Statistics:
Visits: 1,531 Votes: 0 Fame Riser |
Fame Rank
N/A
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Manole din opera Mesterul Manole scrisa de Lucian Blaga-a doua parte
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Manole din opera Mesterul Manole scrisa de Lucian Blaga-a doua parte |
Aparitia solului trimis ultimativ de Voda sugereaza si existenta unui conflict exterior, mai putin dezvoltat insa. Presat de insistentele solului, Manole cere un ultim termen: "Rabdarea lui Voda o mai cer pentru trei zile." In planul interior acesta reprezinta momentul culminant, al deciziei de a jertfi, in timp ce in plan faptic zidirea Mirei va constitui punctul culminant al actiunii. Este pentru prima data cand Manole recunoaste in fata celorlalti ca „fara putinta de a ne impotrivi, un destin se implineste in noi".
Destinul creator al lui Manole sta sub semnul unei vointe mai presus de vointa proprie: „Marturie auziti din parte-mi ca am inceput sa cladesc fiindca n-am putut altfel".
Ritualul juramantului pecetluieste destinul mesterului care isi prevesteste parca soarta: „acel uia i se va lua care mai tare va iubi". In ultimul moment el incearca sa se impotriveasca soartei, incearca s-o smulga pe Mira destinului, dar apoi, cu „o inseninare neomeneasca", ii propune acesteia un joc ritualic al iubirii, amintind de Jocul de-a viata" pe care il incepusera amandoi in urma cu sapte ani. Cu „mare si linistita iubire" Mira accepta ritualul in urma caruia urma sa se nasca „o lunga si fara sfarsit minune".
Bisericii (artei) ii jertfeste Manole mai intai latura umana (gingasia, veselia, inocenta, toate reprezentate de Mira). In biserica Manole investeste si talentul sau de creator, harul de a plasmui frumosul, mesterul trece, deci, treptat-treptat, integral, in creatie, anulandu-se ca personalitate. Spiritual el nu mai exista, iar senzatia ii este de pustietate: „Manole nu mai este. Numai un trup a ramas aici, care s-a ranit de spinii cerului". In viziunea lui Calinescu, „ceea ce construieste Manole e opera lui Satanail, lucrare materiala, informa, cata vreme nu coboara Spiritul... Creatia are ca punct de plecare tehnica, dar nu devine opera vie fara factorul irational, fara har. Acest har pretinde insa artistului suferinta".
Eliberarea din trupul devenit inchisoare se poate produce numai prin moarte. Eroul ramane un revoltat, orgoliul sau de creator facandu-l sa se compare cu insusi Creatorul: „Cand El a cladit, ce a jertfit ? Nimic n-a jertfit, nici pentru tarii, nici pentru taramuri. A zis si s-a facut. Si mie totul mi-a cerut. Replicile lui devin treptat fara noima pentru ceilalti. Metaforele ingroapa adanca suferinta a celui care nu-si mai gaseste rostul in aceasta lume: „Ceasul meu a incetat, lacrima ma simt, intarziata, si caut odihna de piatra".
Moartea mesterului e previzibila. Lumea reala nu-l mai intereseaza, el nu-i mai apartine, dorind sa intre in eternitate alaturi de Mira si de plasmuirea sa.
Criticii literari au gasit numeroase afinitati intre Manole si alte arhetipuri ale literaturii universale. Efortul sau zadarnic, dar reluat cu cerbicie la inceputul piesei, 1-a apropiat de Sisif, caderea din finalul dramei e un zbor icaric, iar prin violenta cu care blameaza Cerul se apropie de Prometeu.
Mai presus de toate, Manole ramane un arhetip, anume acela al artistului care se eternizeaza printr-o opera perfecta, rod al suferintei si iubirii.
In conturarea personajului Blaga acorda o mai mica importanta gestului (punctat doar cu exactitate) si faptei (teatrul sau a starnit o polemica in critica pornind de la problema reprezentarii scenice), rolul esential detinandu-l monologul care se constituie adesea in fragmente poetice de o frumusete aparte.
Destinul creator al lui Manole sta sub semnul unei vointe mai presus de vointa proprie: „Marturie auziti din parte-mi ca am inceput sa cladesc fiindca n-am putut altfel".
Ritualul juramantului pecetluieste destinul mesterului care isi prevesteste parca soarta: „acel uia i se va lua care mai tare va iubi". In ultimul moment el incearca sa se impotriveasca soartei, incearca s-o smulga pe Mira destinului, dar apoi, cu „o inseninare neomeneasca", ii propune acesteia un joc ritualic al iubirii, amintind de Jocul de-a viata" pe care il incepusera amandoi in urma cu sapte ani. Cu „mare si linistita iubire" Mira accepta ritualul in urma caruia urma sa se nasca „o lunga si fara sfarsit minune".
Bisericii (artei) ii jertfeste Manole mai intai latura umana (gingasia, veselia, inocenta, toate reprezentate de Mira). In biserica Manole investeste si talentul sau de creator, harul de a plasmui frumosul, mesterul trece, deci, treptat-treptat, integral, in creatie, anulandu-se ca personalitate. Spiritual el nu mai exista, iar senzatia ii este de pustietate: „Manole nu mai este. Numai un trup a ramas aici, care s-a ranit de spinii cerului". In viziunea lui Calinescu, „ceea ce construieste Manole e opera lui Satanail, lucrare materiala, informa, cata vreme nu coboara Spiritul... Creatia are ca punct de plecare tehnica, dar nu devine opera vie fara factorul irational, fara har. Acest har pretinde insa artistului suferinta".
Eliberarea din trupul devenit inchisoare se poate produce numai prin moarte. Eroul ramane un revoltat, orgoliul sau de creator facandu-l sa se compare cu insusi Creatorul: „Cand El a cladit, ce a jertfit ? Nimic n-a jertfit, nici pentru tarii, nici pentru taramuri. A zis si s-a facut. Si mie totul mi-a cerut. Replicile lui devin treptat fara noima pentru ceilalti. Metaforele ingroapa adanca suferinta a celui care nu-si mai gaseste rostul in aceasta lume: „Ceasul meu a incetat, lacrima ma simt, intarziata, si caut odihna de piatra".
Moartea mesterului e previzibila. Lumea reala nu-l mai intereseaza, el nu-i mai apartine, dorind sa intre in eternitate alaturi de Mira si de plasmuirea sa.
Criticii literari au gasit numeroase afinitati intre Manole si alte arhetipuri ale literaturii universale. Efortul sau zadarnic, dar reluat cu cerbicie la inceputul piesei, 1-a apropiat de Sisif, caderea din finalul dramei e un zbor icaric, iar prin violenta cu care blameaza Cerul se apropie de Prometeu.
Mai presus de toate, Manole ramane un arhetip, anume acela al artistului care se eternizeaza printr-o opera perfecta, rod al suferintei si iubirii.
In conturarea personajului Blaga acorda o mai mica importanta gestului (punctat doar cu exactitate) si faptei (teatrul sau a starnit o polemica in critica pornind de la problema reprezentarii scenice), rolul esential detinandu-l monologul care se constituie adesea in fragmente poetice de o frumusete aparte.
Tag-uri: mesterul manole, lucian blaga, manole |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :