Statistics:
Visits: 10,073 Votes: 2 Fame Riser |
Fame Rank
6
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Gaman din opera Mesterul Manole scrisa de Lucian Blaga
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Gaman din opera Mesterul Manole scrisa de Lucian Blaga |
Personaj episodic, static, unidimensional, functional, simbolic-ar-hetipal.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizarea directa: portret facut de alte personaje; elemente de autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile simtiri si actiuni; prin intermediul indicatiilor de regie; prin mediul mitico-emblematic in care traieste; prin dialog si monologul interior; prin nume.
Ca si Bogumil, Gaman poate fi expresia conflictului interior al mesterului.
Personaj de tip expresionist, Gaman este prezent in scena, ca si Bogumil, in momentele cheie ale evolutiei actiunii. Prezenta stranie, evocand universul mitic, el apare drept „o figura de poveste", cu „barba lunga, impletita, haina de lana ca un cojoc", surprins intr-un somn agitat, bantuit de cosm aruri care-l fac sa se cutremure. Ca si Bogumil, Gaman poate fi expresia conflictului interior al mesterului.
Daca intunecatul calugar ii comunica lui Manole o vointa divina, Gaman se afla parca intr-o tainica si infricosatoare legatura cu fortele malefice ale pamantului, avand viziuni apocaliptice transmise intr-un limbaj metaforic, in replici dominate de propozitii exclamative si interogative, de interjectii. In somn, spatiu al irationalului, Gaman pare posedat de puterile malefice "pe care le alungi cu crucea, iar ele raspund cu ura". El insusi se identifica cu pamantul al carui cutremur il traieste ca pe o suferinta prelunga si fara leac si, la fel ca pamantul insusi, isi va regasi linistea numai dupa ce jertfa este facuta.
intr-o scena-cheie din primul act al dramei, Mira, anticipand deznodamantul, spune: „Tu esti pamantul, eu sunt biserica -jucaria puterilor!". Intr-un straniu joc ea anticipeaza actul zidirii, iar Gaman viseaza ca o biserica „a crescut" pe spatele sau, numind-o pe Mira „tu inger, tu copil, tu piatra". Functia simbolica a personajului este clara, Gaman reprezinta forta telurica, pamantul care cere constructia sfanta pentru a se elibera parca de un blestem.
Manole il identifica cu „un zmeu" in egala masura „nebun si sfant. El apartine universului etern, „unde salbaticiuni isi baga botul in sicriul apelor". El insusi pare a avea, peste o suta de ani".
Din replicile aparent incoerente ale lui Gaman razbat adesea sentinte: „cineva ne numara pasii", sau „Visul se izbandeste". Importanta personajului in deznodamant poate intari ideea ca el reprezinta o voce interioara a mes-terului, caci, fara sa fi fost prezent la derularea evenimentelor, cunoaste toate detaliile. Unica lui replica, „Stiu", reluata de cinci ori, faptul ca aude, asa cum nu li se intampla celorlalti, cantecul din zid, faptul ca descrie cu exactitate senzatiile lui Manole in momentul prabusirii („Gandul tau zboara, trupul tau cade ca o haina care te-a strans si mult te-a durut"), ne determina sa-l interpretam desigur ca pe un personaj simbolic, specific dramei expresioniste.
Modalitati de caracterizare:
— caracterizarea directa: portret facut de alte personaje; elemente de autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile simtiri si actiuni; prin intermediul indicatiilor de regie; prin mediul mitico-emblematic in care traieste; prin dialog si monologul interior; prin nume.
Ca si Bogumil, Gaman poate fi expresia conflictului interior al mesterului.
Personaj de tip expresionist, Gaman este prezent in scena, ca si Bogumil, in momentele cheie ale evolutiei actiunii. Prezenta stranie, evocand universul mitic, el apare drept „o figura de poveste", cu „barba lunga, impletita, haina de lana ca un cojoc", surprins intr-un somn agitat, bantuit de cosm aruri care-l fac sa se cutremure. Ca si Bogumil, Gaman poate fi expresia conflictului interior al mesterului.
Daca intunecatul calugar ii comunica lui Manole o vointa divina, Gaman se afla parca intr-o tainica si infricosatoare legatura cu fortele malefice ale pamantului, avand viziuni apocaliptice transmise intr-un limbaj metaforic, in replici dominate de propozitii exclamative si interogative, de interjectii. In somn, spatiu al irationalului, Gaman pare posedat de puterile malefice "pe care le alungi cu crucea, iar ele raspund cu ura". El insusi se identifica cu pamantul al carui cutremur il traieste ca pe o suferinta prelunga si fara leac si, la fel ca pamantul insusi, isi va regasi linistea numai dupa ce jertfa este facuta.
intr-o scena-cheie din primul act al dramei, Mira, anticipand deznodamantul, spune: „Tu esti pamantul, eu sunt biserica -jucaria puterilor!". Intr-un straniu joc ea anticipeaza actul zidirii, iar Gaman viseaza ca o biserica „a crescut" pe spatele sau, numind-o pe Mira „tu inger, tu copil, tu piatra". Functia simbolica a personajului este clara, Gaman reprezinta forta telurica, pamantul care cere constructia sfanta pentru a se elibera parca de un blestem.
Manole il identifica cu „un zmeu" in egala masura „nebun si sfant. El apartine universului etern, „unde salbaticiuni isi baga botul in sicriul apelor". El insusi pare a avea, peste o suta de ani".
Din replicile aparent incoerente ale lui Gaman razbat adesea sentinte: „cineva ne numara pasii", sau „Visul se izbandeste". Importanta personajului in deznodamant poate intari ideea ca el reprezinta o voce interioara a mes-terului, caci, fara sa fi fost prezent la derularea evenimentelor, cunoaste toate detaliile. Unica lui replica, „Stiu", reluata de cinci ori, faptul ca aude, asa cum nu li se intampla celorlalti, cantecul din zid, faptul ca descrie cu exactitate senzatiile lui Manole in momentul prabusirii („Gandul tau zboara, trupul tau cade ca o haina care te-a strans si mult te-a durut"), ne determina sa-l interpretam desigur ca pe un personaj simbolic, specific dramei expresioniste.
Tag-uri: gaman, mesterul manole, lucian blaga |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :