zeitati, Nica isi va manifesta necontenit apartenenta la cele doua principii universale, binele si raul: "Dupa aceea zvarleam petrele, pe rand, in stioalna unde ma scaldam: una pentru Dumnezeu si una pentru dracul, facand parte dreapta la amundoi; apoi mai zvarleam cateva, de incuiam pe dracul in fundul stioalnei, cu bulbuci la gura: s-apoi, hustiuliuc! si eu in stioalna, de-a cufundul, sa prind pe dracul de un picior, caci asa ni era obiceiul sa facem la scaldat, de pe cand Adam-Babadam. Dupa asta, ma mai cufundam de trei ori la rand, pentru Tatal, pentru Fiul si Duhul Sfant, si inc-o data, pentru Amin". Actiunea simultana a unor forte contrare il determina pe protagonistul Amintirilor..., care era baiat de scoala, sa fuga de aceasta, ori, divinizandu-si mama, sa o necajeasca mereu cu sotiile lui. In absenta acestei antinomii, fiinta eroului ar fi de neconceput.
Tag-uri: caracterizare, opera, literatura |
- Morometii de Marin Preda - rezumat (66014 visits)
- Chirita in provincie de Vasile Alecsandri - prezentare generala (40848 visits)
- Caracterul Bildungsroman al Povestii lui Harap Alb (24996 visits)
- Hanul Ancutei de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (22419 visits)
- Scrisoarea I de Mihai Eminescu - prezentare generala (22000 visits)
- Romania intre Orient si Occident (20124 visits)
- Figuri de stil - Definitii si exemple (20026 visits)
- Sfarsit de toamna de Vasile Alecsandri - Fisa de lectura (19758 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - demonstratie ca este povestire (17110 visits)
- Monastirea Argesului - comentariu literar (16106 visits)
- In vreme de razboi de Ion Luca Caragiale - prezentare generala (15552 visits)
- Fantana dintre plopi de Mihail Sadoveanu - comentariu literar (15220 visits)
- Lacustra de George Bacovia - comentariu literar (15064 visits)
- Vizita... de Ion Luca Caragiale - Caracterizarea personajului principal, Ionel (14686 visits)
- Plumb de George Bacovia - comentariu literar (13722 visits)
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Scoala
- Dispute
- Timp
- Cuvinte
- 10. 2
- Subiectul operei Ion scrisa de Liviu Rebreanu
- Caracterizarea personajului Stavrache din opera In vreme de razboi scrisa de I. L. Caragiale
- Referat despre poezia Elegia a cincea scrisa de Nichita Stanescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a treia parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-a doua parte
- Comentariul operei Morometii scrisa de Marin Sorescu-prima parte
- Despre Marin Preda si opera sa
- Caracterizarea personajelor in opera Enigma Otiliei scrisa de George Calinescu
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a cincea parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a patra parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a treia parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-a doua parte
- Referat despre opera Enigma Otiliei-prima parte
Categorie: Eseuri - ( Eseuri - Archiva)
Data Adaugarii: 16 December '10
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :