Statistics:
Visits: 7,960 Votes: 5 Fame Riser |
Fame Rank
6.6
Fame Riser
|
|||||||||||
Caracterizarea personajului Mira din opera Mesterul Manole scrisa de Lucian Blaga
Q: | Intreaba despre Caracterizarea personajului Mira din opera Mesterul Manole scrisa de Lucian Blaga |
Personaj principal, dinamic, unidimensional, functional, simbolic-ar-hetipal.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizarea directa: portret facut de alte personaje; elemente de autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni; prin intermediul indicatiilor de regie; prin mediul mitico-em-blematic in care traieste personajul; prin dialog si monologul interior; prin nume.
Mira, ca personaj, nu are o individualitate psihologica bine conturata, servind mai degraba intentiilor lui Blaga de a exterioriza fortele conflictului interior al artistului obsedat de perfectiunea creatiei.
Ca si Gaman, Bogumil sau ceilalti tovarasi ai lui Manole, Mira, ca personaj, nu are o individualitate psihologica bine conturata, servind mai degraba intentiilor lui Blaga de a exterioriza fortele conflictului interior al artistului obsedat de perfectiunea creatiei.
Sotia lui Manole este o prezenta pura, de o inocenta care aminteste de lumea copilariei. Ca si Ana, eroina baladei din care se inspira Blaga, ea este dominata de o dragoste neconditionata pentru Manole. Numele Mirei a fost interpretat diferit de catre criticii care au studiat drama. Unii au facut apropierea in plan fonetic de verbul „a se mira", starea aceasta fiind una caracteristica personajului. O explicatie mai plauzibila a onomasticii eroinei ar fi derivarea din paleoslavul „mir", care inseamna „lume", dar si „pace".
In „extazul strengaresc" ce o caracterizeaza, ea intuieste insa perfect rostul sau in existenta lui Manole, marturisindu-i pe un ton de gluma: "femeia adusa de peste apa nu e tocmai totul, dar sa zicem jumatate din tot. Cealalta jumatate e ea (arata spre bisericuta)".
Prezenta Mirei in scena creeaza impresia de lumina si zambet, aparitia ei insenineaza atmosfera tot mai sumbra a locului. In „povestea aceasta de spaima si trista nebunie", ea incearca sa aduca o farama de liniste in sufletul mesterului, dar gesturile ei, copilaresti in aparenta, capata semnificatii profunde in perspectiva finalului. Sarind cu picioarele pe Gaman care doarme pe podele, ea se identifica cu biserica: "Nu m-am prabusit. Trupul meu e intreg, arcurile intinse, os nu s-a spintecat, stalpii sunt drepti". „Cum ar putea sa stea daca nimeni nu lucreaza razand la ea?", se intreaba cu inocenta, definindu-se astfel drept picatura de lumina si echilibru care lipseste zidurilor reci.
Gaman o numeste „copil, inger, piatra", stranie si prevestitoare asociere de termeni. Pentru Manole ea este una din ratiunile de a exista: „Tu esti inceputul si sfarsitul".
In momentul culminant al dramei, Manole accepta jertfa fara sa stie ca "spicul curat" al sacrificiului ii va fi cerut chiar lui. Mira intra in scena hotarata sa impiedice sacrificiul pus la cale de Bogumil, actionand in numele respectului pentru viata omului, care, in conceptia ei, „nu-i o lumanare de stins cu doua degete muiate in apa spurcata a gurii". Ea traieste presentimentul unei nenorociri, incercand cu duiosie sa-i convinga pe mesteri sa renunte la gandul lor, numindu-i chiar, in gluma/premonitional, „noua ucigasi. Si cu Manole zece". Mira nu crede in minunile inaltate pe moarte, dar va deveni ea insasi (constient / inconstient) o „mireasa a mortii" „altar viu intre blestem si juramant", implinind visul artistic al lui Manole. Numai prin eliberarea de iubirea pamanteasca, prin sacrificarea acesteia pe altarul artei, mesterul isi poate desavarsi opera, care devine simbol al perfectiunii, fiind atotcuprinzatoare. Sub „acoperisul" ei se afla la un loc veselia si tristetea, speranta si iubirea.
Modalitati de caracterizare:
- caracterizarea directa: portret facut de alte personaje; elemente de autocaracterizare;
— caracterizare indirecta: prin propriile ganduri, simtiri si actiuni; prin intermediul indicatiilor de regie; prin mediul mitico-em-blematic in care traieste personajul; prin dialog si monologul interior; prin nume.
Mira, ca personaj, nu are o individualitate psihologica bine conturata, servind mai degraba intentiilor lui Blaga de a exterioriza fortele conflictului interior al artistului obsedat de perfectiunea creatiei.
Ca si Gaman, Bogumil sau ceilalti tovarasi ai lui Manole, Mira, ca personaj, nu are o individualitate psihologica bine conturata, servind mai degraba intentiilor lui Blaga de a exterioriza fortele conflictului interior al artistului obsedat de perfectiunea creatiei.
Sotia lui Manole este o prezenta pura, de o inocenta care aminteste de lumea copilariei. Ca si Ana, eroina baladei din care se inspira Blaga, ea este dominata de o dragoste neconditionata pentru Manole. Numele Mirei a fost interpretat diferit de catre criticii care au studiat drama. Unii au facut apropierea in plan fonetic de verbul „a se mira", starea aceasta fiind una caracteristica personajului. O explicatie mai plauzibila a onomasticii eroinei ar fi derivarea din paleoslavul „mir", care inseamna „lume", dar si „pace".
In „extazul strengaresc" ce o caracterizeaza, ea intuieste insa perfect rostul sau in existenta lui Manole, marturisindu-i pe un ton de gluma: "femeia adusa de peste apa nu e tocmai totul, dar sa zicem jumatate din tot. Cealalta jumatate e ea (arata spre bisericuta)".
Prezenta Mirei in scena creeaza impresia de lumina si zambet, aparitia ei insenineaza atmosfera tot mai sumbra a locului. In „povestea aceasta de spaima si trista nebunie", ea incearca sa aduca o farama de liniste in sufletul mesterului, dar gesturile ei, copilaresti in aparenta, capata semnificatii profunde in perspectiva finalului. Sarind cu picioarele pe Gaman care doarme pe podele, ea se identifica cu biserica: "Nu m-am prabusit. Trupul meu e intreg, arcurile intinse, os nu s-a spintecat, stalpii sunt drepti". „Cum ar putea sa stea daca nimeni nu lucreaza razand la ea?", se intreaba cu inocenta, definindu-se astfel drept picatura de lumina si echilibru care lipseste zidurilor reci.
Gaman o numeste „copil, inger, piatra", stranie si prevestitoare asociere de termeni. Pentru Manole ea este una din ratiunile de a exista: „Tu esti inceputul si sfarsitul".
In momentul culminant al dramei, Manole accepta jertfa fara sa stie ca "spicul curat" al sacrificiului ii va fi cerut chiar lui. Mira intra in scena hotarata sa impiedice sacrificiul pus la cale de Bogumil, actionand in numele respectului pentru viata omului, care, in conceptia ei, „nu-i o lumanare de stins cu doua degete muiate in apa spurcata a gurii". Ea traieste presentimentul unei nenorociri, incercand cu duiosie sa-i convinga pe mesteri sa renunte la gandul lor, numindu-i chiar, in gluma/premonitional, „noua ucigasi. Si cu Manole zece". Mira nu crede in minunile inaltate pe moarte, dar va deveni ea insasi (constient / inconstient) o „mireasa a mortii" „altar viu intre blestem si juramant", implinind visul artistic al lui Manole. Numai prin eliberarea de iubirea pamanteasca, prin sacrificarea acesteia pe altarul artei, mesterul isi poate desavarsi opera, care devine simbol al perfectiunii, fiind atotcuprinzatoare. Sub „acoperisul" ei se afla la un loc veselia si tristetea, speranta si iubirea.
Tag-uri: mira, mesterul manole, lucian blaga |
- Povestirea pe scurt la Moara cu noroc de Ioan Slavici (222208 visits)
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu (174661 visits)
- Povestirea pe scurt la Maitreyi de Mircea Eliade (129021 visits)
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu (103718 visits)
- Ciocoii noi si vechi de Nicolae Filimon - Rezumat pe capitole (101706 visits)
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu (86513 visits)
- Povestirea pe scurt la Harap-Alb (60165 visits)
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda (46496 visits)
- O noapte furtunoasa de I.L.Caragiale - Comedie in doua acte (40323 visits)
- Povestirea pe scurt la Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon (38455 visits)
- Dl Goe - momentele subiectului (34911 visits)
- Comentariul poeziei In limba ta scrisa de Grigore Vieru- a treia parte (29311 visits)
- Interpretarea cuvintelor Batranei din fraza introductiva a nuvelei Moara cu noroc de Ioan Slavici (28108 visits)
- Caracterizarea personajului Marga din opera Hanu-Ancutei scrisa de Mihail Sadoveanu (25938 visits)
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat (25438 visits)
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Popa Tanda- povestirea pe momente
- Personajele din Ciocoii vechi si noi de Nicolae Filimon
- Povestirea pe scurt la Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi de Camil Petrescu
- Povestirea pe scurt din Morometii de Marin Preda
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - prima parte
- Poezia Niciodata toamna, scrisa de Tudor Arghezi - comentariu
- Poezia Focuri de primavara scrisa de Lucian Blaga - comentariu
- Subiectul operei literare Maitreyi de Mircea Eliade
- Referat despre testamentul ciobanului din balada pastorala Miorita
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Povestirea pe scurt la Ion de Liviu Rebreanu
- Comentariul poeziei Limba noastra scrisa de Alexe Mateevici - a doua parte
- Eseu Originea si Dezvoltarea Limbii Romane
- Povestirea pe scurt a actiunii romanului Enigma Otiliei de George Calinescu
- Caracterizarea lui Nica din "Amintiri din copilarie"
- Literatura Romana in perioada pasoptista
- Dl Goe - momentele subiectului
- Caracterizarea lui Lica Samadaul din Moara cu Noroc
- Ultima noapte de dragoste, intaia noapte de razboi - Rezumat
- Amintiri din copilarie - La cirese - Rezumat
- Vasile Alecsandri - Pastelurile
- Praslea cel voinic - Caracterizarea personajului principal
- Poezia "Vara" de George Cosbuc - pastel
- Caracterizarea personajului principal dintr-o schita - D-l Goe
Categorie: Referate - ( Referate - Archiva)
Data Adaugarii: 10 January '11
Adaugati un link spre aceasta pagina pe blog-ul, site-ul sau forum-ul Dvs. :